Dezvoltarea competențelor de literație digitală în contextul educației literare contemporane necesită strategii pedagogice care să faciliteze transferul conceptual între universul ficțional al operelor clasice și realitatea digitală în care evoluează elevii. Scenariul didactic prezentat explorează modalitățile prin care personajele literare canonice pot deveni instrumente de analiză pentru înțelegerea identității digitale, oferind o perspectivă inovatoare asupra relației dintre caracterizarea literară și construirea profilului online.
Prin utilizarea personajului Vitoria Lipan din „Baltagul” lui Mihail Sadoveanu ca vehicul pentru explorarea conceptelor de amprentă digitală activă și pasivă, această abordare metodologică demonstrează potențialul interdisciplinar al educației media integrate în studiul literaturii.
Concepte-cheie din domeniul educației media:
- identitate digitală
- amprentă digitală pasivă
- amprentă digitală activă
Concepte-cheie din domeniul disciplinei:
- instanțele comunicării narative
- caracterizare indirectă și directă
- statut social, moral, psihologic
Recomandat pentru clasa: a X-a (conținuturi: roman)
Competențe specifice de limba și literatura română:
2.1. Analiza principalelor componente de structură, compoziţie şi limbaj specifice textului narativ;
2.4. Folosirea unor modalităţi diverse de înţelegere şi de interpretare a textelor literare studiate.
Competențe specifice de educație media:
B.1.6. Înțelegerea relațiilor dintre mijloacele de comunicare și publicul lor, dintre mass-media, tehnologie și informație;
C.2.8. Conștientizarea distribuirii de conținuturi în lumea digitală și gestionarea responsabilă a propriei amprente digitale.
Motivația
În lumea digitală de azi, fiecare persoană lasă urme permanente pe internet, care pot influența modul în care este percepută de ceilalți.
Vitoria Lipan, ca personaj complex, ar avea o „amprentă digitală” ce reflectă profund credința, hotărârea și căutarea adevărului ei, iar această activitate ajută elevii să înțeleagă cum trăsăturile morale și psihologice ale unui personaj pot fi reinterpretate și integrate în lumea contemporană, dezvoltând o atitudine responsabilă față de propria identitate digitală.
Rezultate:
Elevii vor conștientiza importanța amprentei digitale și vor identifica elementele acesteia într-un context literar. Vor înțelege cum un personaj poate fi interpretat și prin prisma comportamentului său în lumea digitală.
Tema
Exercițiu de imaginație: Vitoria Lipan 2.0
Evocare:
Profesorul invită elevii să vorbească despre activitățile lor online — rețele sociale, aplicații, ce postează, ce urmăresc și cum cred că îi percep ceilalți în mediul digital.
Realizarea sensului:
Profesorul reamintește traseul narativ al Vitoriei Lipan (intuiție, vis, hotărâre, drumul căutării).
Se discută trăsăturile ei de caracter (lucidă, demnă, credincioasă, sceptică, independentă, hotărâtă).
Se prezintă conceptele de identitate digitală, amprentă digitală, activă și pasivă, și se subliniază caracterul permanent al amprentei digitale.
Sarcina de lucru:
Valorificând acțiunea romanului Baltagul, imaginați-vă amprenta digitală creată de Vitoria Lipan în lumea digitală contemporană. Justificați alegerile făcute raportându-vă la spațiul și timpul romanului, trăsăturile de caracter ale Vitoriei și relațiile cu alte personaje.
Elevii pot lua în considerare:
- Social media (Facebook, Instagram, TikTok)
- Youtube (playlisturi, vloguri)
- Wikipedia (editări, lecturi)
- Site-uri de știri sau bloguri despre tradiții și credințe
- Magazine online, căutări de produse tradiționale
- Email-uri (ex. către autorități, apropiați)
Exemplu de amprentă digitală pentru Vitoria:
Aspect amprentă digitală / Exemple posibile pentru Vitoria Lipan
Conturi create
- Facebook (grup „Rugăciuni pentru Nechifor”), Youtube (playlist cu psalmi), Google Maps (review-uri la hanuri din Moldova)
Căutări frecvente
- „Semne ale morții”, „Cum să-ți găsești soțul dispărut”, „Tradiții de înmormântare în Moldova”
Postări active
- „Nu mă voi odihni până nu aflăm adevărul!”
Rețea de contacte
- Gheorghiță (Messenger), preotul satului (email), bătrâni înțelepți (forum Ortodox.ro)
- Wikipedia
Articole despre datini și ritualuri tradiționale
Review-uri: „Hanul de la Călugăreni: doar vorbe goale, nu recomand.”
Email: mesaj către poliție: „Veniți să cercetați dispariția soțului meu.”
Fiecare echipă/ elev prezintă profilul digital și motivează alegerile, argumentând cu elemente din text.
Reflecție
Profesorul conduce discuția pe baza produselor realizate:
– Cum descrieți amprenta digitală a Vitoriei Lipan?Este coerentă cu personalitatea și acțiunile ei?Dacă un algoritm ar analiza amprenta ei digitală, ce profil ar crea?
– Ce învățăm despre noi înșine prin această activitate?
– Cum vă veți gestiona amprenta digitală personală de acum înainte?
Implementarea acestui scenariu didactic validează eficiența unei pedagogii constructiviste care utilizează personajele literare ca medii de explorare a comportamentului digital contemporan. Exercițiul de transpunere a trăsăturilor psihologice și morale ale Vitoriei Lipan în contextul digital facilitează nu doar o înțelegere mai profundă a construcției personajului literar, ci și dezvoltarea unei conștiințe critice privind gestionarea identității digitale personale. Rezultatele observate confirmă capacitatea acestei metodologii de a genera învățare semnificativă prin conectarea patrimoniului literar cu provocările educaționale actuale, oferind elevilor instrumentele necesare pentru o participare responsabilă și reflectivă în ecosistemul digital. Această practică educațională constituie un model replicabil pentru integrarea organică a educației media în curriculum-ul de literatură, demonstrând că inovația pedagogică poate coexista armonios cu valorificarea moștenirii culturale tradiționale.
Bibliografie
INFUZAREA EDUCAŢIEI MEDIA- Ghid de bune practici pentru profesorii de Limba şi literatura română (liceu), coordonator: Monica Halaszi, © 2022, Centrul pentru Jurnalism Independent