Activitățile opționale la grădiniță sunt o oportunitate excelentă pentru preșcolari de a explora noi interese și de a-și dezvolta abilități într-o varietate de domenii. În anul școlar 2022-2023, m-am axat pe opționalul „Semne grafice”, la grupa mare, o activitate pe săptămână. Această activitate opțională este o modalitate fantastică de a introduce copiii în lumea literelor, cifrelor și a altor simboluri grafice, fiind astfel și o bază solidă pentru dezvoltarea abilităților de pre-scriere/pre-lectură, oferindu-le preșcolarilor șansa de a fi mai bine pregătiți pentru școală.
În urma acumulării experienței activităților instructive din grădiniță, am observat necesitatea cultivării deprinderilor motrice și stabilirea unor reguli tehnice pentru pregătirea din timp a viitorilor școlari. Coordonarea motrică și însușirea tehnicilor specifice presupune o bună organizare a exercițiilor grafice, ținând seama de posibilități și de context.
După cum se știe, preșcolarii au mușchii insuficient dezvoltați, în special cei care pun în mișcare cutia toracică și coloana vertebrală. Cunoscând particularitățile scheletului și musculaturii mâinii se poate echilibra efortul manual, ținând cont că mușchii se întăresc și se dezvoltă prin mișcare și acțiune.
Această activitate opțională urmărește pregătirea copiilor pentru scris, o activitate complexă, dificilă deoarece implică atât efort intelectual cât și fizic în reproducerea semnelor grafice. Preșcolarii folosesc de la grupa mică instrumente de scris cu ajutorul cărora trasează diferite forme. Conținutul activității opționale este determinat de cerințele cărora trebuie să le facă față copiii înainte de începerea învățării scrisului propriu-zis. În acest sens se urmărește pregătirea exercițiilor pe care le efectuează copiii începând cu exerciții pentru dezvoltarea mușchilor mâinii, poziția mâinii față de creion și poziția corpului la masa de scris. Astfel, am prezentat părinților propunerile pentru activitatea opțională, iar aceștia au optat pentru desfășurarea activității opționale care presupune pregătirea copiilor pentru scris, în vederea integrării cu succes în clasa pregătitoare.
Competențe generale/ Competențe specifice/ Domenii de dezvoltare/ Dimensiuni ale dezvoltării/ Comportamente vizate urmărite în cadrul activităților opționale propuse
A. Dezvoltarea fizică, a sănătății și igienei personale
1.Motricitate grosieră și motricitate fină în contexte de viaţă familiare
1.1. Își coordonează mușchii în desfășurarea unor activități diversificate, specifice vârstei
1.3. Utilizează mâinile și degetele pentru realizarea de activităţi variate
B.Dezvoltarea socio-emoțională
3.Conceptul de sine
3.1. Exersarea autoaprecierii pozitive în diferite situaţii educaţionale
C. Capacități și atitudini în învățare
1.Curiozitate, interes și inițiativă în învățare
2.Finalizarea sarcinilor și a acțiunilor (persistență în activități)
1.1. Manifestă curiozitate şi interes pentru experimentarea și învăţarea în situații noi
2.1. Realizează sarcinile de lucru cu consecvență
2.2. Integrează ajutorul primit, pentru realizarea sarcinilor de lucru la care întâmplină dificultăți.
D.Dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii
3.Premise ale citirii și scrierii, în contexte de comunicare cunoscute
3.4. Asimilează unele elemente ale scrisului și folosește diferite modalități de comunicare grafică și orală pentru transmiterea unui mesaj
Activităţi de învăţare:
- exerciţii de identificare a materialelor şi instrumentelor de scris (creionul grafic , creionul colorat);
- activităţi libere sau propuse de educatoare de redare a diferitelor semne grafice;
- jocuri cu diferite semne grafice/grupuri de linii;
- exerciţii cu degetele, creioanele colorate, creionul grafic pentru redarea unei teme date;
- jocuri şi exerciţii la alegere sau propuse de educatoare cu semnele grafice învăţate.
Conținuturi:
- Redarea elementelor de limbaj plastic: punctul şi linia;
- Tehnici de lucru diferite de trasare a elementelor grafice.
Evaluare:
- Evaluarea verbală;
- Evaluarea pe produs (fișe);
- Portofoliul.
Bibliografie
-Bennet B., Curriculum la decizia școlii꞉ ghid pentru profesori, Editura Atelier Didactic, București, 2007;
-Niculina R.M., Teoria și metodologia curriculumul-ul, Editura Universității „Transilvania”, Brașov, 2003 ;
-Păun E. Și Potolea D., Pedagogie. Fundamente teoretice și demersuri aplicative, Iași, Editura Polirom, 2002;