Asociația „Excelență, Calitate și Inovare în Educație”, grație oportunității oferite de programul Erasmus+, derulează proiectul „Fii SMART în viitor!”, număr proiect: 2023-1-RO01-KA122-ADU-000144751. În cadrul proiectului, pentru îndeplinirea obiectivului de „dezvoltare a abilităților și strategii specifice pentru lucrul cu adulți cu nevoi speciale”, una dintre activitățile derulate a fost participarea a două persoane la un curs de perfecționare în Spania, Tenerife.
Cursul “We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom” este conceput pentru a oferi o înțelegere mai profundă a dinamicii grupului sau clasei, bunăstării persoanelor cu dizabilități, succesului învățării și a implicării familiei sau aparținătorilor în activitățile incluzive.
„Suntem cu toții speciali” reflectă atitudinea pe care educatorii o pot folosi în munca lor cu persoane cu dizabilități, pentru a preveni etichetarea, izolarea sau hărțuirea față de persoanele cu nevoi speciale. Într-un grup sau clasă diversă, diversitatea este sinonimă cu înțelegerea, integrarea și oportunitatea.
Participanților li s-a oferit o introducere generală în principalele dizabilități, cum ar fi dizabilitățile de învățare (dislexie, dispraxie), tulburările emoționale și comportamentale (ADHD, ADD, depresie, tulburare bipolară), dizabilitățile intelectuale și fizice și deficiențele de dezvoltare (autism). De asemenea, au fost încurajați să își împărtășească experiențele și dificultățile pe care le-au putut întâmpina în profesia lor.
Au fost derulate și o serie de activități practice pentru a înțelege mai bine și a preveni izolarea și comportamentele perturbatoare , considerând interacțiunea între colegi și sprijinul reciproc ca elemente fundamentale pentru a construi abilități sociale și încredere în sine și pentru a face față stresului și neputinței. Participanții au experimentat de asemenea tehnici eficiente de relaxare și activități bazate pe mișcare, care vor putea fi utilizate în munca lor. Participanții au fost instruiți în utilizarea strategiilor pozitive și practice pentru a îmbunătăți comunicarea eficientă cu toți cei implicați.
Urmare a experienței și a cunoștințelor dobândite în cadrul sesiunilor de formare și a colaborării internaționale între cadre didactice și specialiști în educație din mai multe țări europene se desprind următoarele:
ABC-ul Educației Incluzive
A – Toți copiii, indiferent de abilități sau dizabilități, învață împreună într-o clasă potrivită.
B – Se bazează pe convingerea că toți copiii sunt valoroși în mod egal și merită acces la aceleași oportunități.
C – Copiii cu dizabilități și cei fără dizabilități obțin adesea rezultate academice mai bune în clase incluzive.
Avantajele Educației Incluzive
• Profesorii din învățământul general și specialiștii colaborează în aceeași clasă, oferind suport suplimentar tuturor elevilor.
• Se utilizează tehnici și resurse variate pentru a răspunde stilurilor individuale de învățare.
• Accentul este pus pe abilitățile fiecărui elev, nu pe dizabilități.
• Profesorii învață și ei cum să livreze un curriculum diferențiat și instrucțiuni adaptate.
Educația Incluzivă Promovează:
• Atitudini de respect, înțelegere și empatie.
• Schimbarea atitudinilor discriminatorii și combaterea stigmatelor legate de dizabilitate.
• Implicarea mai activă a părinților în viața clasei.
• Pregătirea elevilor pentru succes în viața reală (participare civică, angajare, viață comunitară).
Strategii pentru o Clasă Incluzivă
Cum pot profesorii crea o clasă incluzivă care să sprijine toți elevii, indiferent de nevoile lor?
- Strategii de clasă
1. Cunoaște-ți elevii și lasă-i să te cunoască.
2. Creează un spațiu sigur pentru exprimare.
3. Oferă instrucțiuni în mai multe moduri.
4. Creează ocazii pentru ca toți copiii să fie ascultați.
5. Fii conștient de nevoile fiecărui copil.
6. Sprijină copiii în moduri care să ajute întreaga clasă.
7. Afișează clar orarul și informațiile cheie.
8. Permite copiilor să aleagă cum să-și arate cunoștințele.
9. Nu compara progresul unui copil cu al altuia.
- Planificarea activităților semnificative
1. Conectează activitățile cu viața și preferințele copiilor.
2. Permite tuturor copiilor să aibă succes.
3. Laudă micile succese și încurajează efortul.
4. Încurajează colaborarea între colegi.
5. Propune activități care implică abilități diferite.
- Măsuri de sprijin specifice
– Suport suplimentar din partea profesorilor specialiști.
– Metode și materiale didactice speciale.
– Adaptarea curriculumului și evaluării.
– Colaborare cu instituții de asistență socială.
– Reducerea dimensiunii claselor.
– Adaptarea facilităților școlii.
– Integrarea terapiilor creative și de relaxare.
– Integrarea tehnologiei în educație.
A fost o experiență deosebită. Am lucrat într-o grupa de 11 persoane din Bulgaria, Polonia, Germania, Romania. Atmosfera creată pe parcursul grupului între participanți a fost una deosebită, toți participanții au fost persoane deschise, dornice sa împărtășească din experiențele personale. Activitățile din cadrul mobilității s-au desfășurat atât în săli de clasă, cât și în aer liber. Am avut șansa să ne bucurăm de peisaje extraordinare, să cunoaștem la fața locului minunata cultură și gastronomie spaniolă.