Începerea grădiniţei este o mare tranziţie pentru cei mai mulţi copii, deoarece este startul pentru noi experienţe într-un mediu nou. Perioada preşcolară este una a schimbărilor semnificative nu doar fizice, ci şi mentale şi emoţionale.
Trecerea de la o etapă de dezvoltare la alta implică atât acumulări cantitative, cât şi salturi calitative, acestea aflându-se într-o condiţionare reciprocă. Dezvoltarea are caracter ascendent, asemănător unei spirale, cu stagnări şi reveniri aparente, fiind un proces integral.
Cea mai răspândită modalitate de clasificare a domeniilor dezvoltării (după Bloom), cuprinde:
1. Dezvoltarea fizică 2. Dezvoltarea cognitivă 3. Dezvoltarea psiho-socială
Include tot ce ţine de dezvoltarea corporală (înălţime, greutate, muşchi, glande, creier, organe de simţ), abilităţile motorii (de la învăţarea mersului până la învăţarea scrisului). Tot aici sunt incluse aspecte privind nutriţia şi sănătatea. Include toate procesele mintale care intervin în actul cunoaşterii sau al adaptării la mediul înconjurător. În acest stadiu includem percepţia, imaginaţia, gândirea, memoria, învăţarea şi limbajul. Este centrată asupra personalităţii şi dezvoltării sociale, ca părţi ale unui întreg. Dezvoltarea emoţională este şi ea analizată, exprimând impactul familiei şi societăţii asupra individului
Programul grădinițelor cu program normal este 8-13 iar la grădinițele cu program prelungit este 7:30-17:30, făcând necesară servirea meselor de către cei mici.
În cazul grădinițelor cu program normal, este vorba de masa de dimineață, care, în cazul Grădiniței cu Program Normal Nr. 7, Giurgiu, se desfășoară după următorul program: întâi se merge la spălător unde se realizează igienizarea, apoi copii își iau ghiozdănelele și se servește pachețelul care cuprinde sandwich alcătuit după preferințele fiecărui copil: legume, brânzeturi, cașcaval, diferite tipuri de carne, unt și fructe, de asemenea în grădinițele cu program normal există și „Programul pentru Școli al României”, unde se oferă zilnic copiilor un corn, o cutiuță cu lapte și în unele perioade și un măr.
În cazul grădinițelor cu program prelungit, copiii mănâncă în cadrul unității masa de dimineață, cea de prânz și primesc și o gustare seara. În aceste unității exista bucătărie unde se gătește zilnic produse proaspete, iar preferințele alimentare se stabilesc la începutul fiecărui an școlar cu părinții copiilor. În cadrul unității Dumbrava Minunată, este implementat proiectul „Un stil de viață sănătos”, în parteneriat cu DSP Giurgiu, iar copiii primesc zilnic, la ora 10, o masă de fructe sau legume.
Meniul servit este calculat în funcție de necesitățile copiilor respectând specificul vârstei și necesitățile calorice zilnice, fiind întocmit de echipa administrator – asistente medicale din unitate și avizate de medicul specialist. Pentru facilitarea alcătuirii unui meniu, se poate utiliza și Piramida alimentelor pentru un stil de viaţă sănătos.
Familia are un rol deosebit și la capitolul nutriție în viața copilului. Alimentația corecta trebuie susținută și acasă și este de menționat că preșcolarii imită ceea ce văd la adulți deci din meniul zilnic al familiei nu ar trebui sa lipsească laptele şi produse lactate; carnea, peştele şi ouăle, fasolea, mazărea şi lintea, pâinea şi alte cereale, precum şi pastele, cartofii şi alte vegetale cu amidon; fructele si legumele.
Voi enumera in continuare câteva recomandări de alimentaţie sănătoasă pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 7 ani conform Organizației Mondiale a Sănătății:
Se recomandă:
• alimente bogate în calciu: lapte, brânză, iaurt, şi nuci;
• alimente bogate în vitamina D: cereale fortificate, unt;
• alimente bogate în fier: boabe de legume, legume verzi şi cereale fortificate;
• alimente bogate în vitamina C: citrice, roşii şi cartofi;
• lichidele să fie rezumate la apă şi lapte;
• sare limitată la maximum 3 gr./zi;
• evitarea alimentelor de tipul snacksuri;
• consumul fructelor si legumelor crude
Bibliografie
1. CURRICULUM PENTRU EDUCAŢIA TIMPURIE -2019
2. Modulul 7 ,,Pentru părinți,, Proiectul pentru Reforma Educaţiei Timpurii (P.R.E.T.)
3. www.who.int/