Utilizarea platformelor online în activitatea didactică

Cadrele didactice inovează procesul educațional prin includerea tehnologiei în clasă, școală sau alte medii de învățare. Pentru un plus de relevanță, actualitate și eficiență în activitățile didactice, pot fi folosite diverse platforme, aplicații și instrumente online precum DuckDuckgo, dicționar/tezaur Visuwords, Puzzlemaker, Maze Generator, Coogle, Wheel of Names, Pearltrees, StoryJumper, Rubistar, Kahoot și Miro.

StoryJumper este o platformă care permite utilizatorilor să creeze, să povestească și să publice propriile cărți. Este site-ul #1 pentru crearea de cărți de povești. Cu StoryJumper, puteți colabora cu alții sau puteți scrie propria dvs. carte privată. Este utilizat pe scară largă în sălile de clasă din întreaga lume și este un instrument excelent pentru ca elevii să-și îmbunătățească abilitățile de scriere. De asemenea, puteți citi și asculta cărți din comunitatea mondială.

Utilizare: Se accesează site-ul www.storyjumper.com și se creează un cont prin apăsarea butonului Sign up. Pentru a creea un cont se poate folosii un cont de Google sau Facebook sau se utilizeaza un nume de utilizator unic. Dupa ce contul a fost accesat pentru a creea o carte se apasa butonul Create New Book. Se va selecta tipul de carte pe care doriti sa il creeati. Acum puteti scrie cartea. Dupa ce a-ti terminat de scris cartea, apăsați butonul Save&Exit. Pentru o utilizare mai ușoară a aplicației se recomanda ghidul dedicat creării cartilor utilizand linkul: www.storyjumper.com/book/create.

PBworks

Agenție de web design ce isi doreste sa ofere  rezultate si transparenta prin serviciile web oferite. PBworks permite mai multor utilizatori să creeze și să editeze un site web fără niciun fel de special abilități de software sau web-design. Proprietarul (proprietarii) wiki-ului poate urmări modificările, să modereze comentariile șisă controleze cine are acces la wiki. Aceste caracteristici face din PBworks un instrument util pentru proiecte de scriere colaborativă.

În crearea design-ului se fac următorii pași: se accesează Google și se caută PBworks. Se crează un cont cu ID și parolă. Se intră în pagina web prin logare și se crează un spațiu de lucru. Se deschide spatiul de lucru. Se crează o pagină care se salvează. Se crează un tabel cu o linie și 6 căsute. Se inserează un link sau o altă resursă și se salvează. Activitățile pot fi organizate în modul de concepere a unui proiect didactic conform standardelor CLIL, pornind de la cei „5 C” – cunoaștere, conținut, competențe, comunicare, comunitate – la care se adaugă evaluarea.

MIRO

Este o platformă online ce servește ca o tabla colaborativă, oferind utilizatorilor posibilitatea de a lucra eficient împreună. Creată inițial ca instrument pentru managementul proiectelor, platforma pune la dispoziție numeroase oportunități de predare și învățare în mediul online.

Utilizarea platformei: Platforma Miro poate fi folosită atât în versiunea web, cât și descărcând aplicația pentru dispozitive mobile Android / iOS. Pentru utilizarea platformei este nevoie de crearea unui cont. Se intră în platformă cu contul Google. Se deschide pagina principală. Se alege șablonul necesar/dorit. Platforma oferă și ajutor virtual în crearea șablonului și completarea acestuia cu notații. Se denumește activitatea desfășurată pe șablon. Se creează materialul dorit și se face share pentru distribuirea lui în spațiile unde se dorește a fi folosit – chiar și în PBworks.

Miro vine în sprijinul elevilor si profesorilor, favorizând atât învățarea sincronă, cât și asincronă. Elevii pot colabora lucrând cu toții pe un singur panou, sau pot fi împărțiți pe echipe utilizând panouri separate. Chiar și după ce o sesiune de lucru s-a încheiat, elevii pot să lucreze în continuare la sarcinile lor pe tablă și apoi să eticheteze profesorul dacă au întrebări sau doresc ca acesta să verifice lucrările lor în desfășurare.

Este o platformă interactivă care facilitează colaborarea digitală. Aceasta combină caracteristicile de prezentare ale unei table albe obișnuite, cum ar fi cea utilizată în aplicația Jamboard sau Zoom, cu particularitățile mai avansate de conținut vizual și colaborare în echipă. Un set generos de instrumente, acces gratuit pentru instituții educaționale și interfață intuitivă fac din Miro un instrument captivant, eficient și colaborativ pentru instruire online.

WHEEL OF NAMES

Este un tip de instrument de selecție aleatorie care permite utilizatorilor să aleagă un nume sau un grup de nume dintr-o listă de opțiuni. Acest instrument poate fi util în diverse scopuri, cum ar fi:

  • Selectarea aleatorie a numelor pentru concursuri sau cadouri;
  • Alegerea numelor pentru echipe, sarcini sau proiecte;
  • Generarea de nume aleatorii pentru personaje sau locuri fictive.
  • Selectarea numelor pentru un grup de persoane care să participe la un joc sau o activitate.

Utilizarea instrumentului: Se caută instrumentul pe Google. Se accesează instrumentul. Se editează titlul și descrierea. Se completează cu litere/ silabe/ cuvinte/ ș.a. potrivite activității didactice. Roata se salvează și link-ul se distribuie în spațiile de lucru dorite – chiar și în PBworks.

WHEEL OF NAMES poate fi creată și utilizată într-o varietate de moduri, inclusiv instrumente online, software și roți fizice care învârt.
Procesul de utilizare a unei roți de nume implică de obicei introducerea unei liste de nume sau opțiuni în instrument și apoi rotirea roții pentru a selecta aleatoriu.Instrumentul poate fi personalizat pentru a se potrivi unor nevoi variate.
WHEEL OF NAMES poate fi o modalitate distractivă și captivantă de a adăuga entuziasm și varietate activităților didactice.

DuckDuckGo  

DuckDuckGo este un motor de căutare care acordă prioritate confidențialității utilizatorilor. Este o alternativă independentă pentru Google care vă permite să căutați și să navigați pe web fără a fi urmărit. DuckDuckGo oferă protecție completă a confidențialității online într-o singură aplicație și este disponibil ca motor de căutare gratuit.

Utilizare: Se accesează site-ul duckduckgo.com. Se utilizează scriind in caseta informația necesara. Se folosește exact ca google, dar este mai sigur din punct de vedere al confidențialității.

Aceste aplicații folosite la clasă oferă elevilor  noi perspective si instrumente de învățare prin digitalizarea orelor de curs si posibilitatea desfășurării unor lecții interactive.

* * *

Autori:
Elena Gabriela Mănăilă – profesor pentru învățământ preșcolar
Ana Maria Tincescu – profesor de limba engleză
Georgiana Plavie – profesor pentru învățământ primar

 

prof. Gabriela Mănăilă

Școala Gimnazială, Ungureni Mănești (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/gabriela.manaila

Articole asemănătoare