VET4SCAPE – Pas cu pas, de la debut până la final…

La Colegiul Economic „Delta Dunării” Tulcea, în perioada septembrie 2017 – februarie 2019, s-a derulat proiectul de parteneriat strategic în domeniul școlar în cadrul programului ERASMUS+, cu titlul „Vocational Educational Training for Skills, Competence and Practice for Economy” – VET4SCAPE,  numărul: 2017-1 – AT01-KA219-035010_7.

Obiectivele prezentului proiectul au fost:

  • îmbunătățirea competențelor elevilor în domeniul economiei, astfel încât aceștia să fie capabili  să își creeze propria companie prin programul Junior Achievement, dezvoltându-le creativitatea, imaginația și spiritul antreprenorial;
  • dezvoltarea competențelor de Business English și posibilitatea obținerii unui certificat eliberat de Camera de Comerț din Londra (LCCI), o altă oportunitate pentru elevii participanți;
  • îmbunătățirea competențelor transculturale a elevilor și cadrelor didactice participante, ceea ce a condus la  dobândirea/consolidarea capacității de a coopera într-o echipă internațională.

În scopul atingerii obiectivelor proiectului, în parteneriat cu elevii din cele 7 școli, s-au realizat 3 deplasării externe cu elevii și 2 întâlniri transnaționale cu profesorii.

Urmând firul logic al întregului proiect, activitățile s-au desfășurat astfel:

Prima ,,Întâlnire Transnațională”  a avut loc în cadrul școlii ,,Presernova – Ekonomska sola” – Ljubljana, Slovenia, în perioada 13-16 noiembrie 2017, care a fost gazda acestei întâlniri, unde profesorii școlilor din Austria, Bulgaria, Republica Cehă, Portugalia, România și Slovacia au lucrat la planificarea și organizarea tuturor activităților, ce urmau să fie  realizate de către toate școlile participante pe tot parcursul proiectului.

Prima mobilitate  cu elevii a avut loc în perioada 25 februarie – 3 martie 2018 în Vidin- Bulgaria, iar gazdă a fost școala „Profesionalna gimnazia – Asen Zlatarov”.

La această primă mobilitate, echipa noastră a fost reprezentată de elevii: Carp Cosmin -Alexandru, clasa a X-a C, Ene Bianca- Iuliana, Gherman Diana-Gabriela,  clasa a X-a E, Nedelciu Alexandru-Cătălin clasa a XI-a E și profesorii: Raluca-Oana Andronic, prof. limba engleză  și Ifrim Florentina – coordonator de proiect .

În  cadrul acestei mobilități,  elevii au participat  la  pretestări și testări din manualul „Market Leader – 3rd Edition – Business English”.

Chiar dacă timpul nu a fost favorabil activităților stabilite anterior de către țara gazdă și programul a suferit modificări, elevii au reușit să viziteze cât s-a putut din obiectivele turistice reprezentative ale orașului Vidin, strângând informații și fotografii, „materie primă” necesară realizării activităților programate, realizarea unui video, de către fiecare echipă în parte folosind  programul Movie Maker, scrierea rapoartelor și prelucrarea tuturor informațiilor necesare atingerii obiectivelor propuse.

Cea de-a doua mobilitatea cu elevii  s-a desfășurat în Portugalia – Barriero, în perioada 11 – 18.04. 2018,  la școala gazdă – Agrupamento de Escolas Augusto Cabrita.

Echipa participantă a avut următoarea componență: elevii Ghelțu Mădălina clasa a XI-a C, Nicolau Adrian- George, clasa a XI-a E, Cozma Lavinia-Florentina, clasa a XII-a E, Petre Cristian, clasa a XII-a D și profesorii: Chesaru Nicoleta – responsabil activități practice, Ifrim Florentina – coordonator proiect.

În  cadrul acestei mobilități, noua echipă  participă  la  pretestări și testări din manualul, Market Leader – 3rd Edition – Business English, activități  realizate în cadrul   mini-companiilor Junior Achievement  a fiecărei țări, vizite educative la agenții economici reali care au  participat la completarea cunoștințelor elevilor în cadrul mini-companiilor înființate, de către aceștia.

O altă activitate din cadru mobilității a fost  vizitarea  următoarelor obiective turistice:   Mănăstirii Jeronimos cu Turnul Belém, din Lisabona, Centrul de Istorie din Lisabona – un muzeu interactiv care ne prezintă evoluția Lisabonei de-a lungul secolelor, satul Azeitão unde se află cea mai veche companie de vinificație din regiune – José Maria da Fonseca, urmată de vizitarea Parcului Național Arrábida și satul pescarilor din Sesimbra.

Cea de-a doua – Întâlnire Transnațională– a proiectului a avut loc în Levice, Slovacia , în perioada 3 -7 septembrie 2018. Scopul întâlnirii a fost de a rezuma progresul proiectului de până la acel punct, de a planifica activitățile care vor fi în a treia mobilitate, totodată stabilindu-se  programul acesteia. S-a discutat despre promovarea proiectului, care a fost realizată de toate școlile prin intermediul articolelor din presa pedagogică, prezentări ale proiectului de către  profesori și  la întâlnirile cu  părinții, Open Days, Erasmus Days.

Cea de a 3-a mobilitate cu elevii a avut loc în Cehia – Ceske Budejovice, în perioada 9-15 decembrie 2018, aceasta a încheiat numărul mobilităților planificate la care au participat elevii: Badea Robert- Ionuț și Spănoae Andrei, din   clasa a XI-a C și Petre Cristian, clasa a XII-a D, din cadrul colegiului nostru și profesorii: Raluca-Oana Andronic prof. limba engleză  și Ifrim Florentina – coordonator de proiect.

În  cadrul acestei mobilități, una dintre activitățile de succes a fost  desfășurarea Târgului Internațional al Companiilor Junior Achievement, unde ChocoDelta – compania junior a  Colegiului Economic ,,Delta Dunării”, a reprezentat cu  mândrie ciocolata de casă „ChocoDelta” – Romanian taste, produsul realizat de noi, care a îndulcit și bucurat elevii și profesorii țărilor partenere participanți la acest eveniment.

Celelalte țări au prezentat și vândut următoarele produse/servicii:
• produsul partenerilor din Portugalia vândut de  – Wider- World J.A a fost o pălărie, concepută pentru persoanele cu defecte de vedere;
Bulgaria, prin Ceso J.A a comercializat  vederi și cărți poștale realizate  special, pentru sărbătorile de Crăciun;
Dream Mugs J.A din Slovenia, a comercializat căni, umplute cu diferite sortimente de dulciuri, specifice sărbătorilor de iarnă;
Austria, prin  Hak-Lan JA, a realizat promovarea activităților celorlalte mini-companii, în format electronic pe blog, urmând să realizeze revista proiectului Vet4scape ;
Unique JA Company, din Slovacia, a comercializat ,,ciorapul relaxant” un ciorap fără degete, destinat a fi vândut în saloanele de pedichiură;
Cehia, prin Zordune J.A, s-a prezentat cu „calendarul anului 2019”, imaginea acestuia fiind o fotografie cu membrii companiei junior.

Standul fiecărei țări a fost vizitat de foarte mulți cumpărători, aceștia fiind nehotărâți ce produse să achiziționeze, deoarece toate erau interesante și  arătau exemplar, iar elevii prin ținută, prin modul de promovare al produsului, nu făceau decât ca decizia de cumpărare, să fie una dificilă.

Acest târg internațional a fost un real succes, ceea ce a încununat munca  elevilor și  a profesorilor, dându-le curajul pentru a deveni un adevărat antreprenor, într-o bună zi!

Beneficiile pentru elevi

Obținerea la fiecare mobilitate a  Certificatului de participare și Certificatul Europass. Aceste documente dobândite de elevi sunt valoroase în sensul îmbunătățirii CV-ului personal și poate dezvoltarea unei afaceri în viitor.

Important pentru elevi a constituit schimbul de informații bilateral cu elevii din țările participante, legăturile și relațiile stabilite cu aceștia în scopul derulării unor relații de prietenie viitoare. Aceste întâlniri au condus la dezvoltarea unei activități în echipă, de comunicarea în limba engleză.

Mobilitatea proiectului a oferit elevilor participanți spectaculoasa statistică personală: primul zbor cu avionul, prima țară vizitată în spațiu european, plimbarea cu feribotul, cu metroul, cu un luxos tren cu wifi. Vizitarea unor importante obiective turistice despre care au studiat la orele de curs, posibilitatea  de a experimenta și cu ajutorul  simțurilor, în special al papilelor gustative, gastronomia specifică fiecărei țări vizitată.

Impactul proiectului

Asupra elevilor:
Însușirea și aprofundarea competențelor antreprenoriale, care, prin punerea acestora  în practică, au dus la înființarea mini-companiilor Junior Achievement.
Implicarea elevilor în crearea și coordonarea propriei companii J.A.
La nivelul instituției:
Schimbul de idei și bune practici privind competențele transculturale, care au fost împărtășite de către membrii echipei de proiect, beneficiarilor direcți și indirecți și ai educației.
La nivel de comunitate:
O mai bună vizibilitate a școlii în comunitate dată și de faptul că au existat numeroase acțiuni de promovare, care au dus totodată la creșterea prestigiului instituției de învățământ, beneficiară a acestui oportunist proiect Erasmus+.

Promovarea proiectului

La nivelul județului:
– prezentarea proiectului la Consfătuirea profesorilor de specialitate, la ședințele cu părinții , întâlnirea profesorilor coordonatori ai proiectelor Erasmus+,
– 5 articole de presă scrisă și online.
La nivel național:
– publicarea proiectului pe site-ul edict.ro, ccdtulcea.ro-revista-online, revista epale.
– prezentarea proiectului pe platforma eTwinning, site-ul colegiului, facebook-ul proiectului Vet4scape, facebook-ul Miniddaro&ChocoDelta.
La nivel internațional:
– prezentarea proiectului de către ceilalți parteneri din cadrul proiectului.

Erasmus+, este un ”deschizător de drumuri” pentru munca într-o echipă internațională,  întâlnirea cu oameni deosebiți, care ulterior ne-au rămas prieteni și cu care sunt convinsă că, vom colabora pe viitor.

Pentru coordonatorul de proiect a constituit o mare provocare, un studiu continuu pentru a răspunde cu promptitudine solicitărilor agenției naționale și a partenerilor, traduceri din și într-o limbă de circulației europeană, coeziunea echipelor de lucru, experiment care mi-a facilitat obținerea reușitei lucrului bine făcut, fapt dovedit din discuțiile purtate cu  coordonatorul austriac Michael Huber-Kirchberger.

Mulțumesc, pentru oportunitatea oferită de agenția națională pentru a-mi oferi posibilitatea să cunosc atâția oameni frumoși, și capabili de-a colabora formând o echipă unită, în scopul atingerii obiectivelor propuse și le adresez multe alte reușite în cariera profesională.

Acum, la finalul unui an și 8 luni de muncă intensă, dar foarte plăcută şi interesantă, considerăm că participarea noastră la Proiectul de Parteneriat Strategic Erasmus+, Vet4scape a adus un plus-valoare instituției noastre, iar pentru cadrele didactice şi pentru elevi a însemnat o conștientizare a resurselor proprii, care acum au început să fie din ce în ce mai bine puse în evidență.

Îndemn profesorii și elevii să facă parte dintr-un proiect Erasmus+, deoarece vor constata că merită!

Coordonator proiect : Prof.ec Ifrim Florentina
Colegiul Economic” Delta Dunării” Tulcea

Material realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei.”

 

prof. Florentina Ifrim

Colegiul Economic Delta Dunării, Tulcea (Tulcea) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/florentina.ifrim

Articole asemănătoare