Profesorul trebuie să pună în centrul activităților elevul, preocupările, talentul și înclinațiile sale. Participarea la cursurile de formare îl ajută să adapteze metodele nevoilor viitoare, pregătindu-l pe elev pentru viitor. Cursurile oferite de INO-PRO, au abordat teme variate care să răspundă solicitărilor: teme TIC, de comunicare, metode moderne, interactive, evaluare, activități nonformale, activități cu părinții.
În cadrul lecțiilor demonstrative, au fost aplicate metode prin care să se dezvolte creativitatea. Elevul trebuie să comunice în situații variate, să fie creativ, să aibă competențe adecvate anumitor activități practice, care îl solicită în viață. El trebuie să fie pregătit pentru integrarea în societate.
La casa a VII-a, am desfășurat o lecție pe o temă care să îl ajute pe elev să își lărgească orizontul cultural: Evenimentul cultural. Pornind de la mai multe evenimente locale reliefate în ziare, reviste, elevii au completat cerințele date, pornind de la sarcinile din explozia stelară: Ce? Cine? Unde?…, la care s-au adăugat întrebările elevilor aplicând metoda RAI. Se valorifică texte literare, nonliterare.
Elevii, împărțiți în grupe, au avut tema: sunteți organizatori de eveniment cultural în școala voastră, gândiți cum puteți să îl organizați, desfășurați și realizați activitatea propusă. Elevii au realizat chestionare tematice și au aflat preocupările elevilor. După ce au identificat tema, au trecut la proiectarea evenimentului, mai întâi la nivel de grupă, apoi l-au prezentat celorlalte grupe și, la final, l-au desfășurat în școală. Metoda modernă aplicată a fost 6- 3-5. Fiecare elev a scris trei idei, apoi ceilalți au adăugat alte idei.
O altă activitate deosebită i-a pus pe elevi să interpreteze anumite roluri. Ei au aplicat noțiunile de comunicare însușite de-a lungul anului școlar.
O altă activitate desfășurată a fost cea în care au fost valorificate tradițiile, obiceiurile, cântecele populare, colindele. Etapele care au fost parcurse sunt: Lectură expresivă -poezii de sărbători; Poveste –desene animate; Ghicește cine este?; Muzică, dans, culoare; Felicitări pentru cei dragi – confecționarea de felicitări; Dans –învățarea unor pași din dansurile tradiționale. În realizarea felicitărilor de sărbători, afișe, invitații, elevii au utilizat elemente TIC.
Activitatea desfășurată s-a finalizat și prin organizarea unui eveniment cultural în școală, un festival de poezie, la care participă scriitori dâmbovițeni. Un moment înălțător a fost cel organizat în Cetatea Poeziei, la Târgoviște, Școala Gimnazială Tudor Vladimirescu. Poezia este redescoperită prin prezența unor scriitori care vor aduce bucurie în sufletele iubitorilor de literatură. Invitați de seamă dau strălucire creației româneşti, printre aceștia numărându-se: Drăgănescu Mircea, Georgescu Romulus Gandy, Grigore Grigore, Ion Iancu Vale, Vișan Ioan. Elevii au adresat întrebări invitaților, apoi au sintetizat în compuneri tematice informațiile.
O altă activitate creativă în care au fost îmbinate metode moderne a fost: Ziua Limbilor Europene- organizată sub forma cafenelei lingvistice. Elevii au ales o temă: de exemplu: cultură, istorie, artă, literatură, personalități, evenimente, tradiții, obiceiuri, muzică, dansuri. Au realizat prezentări tematice, postere, scrisori, expoziții tematice cu reviste, ziare, cărți… Elevii, aplicând metoda Turul Galeriei, au cules informații de la fiecare stand- grupă. Apoi s-a realizat o dezbatere tematică, elevii însușindu-și cunoștințe într-un mod atractiv.
Elevii trebuie să fie implicați în actul de predare – învățare activ, să își asume roluri, să contribuie la realizarea sarcinilor, selectarea temelor. Profesorul trebuie să fie un adevărat magician care să îmbine metodele moderne, creative și să îi dezvolte elevului abilitățile și competențele necesare secolului nostru.
INO PRO susține inovația și progresul pentru o educație școlară de calitate și incluzivă, în județul Dâmbovița.