Participarea la o mobilitate Erasmus+ de tip job shadowing în cadrul proiectului Erasmus+ VET reprezintă nu doar o oportunitate de dezvoltare profesională, ci și o experiență transformațională pentru cadrele didactice care aspiră la un învățământ de calitate, european și adaptat nevoilor reale ale elevilor.
În perioada 6–11 aprilie 2025, am avut privilegiul de a lua parte la o astfel de mobilitate organizată în Malaga, Spania, la prestigioasa instituție Escuelas del Ave María – o școală cu tradiție în formarea profesională și în promovarea educației incluzive, centrate pe elev. Această experiență a fost derulată sub egida proiectului Erasmus+ nr. 2024-1-RO01-KA121-VET-000205398 (Colegiul Tehnic ”Dimitrie Leonida” -București), care vizează îmbunătățirea calității formării în învățământul profesional și tehnic din România.
Job shadowing-ul este un tip de formare pentru profesorii din domeniul VET (educație și formare profesională), care le permite să dobândească o înțelegere aprofundată a responsabilităților zilnice ale colegilor dintr-o altă țară, prin observarea directă a activității acestora la locul de muncă. Scopul participării în acest program este de a cunoaște în detaliu sistemul educațional din țara gazdă, comparându-l cu cel din țara de origine. Totodată, această experiență oferă cadrelor didactice șansa de a aplica și împărtăși din propria experiență educațională într-un context internațional, de a construi parteneriate durabile și de a crea rețele de colaborare care susțin dezvoltarea profesională și personală.
Această mobilitate oferă și oportunitatea de a înțelege mai profund relația și comunicarea cu elevii VET din diverse domenii, de a observa modul în care aceștia își asumă responsabilitățile la locul de practică, felul în care interacționează cu personalul și modul de organizare a activităților complementare.
Participanții au posibilitatea de a întâlni elevi și profesori străini, de a discuta cu ei, de a observa orele de curs, de a învăța despre metodologiile de predare utilizate, precum și de a compara dotările și echipamentele specifice folosite în procesul educațional și în organizarea activității zilnice.
Pe durata celor cinci zile petrecute la Escuelas del Ave María, am participat la activități variate: Observarea lecțiilor interactive și a atelierelor practice; Discuții pedagogice privind strategiile educaționale adaptate formării profesionale; Vizite în ateliere de practică dotate modern și în spații de consiliere a elevilor; Ateliere pe teme de incluziune, orientare profesională și colaborare cu mediul economic; Întâlniri cu elevi implicați în stagiile de practică și cu tutorii lor de formare duală.
Această experiență mi-a oferit o perspectivă nouă, comparativă și inspirațională asupra învățământului profesional. Am avut ocazia să îmi dezvolt competențele pedagogice și interculturale prin contactul direct cu un sistem educațional diferit. Totodată, am învățat să colaborez mai eficient în echipă și să implementez metode moderne în activitatea didactică. Participarea la această mobilitate a contribuit la formarea unei viziuni europene asupra educației, în care parteneriatele internaționale și incluziunea sunt valori fundamentale. De asemenea, am reușit să stabilesc conexiuni durabile pentru viitoare proiecte Erasmus+ și schimburi educaționale, ceea ce susține o dezvoltare continuă. În plus, am dobândit idei valoroase privind bune practici care pot fi adaptate și implementate în contextul școlii noastre, contribuind astfel la modernizarea procesului educațional.
Un beneficiu major al acestei mobilități a fost dezvoltarea și rafinarea unor abilități esențiale pentru activitatea didactică și formarea profesională a elevilor. Posibilitatea de a privi propriul domeniu de activitate prin „ochii proaspeți” ai gazdelor spaniole mi-a permis să reflectez critic asupra propriei practici și să identific zone ce pot fi îmbunătățite. De asemenea, interacțiunea cu profesori din alte culturi a stimulat înțelegerea și aprecierea altor nevoi și priorități educaționale, diferite de cele cu care eram obișnuită.
Am avut ocazia să observ metode moderne de instruire practică, care mi-au îmbogățit portofoliul de competențe profesionale și m-au ajutat să îmbunătățesc modul de organizare a stagiilor de practică pentru elevii din domenii precum protecția mediului, întreținere și reparații auto, electronică și automatizări.
În contextul educației contemporane, competențele formate prin intermediul mobilităților Erasmus+ depășesc granițele realizărilor academice tradiționale, vizând dezvoltarea holistică a individului și pregătirea sa pentru o viață activă, autonomă și împlinită. Accentul cade pe abilitățile de învățare adaptativă, esențiale într-o societate aflată în continuă schimbare – capacitatea de a învăța continuu, de a transfera cunoștințe în contexte diferite și de a personaliza procesul de învățare în funcție de propriile puncte forte și provocări.
Într-o epocă în care educația este chemată să răspundă provocărilor unei societăți dinamice și în permanentă schimbare, mobilitățile Erasmus+ de tip job shadowing reprezintă o sursă de învățare autentică, relevantă și profund motivantă pentru orice cadru didactic. Ele deschid drumuri spre noi idei, perspective și parteneriate și transformă profesorii în ambasadori ai unei educații europene, incluzive și inovatoare.