Utilizarea aplicației Scratch în geometrie

La clasele a V-a și a VI-a, în cadrul capitolelor “Elemente de geometrie şi unităţi de măsură”, “Noţiuni geometrice fundamentale” și “Triunghiul”, elevii trebuie să construiască diferite configurații geometrice. De asemenea, ei trebuie să determine perimetrele, ariile, volumele acestor configurații geometrice.
Pentru a reține mai bine și într-un mod plăcut, profesorul poate folosi aplicația SCRATCH cu ajutorul căreia se vor amuza, alegând personajele care să îi ajute să construiască sau să calculeze. În sine, aplicația se bazează pe algoritmi și gândire logică.

SCRATCH este o aplicaţie dezvoltată de către grupul Lifelong Kindergarten de la MIT Media Lab în colaborare cu grupul de cercetare KIDS de la UCLA Graduate School of Education & Information Studies. SCRATCH are la bază limbajul de programare Squeak, dezvoltat de Alan Kay şi o comunitate open-source de colegi. Această aplicaţie se doreşte a fi utilizată pentru predarea programării, specific adresată categoriei de vârstă 8-16 ani.

Încă de la început, elevii care folosesc Scratch explorează concepte matematice, începând cu coordonatele carteziene pe care trebuie să le înțeleagă pentru a muta personajele pe ecran. Este aproape imposibil să faci ceva în Scratch fără a folosi coordonatele X și Y. Acestea trebuie să definească poziția exactă a oricărui obiect și să permită obiectelor să se miște fie pe verticală, fie pe orizontală.

CONSTRUCȚIA FIGURILOR GEOMETRICE

Un prim element pe care îl pot învăța elevii în SCRATCH, îl reprezintă construirea figurilor geometrice, precum: dreptunghi, pătrat, triunghi, hexagon, cerc. Pentru aceasta au nevoie de noțiuni teoretice despre: lungime, lățime, latură, unghiuri. Mai jos se găsesc o serie de astfel de aplicații practice (sursa și rezultatul):
1. Construcția unui dreptunghi
scratch.mit.edu/projects/188111576/editor/
2. Construcția unui cerc
scratch.mit.edu/projects/188188569/
3. Construcția unui hexagon
scratch.mit.edu/projects/186534238/editor/

CALCUL PERIMETRU, ARIE, DIAMETRU, LUNGIME

Un alt element important, îl reprezintă calculul perimetrelor, ariilor, diametrului și a lungimei figurilor geometrice. Pentru aceasta, elevii își folosesc cunoștințele teoretice, și anume formulele de calcul pentru fiecare figură în parte. În continuare, avem trei exemple pentru: dreptunghi, triunghiul dreptunghic și cerc.
1. Perimetrul dreptunghiului
scratch.mit.edu/projects/188322666/
2. Arie triunghi dreptunghic
scratch.mit.edu/projects/188951835/
3. Diametru, arie și lungime cerc
scratch.mit.edu/projects/189510610/

Avantajele utilizarii aplicatiei Scratch:
– Scratch permite tinerilor să integreze creativitatea în povestiri, jocuri și animație. Aceștia pot colabora la proiecte și își pot partaja proiectele online.
– Scratch-ul permite elevilor să dezvolte abilitățile secolului XXI prin utilizarea tehnologiei.
– Scratch-ul este utilizat în peste 150 de țări și disponibil în peste 40 de limbi. Acest lucru este bun deoarece astfel se face schimb de informații.
– Scratch este un program gratuit, astfel încât oamenii îl pot accesa și utiliza atât pentru uz personal, cât și pentru uz academic.

Webografie
[1] www.agtech.ro/scratch/descrierea.html
[2] scratch.mit.edu/search/projects?q=grecudaniela1
[3] tie544scratch.weebly.com/advantages-and-disadvantages.html

 

prof. Daniela Grecu

Liceul Matei Basarab, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.grecu

Articole asemănătoare