Activități de predare interactive desfășurate cu ajutorul instrumentelor web

Faptul că trăim într-o societate modernă care dispune de o tehnologie avansată aplicată în diferite domenii de activitate impune ca demersul educativ să țină pasul cu toate aceste descoperiri ale științei. În contextul actual, milioane de oameni de peste tot din lume accesează  într-un singur minut motorul de căutare Google pentru a găsi informații, comunică cu alți oameni prin mesaje pe Messenger și Whatsapp, trimit emailuri, urmăresc sau postează videoclipuri pe Youtube, folosesc aplicațiile Zoom, Google Meet, Webex etc. pentru a participa la ședințe sau la cursuri, fac cumpărături și plătesc facturi online. Impactul inovator al tehnologiei se resimte la nivelul întregii societăți, prin urmare, școala trebuie să se adpateze unui mod de viață digitalizat, să includă utilizarea acestor dispozitive, gadgeturi și instrumente web în predare pentru a face lecția mult mai interesantă și atractivă pentru elevi, precum și pentru a-i pregăti pentru rolul pe care, ulterior, fiecare dintre ei îl va avea în societate.

Necesitatea unei astfel de abordări în munca cu elevii a fost evidentă în această perioadă de pandemie când predarea s-a mutat online la nivel global și profesorii au fost nevoiți să se bazeze în totalitate pe tehnologie pentru a-și desfășura activitatea. Astăzi internetul ne permite accesarea unui număr mare de platforme educaționale  gratuite și de instrumente web cu ajutorul cărora orele de curs pot deveni mult mai captivante pentru elevi.

Am avut oportunitatea de a mă familiariza cu utilizarea acestor instrumente web și platforme educaționale în vederea stimulării creativității  și captării interesului elevilor cu ocazia mobilității în Lisabona, Portugalia din cadrul proiectului Erasmus+, cu titlul „S.P.E.R. –Speranță Pentru Educația Românească”(2018-1-RO01-KA101-047947) implementat de Colegiul Național “Octavian Goga” din Marghita, județul Bihor. În perioada 25.02.2019-02.03.2019, împreună cu alte trei cadre didactice din școala noastră, Simona Sarca, Margareta Anța  și Loredana Braia, am participat la cursul “Stimulating creativity and innovation in the classroom”, derulat de CREF –Centro de Recursos Educativos e Formacao, Lisabona, Portugalia.

Prin participarea la acest curs de formare am aflat că internetul ne oferă o varietate mare de aplicații și instrumente web  care pot fi folosite la clasă cu scopul de a-i ajuta pe elevi să se exprime liber, să își dezvolte gândirea critică  prin folosirea unor metode de predare cum ar fi problematizarea, să realizeze sarcini de lucru prin colaborare cu colegii lor de clasă în echipe sau grupe, să se autoevalueze și să fie evaluați. Cu un simplu cont activ de gmail pot fi accesate  o multitudine de aplicații și instrumente web cum ar fi: Kahoot!, Quizizz, Socrative, Plickers, Edmondo, QRCode, DropboX, Google classroom, Prezi, Padlet, Popplet, Flipping Book, Survey Monkey, TedEd, Book Creator,  Mentimeter, Autocollage, Crossword, MyHistro etc. pentru a crea momente în cadrul lecției pe care elevii le așteaptă cu interes mai ales pentru că le oferă șansa de a folosi telefonul mobil sau tableta.  Pentru profesori toată această informație poate părea greu de gestionat și de aplicat în munca cu elevii în special în etapa de început, însă prin intermediul utilizării repetate la clasă, în scurt timp, atât profesorii cât și elevii devin obișnuiți cu această modalitate de predare nouă.

O platformă utilizată de foarte mulți elevi și profesori de peste tot din lume este Quizizz. Aceasta le permite profesorilor să îi evalueze pe elevi atât în clasă cât și de acasă atunci când aceștia nu pot fi prezenți fizic la școală. Elevii pot intra și singuri pe această platformă pentru a se autoevalua fiind încurajat în acest fel studiul autonom. Mai întâi profesorul trebuie să își creeze un cont cu o adresă de gmail în care se va loga de fiecare dată când va dori să desfășoare activități pe această platformă. Odată intrat în contul său, profesorul poate crea noi teste în funcție de noțiunile pe care dorește să le evalueze și să le fixeze la clasă sau poate alege un test deja postat de către un alt profesor. Elevii au nevoie doar de o adresă de gmail și intră în jocul de evaluare cu codul de șase cifre generat automat de aplicație pe desktopul profesorului. Testul este creat anterior  de către profesor, acesta fiind cel care selectează timpul de răspuns pentru fiecare întrebare și răspunsurile corecte.

Elevii se loghează cu numele lor și după fiecare întrebare aplicația le indică dacă răspunsul ales de ei a fost corect sau greșit. Exercițiile din testare pot fi tip grilă, sondaj sau li poate cere să bifeze căsuța corectă, să completeze spațiile libere, să răspundă la întrebări despre o imagine sau pot fi și întrebări deschise pentru care elevii vor formula singuri răspunsul. Când profesorul decide că e momentul ca testarea să se încheie, platforma îi oferă automat clasamentul elevilor, punctajele obținute de către aceștia și evidențiază elevii care s-au clasat pe primele locuri. Sunt indicate întrebările cele mai ușoare și cele mai dificile, iar rezultatele pot fi descărcate și trimise pe email părinților.

Astfel de testări pot fi date și ca temă de casă, profesorul putând observa cât de bine au înțeles elevii noțiunile predate în clasă și care sunt elementele care nu au fost însușite în totalitate și necesită mai multe exerciții sau explicații suplimentare. Elevii participă cu entuziasm la activitățile desfășurate pe Quizizz, fiind captivați de această modalitate de evaluare.

O altă aplicație gratuită asemănătoare cu Quizizz, cu ajutorul căreia se pot crea teste interactive este și Kahoot!.  Am folosit platforma Quizizz atât în activitatea desfășurată cu elevii la clasă, cât și în activitățile desfășurate în cadrul proiectului de parteneriat educațional internațional TOGETHER IN EUROPE pe care instituția noastră, Colegiul Național “Octavian Goga”, Marghita  îl desfășoară în colaborare cu școala Zespół Szkolno Przedszkolny nr. 2 din Legionowo, Polonia și cu Liceul Teoretic “Horvath Janos”din Marghita în anul școlar 2019-2020. Astfel, în perioada 8-13 octombrie 2019 când a  avut loc prima mobilitate din cadrul acestui proiect în care șaisprezece elevi și trei profesori din Polonia au vizitat școala noastră am creat un scurt test pe Quizziz pentru a verifica cunoștințele pe care elevii le-au dobândit despre locurile frumoase din România și tradițiile noastre în cadrul lecției „Interesting facts about Romania, Bihor County and Romanian Folk Costumes” . Întrebările pot fi accesate cu ajutorul acestui link pe platforma Quizziz: quizizz.com/admin/quiz/5d513f8d43781b001bb597dd/discver-bihor-county.                

Un alt instrument de lucru foarte important este aplicația Mentimeter, care îi oferă profesorului posibilitatea de a interacționa cu elevii în timp real: profesorul pune o întrebare iar elevii cu ajutorul unui telefon mobil conectat la internet pot da răspunsul. De asemenea,  cu această aplicație pot fi realizate sondaje și chiar prezentări. Profesorul are nevoie de o adresă de gmail cu care își creează un cont pe menti.com.

Pentru a desfășura o activitate va intra în contul său și va apăsa butonul New presentation. Apoi va introduce titlul întrebării, va alege modul în care vor fi prezentate variantele de răspuns date de elevi și va selecta butonul Present pentru ca întrebarea să apară și pe ecranul clasei.  Elevii vor accesa prin motorul de căutare Google platforma menti.com, vor introduce codul generat de aplicație vizibil pe ecranul clasei și ulterior vor scrie răspunsul. Răspunsurile introduse de fiecare elev vor putea fi văzute de întreaga clasă. Pe ecranul clasei, după ce elevii au introdus deja răspunsurile lor la întrebarea formulată de către profesor, se va putea observa: codul pe care trebuie să îl introducă, întrebarea și răspunsurile pe care ei  le dau organizate sub forma unui word cloud  („nor de cuvinte”) care are în centru scris cu caractere mai mari și boldate (aldine)  cuvântul care se repetă și reprezintă răspunsul dat de  cei mai mulți elevi. O astfel de activitate poate fi utilizată de  profesor în diferite momente ale lecției, elevii fiind foarte receptivi și entuziasmați. De la acest „nor de cuvinte” profesorul poate porni o discuție cu clasa pentru a clarifica anumite noțiuni și poate analiza răspunsurile formulate de către elevi împreună cu aceștia.

Prezi reprezintă un alt instrument web foarte util pentru a face lecțiile mult mai interesante. Cu ajutorul acestei aplicații pot fi realizate prezentări de lucrări, proiecte, activități într-o manieră mult mai atractivă, spre deosebire de Microsoft PowerPoint. La fel ca în cazul celorlalte două aplicații deja menționate, profesorul își va crea pentru început un cont pe  platforma prezi.com. cu ajutorul unei adrese de gmail. Aici poate alege o prezentare deja postată de altcineva pe tema dorită sau poate crea singur o prezentare în funcție de ceea ce dorește să predea clasei de elevi. În acest tip de prezentare pot fi incluse și fișiere video de pe You Tube, imagini, documente PDF  și se folosește foarte mult  instrumentul Zoom care este impresionant. Este important de precizat faptul că versiunea de bază Prezi este gratuită  și toate prezentările create aici devin publice. Există și o variantă Prezi Premium în care ,contra cost, prezentarea creată nu devine publică și oferă caracteristici suplimentare care îi permit să devină și mai atractivă.

Pe lângă aceste trei aplicații descrise mai sus există o mulțime de alte instrumente web pe care profesorii împreună cu elevii le pot descoperi și introduce treptat în activitatea lor la clasă. Prin aplicarea acestor metode de predare-învățare moderne și interactive  care au în vedere utilizarea tehnologiei și a instrumentelor web în procesul instructiv-educativ, ora de curs va deveni  mult mai interesantă pentru elevi deoarece ei vor fi stimulați să învețe prin joc.

Trăind într-o societate modernă în care tehnologia îi atrage ca un magnet pe cei mici și pe cei tineri deopotrivă, reușind să facă parte din viața lor de zi cu zi, trebuie să recunoaștem necesitatea ca școala, și  mai ales modalitatea prin care aceasta decide să îi instruiască pe elevi și să comunice cu ei,  să se adapteze acestei noi realități digitalizate interacționând cu elevii pe înțelesul lor. În acest sens, o multitudine de mijloace moderne de predare, de aplicații și instrumente web vin în ajutorul profesorilor și al elevilor. Lecțiile pot deveni mult mai atractive și interactive, elevii îmbinând tehnologia și jocul pentru a învăța noțiuni noi, pentru a-și fixa cunoștințele referitoare la o anumită temă sau capitol studiat  și pentru a fi evaluați.

 

prof. Liana Sârb

Colegiul Național Octavian Goga, Marghita (Bihor) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/liana.sarb

Articole asemănătoare