Cursul opțional „Uniunea Europeană: O lume în schimbare”, așa cum este el schițat în rândurile următoare, poate reprezenta o oportunitate inovativă pentru elevii din învățământul gimnazial de a înțelege cum funcționează Uniunea Europeană și ce impact are aceasta asupra vieții lor de zi cu zi. Într-o perioadă în care lumea devine din ce în ce mai interconectată, este esențial ca tinerii să cunoască principiile, instituțiile și politicile care definesc acest proiect unic de cooperare între statele europene.
În cadrul acestui curs opțional, elevii învață despre istoria Uniunii Europene, despre valorile fundamentale pe care se bazează, precum respectul pentru drepturile omului, democrație și statul de drept, și despre cum funcționează instituțiile cheie, precum Comisia Europeană, Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene. De asemenea, ei explorează cum deciziile luate la nivel european influențează diverse domenii ale vieții, cum ar fi educația, sănătatea, protecția mediului și drepturile consumatorilor.
Pe lângă acumularea de cunoștințe teoretice, cursul încurajează gândirea critică și analiza situațiilor din viața cotidiană, ajutându-i pe elevi să înțeleagă mai bine rolul pe care îl joacă Uniunea Europeană în contextul global actual. Sunt discutate, de asemenea, beneficiile oferite de UE, precum libertatea de mișcare, accesul la educație și oportunitățile de mobilitate pentru tineri prin programele Erasmus+.
Cursul este proiectat de o manieră interactivă, cu activități care stimulează participarea activă, cum ar fi dezbateri, proiecte de grup și studii de caz, elevii avînd ocazia să exploreze idei și să exprime opinii despre teme actuale legate de Uniunea Europeană.
Scopul acestui curs este să contribuie la formarea unor tineri informati și responsabili, care să înțeleagă importanța colaborării între statele membre ale Uniunii Europene și să devină cetățeni activi, pregătiți să participe în mod responsabil la viața socială și politică a Europei.
Competențe generale:
1. Dezvoltarea unei înțelegeri fundamentale a Uniunii Europene și a instituțiilor sale
2. Dezvoltarea unui comportament de cetățean activ și responsabil în context european
Competențe specifice și exemple de activități de învățare
1. Dezvoltarea unei înțelegeri fundamentale a Uniunii Europene și a instituțiilor sale
1.1. Identificarea instituțiilor Uniunii Europene și înțelegerea rolului lor în procesul decizional european.
– Vizite virtuale ale instituțiilor UE – realizarea unor vizite virtuale sau explorarea site-urilor oficiale ale instituțiilor europene pentru a înțelege mai bine activitatea acestora.
– Jocuri de rol – simularea unei ședințe a Parlamentului European, unde elevii joacă roluri de deputați și dezbat teme europene actuale.
– Quizuri interactive – rezolvarea de quizuri cu întrebări despre instituțiile UE,
– Desene și hărți tematice – utilizarea unor hărți interactive ale Uniunii Europene, evidențiind statele membre și principalele instituții.
1.2. Descrierea modului în care Uniunea Europeană influențează politicile publice în domenii precum educația, sănătatea, protecția mediului și drepturile consumatorilor.
– Dezbateri pe teme europene – organizarea unor dezbateri pe teme precum : educația, sănătatea, protecția mediulu, drepturile consumatorilor în Uniunea Europeană
– Activități de cercetare în grup pe teme precum protecția mediului, sănătatea, inițiative de educație sau programe de mobilitate pentru tineret
2. Dezvoltarea unui comportament de cetățean activ și responsabil în context european:
2.1. Analizarea și explicarea drepturilor cetățenilor europeni, cum ar fi libertatea de mișcare și drepturile legate de muncă și educație.
– Crearea unor „ghiduri ale cetățeanului european” – Elaborarea unui ghid în care elevii descriu drepturile și responsabilitățile cetățenilor europeni.
– Crearea unor proiecte media – Elevii realizează proiecte media ( care pot include și scurte interviuri) despre libertatea de mișcare și drepturile legate de muncă și educație.
2.2. Participarea activă în dezbateri și proiecte care abordează teme legate de Uniunea Europeană, precum integrarea europeană, solidaritatea între statele membre și beneficiile cooperării internaționale.
– Realizarea unor campanii de informare, în format electronic ( PPT, afișe electronice) despre cum Uniunea Europeană susține dezvoltarea economiilor statelor membre, protecția mediului, educația și mobilitatea tinerilor (ex: Erasmus+)
– Discuții de grup despre diversitate linvistică și culturală, explorând tradițiile, obiceiurile și limbile diferite
I. Introducere
1. Ce este Uniunea Europeană?
2. Statele membre
3. Obiectivele Uniunii Europene
4. Importanța Uniunii Europene pentru cetățeni
II. Instituțiile Uniunii Europene
1. Parlamentul European
• Rolul și funcțiile Parlamentului European:
• Cum se desfășoară alegerile europene?
2. Comisia Europeană
• Componența Comisiei Europene
• Rolul Comisiei Europene
3. Consiliul Uniunii Europene
• Componența Consiliului Uniunii Europene
• Rolul Comisiei Europene
4. Alte instituții importante ale UE
• Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Rol
• Banca Centrală Europeană. Rol
III. Drepturile și beneficiile cetățenilor europeni
1. Drepturile cetățenilor europeni
• Drepturile fundamentale: Dreptul la educație, muncă, sănătate și protecția mediului.
• Libertatea de circulație
2. Moneda Euro
• Cum a apărut moneda euro?
• Avantajele utilizării unei monede comune.
IV. Diversitatea culturală și educațională în Uniunea Europeană
1. Diversitatea în Uniunea Europeană
• Culturi și limbi în Uniunea Europeană
• Importanța respectului față de diversitate. Cum promovează UE toleranța și înțelegerea între culturi?
2. Educația în Uniunea Europeană
• Programe educaționale europene: Erasmus+ și eTwinning
• Cum poate beneficia un elev din România de pe urma Uniunii Europene în educație?
V. Provocările și viitorul Uniunii Europene
1. Provocările Uniunii Europene
• Criza economică globală și migrarea. Cum au gestionat statele UE aceste crize?
• Uniunea Europeană și schimbările climatice: Măsuri pentru protecția mediului.
2. Lecția 11: Viitorul Uniunii Europene
• Cum se va transforma UE în următoarele decenii?
• Cum pot elevii să fie implicați în construirea unui viitor mai bun pentru Europa?
Sugestii metodologice
Implementarea unui curs opțional despre Uniunea Europeană la nivel gimnazial poate fi valoroasă și cu o mare valoare formativă pentru elevi dacă acesta este bine structurat și folosește metode moderne, activ-participative. Iată câteva sugestii metodologice:
1. Abordare Interdisciplinară: Cursul poate fi integrat cu alte materii, precum istorie, geografie sau educație civică. Elevii pot învăța despre istoria UE la istorie și despre impactul său în geografie. Teme precum schimbările climatice și migrarea pot conecta învățarea despre UE cu realitățile actuale.
2. Metode Interactive: Dezbateri și discuții pe teme europene, studii de caz despre deciziile UE și simulări (ex: sesiuni ale Parlamentului European) ajută elevii să înțeleagă procesul decizional și să dezvolte gândirea critică.
3. Învățarea prin Proiecte: Elevii pot realiza proiecte de grup, cum ar fi crearea unei hărți interactive a UE sau promovarea unui proiect de sustenabilitate. La final, aceștia pot organiza expoziții sau prezentări.
4. Resurse Digitale: Platforme online și aplicații interactive oferă informații educaționale despre UE. Elevii pot crea un blog sau o pagină web dedicată Uniunii Europene.
5. Vizite și Schimburi de Experiență: Vizite la instituțiile europene și parteneriate internaționale cu școli din alte țări permit elevilor să înțeleagă diversitatea culturală a Uniunii.
6. Evaluare Flexibilă: Evaluarea continuă prin proiecte și prezentări este mai potrivită decât examenul final. Elevii pot participa la autoevaluări și evaluări reciproce.
7. Abordarea Actualităților: Lecțiile pot include teme actuale precum crizele economice și migrarea, iar elevii pot discuta știri legate de UE.
8. Gândire Critică: Încurajarea întrebărilor deschise și a discuțiilor stimulează reflecția și argumentarea.
Un curs despre Uniunea Europeană trebuie să implice elevii activ, să le dezvolte gândirea critică și să le ofere o înțelegere mai profundă a importanței UE în viața cotidiană.
Bibliografie:
Jinga, Ion, Uniunea Europeană în căutarea viitorului: studii europene, București (2008),
Resurse online
european-union.europa.eu/index_ro
www.europarl.europa.eu/100books/ro/index.html
learning-corner.learning.europa.eu/index_ro
cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2024/04/Resurse-educationale-2023.pdf
op.europa.eu/webpub/com/travelling-in-europe/ro/