Credem în puterea educației de a transforma în bine societatea, începând cu fiecare în parte. Aceasta este menirea noastră și mulți profesori chiar au acest har. Activitatea din grădinița noastră este ghidată de următoarele valori: integritate, colaborare, bunătate, evoluție, responsabilitate, contribuție. De aceea îmi sunt atât de dragi proiectele care presupun voluntariat. Mă gândesc deseori că a ajuta copiii aflați în dificultate, din categorii sociale defavorizate, nu înseamnă neapărat să dăruim bunuri materiale.
Prin urmare, împreună cu colegele mele, am derulat, în perioada iulie – august 2022, Ateliere de vară Șotron, sub îndrumarea Asociației Ovidiu.ro. Nu a fost greu să-i aducem în vacanță la grădiniță pentru că acești copii doresc să se simtă valorizați, să se joace, să evadeze din cotidianul gospodăriei nevoiașe. Scopul nostru este să-i susținem și să creăm contexte de învățare și dezvoltare pentru a construi împreună cu ei o lume mai bună. Totul s-a desfășurat liber, relaxat, în cadrul natural primitor din jurul micii noastre localități. Suntem norocoși că existăm în imediata apropiere a Rezervației Parcul Național Munții Măcinului. Acest fapt ne-a ajutat să ne conectăm cu natura și să folosim elementele sale ca material didactic. Profitând de o drumeție cu ciripit de păsărele și miresme de flori sălbatice, am îndemnat copiii să-și scrie numele folosind material mărunt: ghinde, alune de pădure, cătină, măceșe, păpădii, conuri de brad, semințe, fire de iarbă.
Acest proiect național, inițiat de Asociația „Ovidiu.ro”, are ca obiective:
- Prevenirea şi combaterea abandonului şcolar și a părăsirii timpurii a școlii.
- Oferirea pentru copiii dezavantajați de experiențe bogate de învățare pe timpul verii.
- Inițierea părinților cu situatie socială precară în sistemul educațional, într-un mediu mai puțin stresant.
- Dezvoltarea personală a preșcolarilor.
- Formarea competențelor de comunicare, implicare activă, muncă în echipă.
- Educarea spiritului de colaborare, prietenie, întrajutorare.
- Educarea sentimentelor de prietenie, toleranță, solidaritate, armonie și bună dispoziție în relații.
Atelierele de vară, desfășurate cu precădere în aer liber, au câteva elemente definitorii recomandate de inițiatoarea acestui program, Maria Gheorghiu.
Timpul și activitățile în natură au numeroase beneficii pentru cei mici. Floarea soarelui ne arată cum cresc plantele, care sunt condițiile de viață, alcătuire, întrebuințare, rolul plantelor în viața oamenilor. Fiind iubitori de frumos și lumină, ca adevărați artiști, am realizat aranjamente florale tip ikebana și tablouri – artă tranzientă. Căci da, floarea soarelui este unul din elementele definitorii ale Atelierelor de vară Șotron. Iar noi, descoperim România de poveste de la firul ierbii până la soare.
„Să mâncăm multe culori!” – o privire în culori asupra alimentației sănătoase pentru copii este binevenită. Aceasta este o carte de Helen Marstiller ce ne dă prilejul să discutăm despre beneficiile fructelor și legumelor proaspete, importanța vitaminelor în creșterea și dezvoltarea armonioasă. Acum vom ști să alegem legumele pentru salată în funcție de culori, să ținem cont și de varietate, să adăugăm în meniu cât mai multe sortimente în decursul săptămânii. Cât despre fructe proaspete, sunt un desert delicios.
Un alt element definitoriu este curcubeul – prilej de a discuta despre circuitul apei în natură, aer, nori, soare. Am extins puțin tema și am experimentat plutirea și scufundarea obiectelor. „Să ne cunoaștem prin intermediul culorilor” , culori preferate, culori calde/culori reci și trecem ușor spre arte, spre exprimări artistico-plastice ale propriilor sentimente.
„Siguranță de nota 10” este o activitate susținută de un echipaj al Poliției Județene, în cadrul Serviciului Poliției Rutiere. Cei mici au primit pliante informative, ecusoane, pixuri. Au fost familiarizați cu privire la importanța respectării regulilor de circulație și la adoptarea unei conduite preventive. Au asistat la activități demonstrative ale invitaților. La rândul lor, copiii au participat la activități de educație rutieră, jocuri educative și au învățat poezia „Semaforul”.
Am reușit în mare măsură ca, în urma participării la acest proiect, copiii să manifeste o mai mare siguranţă şi stimă de sine, în situaţii în care trebuiau să-şi susţină un punct de vedere personal şi, mai ales, o evidentă capacitate de socializare şi organizare. Este esenţial să le oferim modele de petrecere a timpului liber care să contracareze practicile de copiere a unor atitudini, obişnuinţe și manifestări nepotrivite, împrumutate de la cei mai mari.