Activitățile extrașcolare în formarea competențelor de comunicare orală și scrisă

Școala își propune să pregătească elevii pentru viață, ținând seama mai ales de perspectivele viitorului previzibil, acordând atenția cuvenită bogăției de formare  pe care o structurează comunicarea  contemporană. Ea trebuie să se oprească la acele forme ale comunicării care prezintă un interes practic imediat, pe linia scopului formativ esențial urmărit.

Prin comunicare, oamenii își împărtășesc cunoștințele, interesele, atitudinile simțămintele, ideile. Analiștii consideră că omul comunică pentru a informa și a se informa, a impresiona, a provoca o reacție, a amuza, a se face înțeles, a exprima punctul de vedere, a obține o schimbare de comportament sau atitudine. În funcție de numărul participanților, comunicarea poate avea loc la unul din nivelurile: intrapersonale, interpersonale, grupuri mici, în cadrul comunităților locale, regionale și naționale.

Elementele care stau la baza comunicării sunt: emițătorul, receptorul, mesajul, canalele de comunicare, codificarea, decodificarea, feedback-ul. Calitatea comunicării depinde enorm de educația pe care fiecare o primește în familie și pe diferitele trepte ale sistemului  de învățământ.
În școală, elevii nu trebuie doar să răspundă la întrebări, ci și să învețe arta comunicării, să inițieze și să poarte o conversație, să- și exprime punctele de vedere, să se implice în rezolvarea de probleme, să-și argumenteze ideile și atitudinile, să interiorizeze  valoarea comunicării. De aceea activitatea educativă  trebuie să cuprindă  o varietate de forme de comunicare, orală și scrisă.

Elevii învață cel mai bine atunci când comunică  în grupuri mici, cu sarcini de conversație conținute în contexte naturale și autentice. Educația se realizează prin acțiuni educative. Prezentăm în continuare câteva exemple  de activități  prin care se poate realiza educația extrașcolară

Am desfășurat un parteneriat educațional  interșcolar cu elevii din clasa a III-a de la o scoală din Galați, în cadrul  proiectului național „Rețeaua prieteniei”. Între elevi s-a dezvoltat o corespondență prin scrisori, desene, fotografii. În activitățile noastre nonformale are loc o valorificare colectivă a corespondenței, fiecare citind scrisoarea în fața colegilor.

Serbările școlare dedicate unor evenimente importante sunt prilej de a îmbina frumos arta cântecului cu euritmia. De altfel cântul și cuvântul se îmbină perfect pe tot parcursul școlarității. Virtuțile muzicale ale cuvintelor sunt puse în valoare prin melodie, iar accentele expresive ale liniei melodice sunt subliniate prin îmbinarea de cuvinte. Adeseori în timpul cântecului, elevii, aproape fără să-și dea seama, însoțesc cuvintele organizate ritmic și melodic cu mișcări ale corpului prin care amplifică mesajul transmis.

Excursia este o altă activitate educativă nonformală, în urma căreia elevii au de transmis impresii prin diferite forme ale comunicării. După efectuarea acesteia elevii sunt stimulați, apoi motivați ca printr-un text liber, să-și dea frâu liber exprimării. Rezultate foarte bune se obțin atunci când se stabilește un climat de încredere, când se obișnuiesc să asculte și pe celălalt, când nu se lasă elevul să se închidă în  propriul limbaj, iar ajutorul învățătorului să fie discret în așa fel încât elevul să creadă că sunt gândurile și ideile lui.

Tot excursia este activitatea educativă în care se poate desfășura o altă formă a comunicării și anume discuții despre  jocurile desfășurate.  De exemplu popasul care se face pentru servi masa este folosit și pentru jocuri colective. Aceste discuții pot fi surse de inspirație pentru texte libere.

Zilele de naștere sunt un prilej de bucurie pentru copii. Celor mai buni prieteni ai sărbătoritului le revine misiunea de a ține o alocuțiune în cuvinte rostite din inimă și să exprime aprecieri cu încărcătură afectivă. Această formă de comunicare îi ajută pe elevi să se instruiască, fără să știe, cum se ține un discurs, cuvânt, toast, respectând formulele de introducere( semnificația evenimentului), cuprins( expunerea de idei, sentimente), încheiere (urări, felicitări).

Aceste activități alături de educația formală și informală, îi ajută pe elevi să comunice mai ușor, corect, să capete curaj în a-și exprima gândurile, sentimentele, pentru a-și susține punctul de vedere. Ele sunt  parte integrantă a procesului de învățământ. Spiritul de observație gândirea, exprimarea se pot forma și dezvolta în cadrul unui proces educativ de durată din care fac parte  și aceste activități extrașcolare. Exercițiile de compoziție, indiferent de tip, sunt  necesare pentru integrarea socială, pentru împlinirea personalității elevilor.

Bibliografie
Călin, Marin, (2003), Teoria și metateoria acțiunii educative, Ed. Aramis, București.
Voiculescu, Elisabeta, (2001), Pedagogie preșcolară, Educația XXI.

 

prof. Liliana Bobeanu

Școala Gimnazială, Hârsești (Argeş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/liliana.bobeanu

Articole asemănătoare