Activitatea online la grădiniță

Pentru toată lumea, anul școlar 2020 a fost un an dificil, dar în special pentru copiii din învățământul preșcolar, unde activitatea în fața ecranelor a fost limitată și unde depindeam de programul părinților pentru ca cei mai mici să poată intra online cu cadrele didactice. Astfel că, a trebuit să ne obișnuim să lucrăm în mediul online sincron și asincron, să creăm materiale cât mai atractive, să oferim feedback și, cel mai important, să lucrăm în echipă.

Munca în echipă a fost poate cea mai bună și favorabilă soluție, astfel că,  în momentul în care activitățile s-au mutat în mediul online,  am stabilit împreună lista cu propuneri și soluții pentru o cât mai bună desfășurare a activității:
– Am stabilit echipele de lucru la nivel de unitate și pe nivele de vârstă;
– Am reactualizat planificările anuale stabilite la începutul anului școlar pentru nevoile părinților și pe specificul activităților online;
– Am realizat un grup de messenger pentru echipa de lucru în vederea identificării materialelor și a unei comunicări eficiente;
– Am realizat o bibliotecă virtuală cu resurse utile create sau găsite de echipele de lucru;
– Am stabilit sarcini în cadrul echipei;
– Am creat de materiale pe tematica fiecărei săptămâni (resurse proprii realizate în diverse aplicații: wordwall, learningapps, quik story, jigsaw puzzle etc).
– Am particularizat sarcinile de învățare ale copiilor.

Deoarece părinții ne-au fost alături mereu, pentru o mai bună colaborare și pentru că opiniile lor au contat mereu, am aplicat chestionare pentru a stabilii variantele de comunicare pe care le au la dispoziție pentru activitatea sincron și asincron, variantele de postări ale activităților(video, imagini, filmulețe, text scris) dar și acordul de difuzare legală  a fotografiilor și filmulețelor realizate în scop de diseminare.

După stabilirea criteriilor de desfășurare a activității online, am creat un grup privat pe facebook dar și pe classroom unde în fiecare zi ne-am desfășurat activitățile astfel:

Activitatea asincron

Prima postare de la ora 8.00:
– Întâlnirea de dimineață: salutul, cântecel pe tema săptămânii.
– Activitățile liber alese (ALA 1): text sugestiv pentru activitățile liber alese
(pentru a nu expune copiii foarte mult în fața ecranelor) + imagini (cât mai simple și ușor de realizat cu ceea ce au la îndemână prin casă; fișele sunt transmise și anterior pe diverse căi).

A doua postare:
– Activitățile pe domenii experiențiale – ora 9.30-10 – text detaliat+diverse
filmulețe realizate care respectă etapele metodologice pentru desfășurarea activității (suport pentru părinți); materialel sunt particularizate pe nivele de vârstă.

A treia postare:
– Activitățile liber alese (ALA 2) – 11-11.30 – postarea unor filmulețe care îndeamnă la mișcare în casă sau afară (de cele mai multe ori) pentru a proteja copiii de expunerea la ecrane.

Activitatea sincron

Am stabilit-o la fiecare început de săptămână cu părinții în funcție de disponibilitatea lor, 2-3 pe săptămână și la ore diferite pentru a putea să participe cel puțin o dată fiecare copil. Când activitatea sincron era stabilită în prima parte a zilei, o desfășuram din sala de clasă pentru a păstra copilul în mediul educațional.

La prima activitate sincron s-au stabilit anumite reguli cu copiii pentru o bună desfășurare și gestionare a timpului.  În general, la activitatea asincron am citit povești, ne-am jucat diverse jocuri interactive și de mișcare create de mine anterior în funcție de dorințele și nevoile copiilor, și adaptată vârstei și capacității de concentrare și astfel ca fiecare copil să participe activ.

Am cerut și am oferit copiilor și părinților feedback referitor la activitățile desfășurate, la rezultatele și progresele copiilor pe toată perioada desfășurării activității online și i-am informat mereu despre evoluția pandemiei, intențiile viitoare ale grădiniței, am creat un fișier de consiliere a părinților unde am postat mereu teme și articole care să le aducă siguranță si confort psihic.

Ne-am adaptat repede la învățarea la distanță nu pentru că ne-am dorit, ci pentru că așa am reușit să păstrăm o strânsă legătură între noi, să colaborăm frumos pentru copiii noștri, să le oferim siguranță și confort și bineînțeles că ne-am dorit să ne vedem sănătoși și să sperăm că…„Totul va fi bine!”.

 

prof. Petrișoara Marușca

Grădinița cu Program Prelungit Floarea Soarelui, Reșița (Caraş-Severin) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/petrisoara.marusca

Articole asemănătoare