Activitățile cu material didactic – beneficii și modalități de integrare

Încă de când încep grupa mică, după ce depășesc faza cu plânsul  și încep să se acomodeze cu grădinița, îi vedem pe cei mici relaxându-se și interacționând cu colegii sau cu adulții în timp ce fac ceva cu mâinile. Așa descoperă cei mici lumea care îi înconjoară, explorează ce e în jurul lor, își explorează corpul, experimentează. Așa învață copiii cel mai bine. Tocmai de aceea propun foarte des copiilor din grupa mea activități practice și activități artistico-plastice, dar și alte activități care implică motricitatea mâinilor. Îmi planific și îmi proiectez activitățile de orice fel astfel încât să implice folosirea obiectelor.

Desigur, nu e ușor să pregătești o lecție de matematică cu material mărunt, jetoane sau mici obiecte pe care ei trebuie să le mânuiască. Acestea trebuie sortate de educatoare în prealabil, distribuite în coșulețe, etc. Încerc, ori de câte ori pot să folosesc materiale din natură, conuri, pietre, scoici, frunze, nuci, castane etc.

Copiii își dezvoltă astfel și simțurile interacționând cu diferite materiale, texturi, dimensiuni, forme, temperaturi, și nu doar simțul tactil ci și auditiv, vizual și olfactiv, deci reușesc să obțin și o dezvoltare senzorială, într-o activitate de matematică.

Uneori într-o activitate de cunoașterea mediului la tema mijloace de transport am solicitat copiii să participe la realizarea unui autocar dintr-o cutie mare de carton (de la un frigider). Astfel împreună cu copiii am decupat geamurile, am pictat farurile, roțile și l-am decorat. În timp ce fiecare lucra câte ceva, eu le povesteam despre mijloacele de transport terestre și le exersam dexteritatea, coordonarea și creativitatea.

În urmă cu o generație-două nu aș fi putut desfășura astfel de activități, dar generația actuală este extrem de dinamică, mereu în mișcare. Viteza în care ne desfășurăm viața, în ultimii ani ne solicită tuturor capacitatea de face mai multe lucruri în același timp, de a îmbina activitățile, de a trece de la o activitate la alta. Acest lucru îl numim multitasking. Acesta este avantajul de care beneficiază această generație. Unii îl numesc avantaj alții însă nu… Ca avantaje, sunt enumerate: eficiență crescută, productivitate crescută, rezistență sporită, flexibilitate și adaptabilitate, evitarea monotoniei există desigur și dezavantaje pentru că folosind multitaskingul, productivitatea muncii crește doar pentru scurt timp, dacă se continuă activitățile efectul este contrar și probabilitatea să apară greșeli este mare când se trece astfel de la o sarcină la alta.

Altădată, în activitățile de educație fizică folosesc mingea sau cercul sau coarda sau alte obiecte din clasă pe care copiii trebuie să le mânuiască după niște reguli și organizez un joc-concurs. Desfășurarea concursului crește independența copiilor, prin parcurgerea jocului în care sunt provocați și unde trebuie să folosească propriile raționamente, să își asume decizii, să găsească propriile soluții. Astfel, copilul constată că alegerile lui au consecințe ceea ce duce la întărirea caracterului său și la o corectă dezvoltare emoțională care, desigur, poate fi formată din succese și eșecuri.

Ce mai pot obține folosind materiale diverse în activitățile zilnice? Mai pot obține integrare socială. Venind din familie, copilul este obișnuit cu un gen de interacțiune umană. Ajungând la grădiniță, întâlnește alte tipologii umane. Astfel, punându-l în situații diferite, confruntându-l cu diferite materiale, copilul va încerca să coopereze și să colaboreze cu colegii dorindu-și fie obiectele lor, fie un rezultat mai bun.

Concluzionez spunând că munca de educatoare este mai ușoară și mai productivă atunci când apelez la activitățile practice în timpul desfășurării programului zilnic, când materialul didactic este variat, cât mai natural și mai divers și este strâns legat de mânuirea lui de către copii. Materialele didactice statice – planșe, aparate video, mulaje – care nu sunt mânuite de copii au un impact mult mai mic în dezvoltarea copiilor.

 

prof. Mihaela Moțăilă

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 232 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.motaila

Articole asemănătoare