În perioada suspendării cursurilor din cauza pandemiei de Covid-19, am desfășurat la nivelul grădiniței activități didactice online împreună cu preșcolarii, cu susținerea părinților sau a tutorilor acestora. Activitățile didactice online au fost de unele calitate și au avut un grad ridicat de interactivitate prin instrumentele propuse, astfel încât am putut păstra în legătură indirectă, prin intermediul ecranelor, cu peste 80% din copiii grupei, acest demers având ca rezultat învățarea.
Datorită cerințelor venite de la nivelul Ministerului Educației prin intermediul Inspectoratului Școlar, a trebuit să ne adaptăm modul de predare, să învățăm să utilizăm aplicații și instrumente digitale noi dar și să interacționăm cu copiii prin intermediul platformelor digitale.
Astfel, am utilizat ca instrumente digitale aplicațiile Wordwall, LearningApps, pentru fixarea unor cunoștințe la activitățile Domeniului Știință – cunoașterea mediului, matematică – PicVoice, Chatter pix, Blabberize, Storyjumper pentru poezii și povesti ilustrate folosindu-mi propria voce, Nearpod, Canva, pentru explicații ilustrate ale unor activități estetic-creative si practice, Jigsaw Planet pentru puzzle-uri digitale.
Începând cu luna aprilie 2020 și pe toată perioada în care cursurile au fost suspendade datorită pandemiei de Covid- 19, grupa mea, ca toate celelalte grupe din grădinița unde predau, a funcționat pe platforma ClassDojo, o platformă pentru susținerea activităților didactice online, folosită în întreaga lume și pusă la dispoziție în mod gratuit la adresa classdojo.com sau chiar prin intermediul aplicației ClassDojo disponibilă în Playstore. Acest demers a avut un impact deosebit asupra tuturor- copii, părinți și cadre didactice, datorită modului facil de conectare.
Înainte de a alege această platformă, am ”testat” împreună cu colegele mele cele câteva platforme de care auzisem Kinderpedia, Zoom, Google classroom, încercând să ne dăm seama de modul de funcționare și să alegem o variantă cât mai ușor de folosit pentru noi dar și pentru copiii/ părinții de la grupele noastre. După multe testări, am ales această platformă pentru că ni s-a părut că este foarte ușor de folosit, mai ales că avea o aplicație ușor de instalat și utilizat pe telefon/ tabletă.
Classdojo este o platformă 100% conformă cu legile GDPR, acest lucru a fost asumat de către părinții la începutul utilizării platformei.
Primii pași în constituirea contului grădiniței pe platforma Classdojo i-am făcut în calitate de director al unității de învățământ- leader – trimițând din partea unității un document oficial semnat și ștampilat în care aduceam la cunoștința Classdojo calitatea mea oficială.
După crearea contului unității, am realizat cancelaria digitală- introducerea tuturor cadrelor didactice angajate și grădinița digitală- toate cele 9 grupe. Am introdus apoi pentru fiecare grupa numele cadrelor didactice și crearea de conturi de profesor-teacher – prin trimiterea către acestea a unor invitații de conectare în grădinița online, fiecare la grupa la care funcționa. A urmat partea de introducere a copiilor fiecarei grupe și generarea pentru fiecare a codului electronic corespunzător pentru fiecare părinte/ tutore.
Partea interesantă la acest tip de platformă o constituie însăși legătura directă cu părintele fiecărui copil prin intermediul contului asociat acestuia. Astfel, după generarea contului fiecărui copil, se puteau genera si printurile/ codurile personalizate pentru fiecare părinte.
De exemplu, copilul B.P. de la grupa mare Fluturași avea codul IDESEFRG9. Prin intermediul acestui cod, unul dintre părinți și-a putut crea un cont de părinte – parent, cu email si parolă proprii, dar care putea fi în strânsă legătura cu educatoarea/ educatoarele grupei.
Încă un plus al acestei platforme a fost partea de conexiune privată pe care aceasta o oferă, în sensul că postările părintelui cu rezultatele- fișe, filmulețe le putea vedea doar educatoarea care oferea feedback, iar acestea output-uri nu puteau fi vizualizate de alți părinți sau copii, evitându-se astfel comparațiile.
De exemplu, în contul fiecărei grupe sunt 4 meniuri: Classroom- clasa digitală, Stories- povestea/ fluxul, Messages- mesajele cu sarcini/ răspunsuri către copii/ părinți și Notifications- notificări atunci când erau postate noutăți de la educatoare sau rezultate de la copii.
În meniul Classroom- clasă, fiecare copil era reprezentat de o iconiță cu numele lui. ”Deschizând” iconița educatoarea putea observa portofoliul cu rezultatele /”temele” postate si oferea puncte de feedback.
Intrând in meniul Stories/ povestea zilei am putut posta orarul săptămânal cu activități, filmulețe, fișe digitale și chiar scurte indicații video realizate prin intermediul camerei foto/ video. Pentru a da teme, am putut încărca link-uri, fotografii, documente word sau .jpg. De asemenea, am putut da „teme” copiilor iar părinții lor să le încarce în contul copilului. Eu le verificam și le ofeream puncte de feedback.
Pentru că la nivelul învățământului preșcolar s-a sugerat să nu punem presiune pe părinți, la grădinița digitală ne întâlneam în videoconferință o dată sau de 2 ori pe săptămână, în general după ora 17.00, prin intermediul platformei Zoom.
Patforma Zoom a fost utilă pentru realizarea videoconferințelor cu preșcolarii. Pentru astfel de interacțiuni trebuia să ai cont pe platformă și să programezi întâlnirile online direct de pe site-ul www.zoom.us. Ceea ce am utilizat cel mai des a fost meniul de Sharescreen (partajarea ecranului calculatorului), prin care le puteam arăta copiilor materiale create de mine (PPT-uri, filmulețe), site-uri (YouTube, Jigsaw Planet etc).
Pentru că foloseam Zoom și pentru ședințele consiliului profesoral, eram oarecum familiarizată cu conținutul acestei platforme. Părinții știau că în ziua de luni după ora 17.00 urma să ne vedem în videoconferință pe Zoom, pe grupul clasei era postat un link de conectare pe care îl accesau toți cei care erau disponibili. Experiența ne-a învățat că tema propusă pentru activitate putea fi nuanțată în funcție de interesele copiilor participanți pentru că, cei mai mulți dintre ei erau dornici de revederea cu colegii, și erau mai puțin atenți la filmul/ prezentarea propusă. Cu timpul, am reușit să ne ”pliem” mai mult pe interesele copiilor, pentru că am mutat videoconferința miercurea la ora 17.30, după ce copiii erau familiarizați luni și marți cu tema săptămânii și atrași la activitatea online prin animații interactive și cu o durată de maxim 10-15 minute- filme educative, jocuri cu text si cant sau puzzle online.
Zoom oferă și posibilitatea înregistrării video și audio a videoconferințelor, are un Chat unde se pot trimite întrebări/ răspunsuri, documente sau se poate scrie o listă de prezență cu toți participanții prezenți la videoconferință. O sesiune durează max. 40 minute. Înainte cu 10 minute de expirarea timpului, Zoom afișa pe ecran o notificare și un timer.
Pentru mine, Zoom a fost o platformă de lucru excelentă care alături de ClassDojo, mi-au permis să păstrez contactul cu copiii, având în vedere că ne puteam vedea și auzi direct. Classdojo și Zoom mi-au permis să îmi pot continua activitatea didactică din sala de grupă, deoarece am putut să creez o planificare, am avut o evidență a prezenței copiilor, dar am avut posibilitatea și să postez fișe de lucru, filmulețe și alte instrumente electronice. Fiecare copil dar și mare parte din părinții copiilor înscriși la grupa mea au avut un cont pe platformă. Părinții și-au instalat aplicațiile pe telefon sau pe tabletă, pe calculator sau pe laptop.
Consider că interacțiunea prin platforme electronice a fost maniera în care noi cadrele didactice am reușit mai mult decât să predăm conținuturi: am reușit să păstrăm aproape copiii și familiile acestora în contextul inedit al situației provocate de pandemia de Covid- 19.