Utilitatea unei mobilități Erasmus de tip job shadowing pentru profesorul de biologie

Formarea profesională continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar este esențială și obligatorie, fiind o direcție prioritară a Ministerului Educației din țara noastră, în concordanță cu politicile europene în domeniu. În perioada 27 noiembrie – 1 decembrie 2023, am participat la o activitate de tip  job shadowing, la ”Istituto Comprensivo Perugia 3”, Italia,  în cadrul Proiectului Erasmus+,  2022-1-RO01-KA121-SCH-000060268.
În această perioadă, am asistat la lecțiile de științe susținute de profesori italieni, la clase din învățământul gimnazial. Astfel, am observat activități diverse, în cadrul cărora s-au folosit metode și mijloace de învățământ moderne, care au captat interesul elevilor dar și pe al meu personal, cu exemple de bune practici, scopul principal al acestor activități fiind ca prin cunoștințele teoretice și deprinderile dobândite, elevii să fie pregătiți să reușească în viața care îi așteaptă după terminarea școlii.

Participarea mea la stagiul de formare de tip job shadowing de la ”Istituto Comprensivo Perugia 3”, a avut în vedere necesitatea mea de a îmi îmbunătăți cunoștințele și deprinderile pedagogice necesare pentru proiectarea didactică și educație digitală, cunoașterea unor metode inovatoare STEM  precum și dezvoltarea abilităților de comunicare în limbile engleză și italiană.

Aceste obiective au fost realizate  prin participarea mea în calitate de observator la lecții de științe care s-au desfășurat atât în sala de clasă cât și în curtea școlii, la care s-au folosit metode și mijloace didactice moderne, resurse și tehnologii digitale, adaptate cerințelor educaționale ale vremurilor pe care le trăim:

  • Utilizarea kiturilor de modele pentru chimie ”Basic Science Kit Chimie”,   pentru asamblarea moleculelor și modelarea reacțiilor chimice, combinate cu modele moleculare tridimensionale în format digital;
  • Utilizarea aplicației ”GrowApp”, a formulelor  și calculelor de matematică aplicată, pentru a determina înălțimea copacilor din curtea școlii;
  • Utilizarea aplicațiilor PhET cell, phet.atom și a tehnologiilor de realitate virtuală (VR),  pentru a descrie structuri chimice și biologice de mărime microscopică;
  • Folosirea serelor miniaturale în cadrul lecțiilor despre agricultura ecologică.

Această experiență complexă de formare, m-a ajutat să văd întreaga mea activitate profesională dintr-o perspectivă nouă, să cred că nimic nu este imposibil, atâta timp cât există dăruire, responsabilitate și ambiție.

Astfel, la întoarcerea în țară, am valorificat toate cunoștințele și deprinderile dobândite, prin proiectarea și realizarea unor activități de învățare care au făcut lecțiile de biologie mult mai interesante și mai atractive pentru elevii mei de gimnaziu. Am îmbinat activitatea teoretică cu cea practică, activitatea din sala de clasă cu cea outdoor:

  • Investigații științifice în aer liber: Botanica și zoologia în drumul meu spre școală; Măsurarea înălțimii copacilor din perimetrul școlii; Mini-laboratorul din curtea școlii; Adoptă o plăntuță.
  • Realizarea unui ierbar virtual;
  • Realizarea de modele ale macromoleculei de ADN cu ajutorul kiturilor de modele 3D;
  • Confecționarea de către elevi a ochelarilor 3D roșii și albaștri și transformarea unui videoclip 2D în formatul 3D, pentru explorarea anatomiei și fiziologiei omului;
  • Proiectarea unei minisere pentru curtea școlii unde elevii din învățământul primar și gimnazial să învețe activ despre ciclul de viață al plantelor.

Exemplu de bune practici ”Sera din curtea școlii”
Disciplina: Biologie/ Științe
Tema vizată: Creșterea și dezvoltarea plantelor
Proiectul este destinat elevilor din clasele de învățământ primar și gimnazial

Obiective educaționale  ale activității:

  • Dobândirea de abilități practice specifice disciplinei biologie/știine;
  • Promovarea unei alimentații sănătoase și al unui comportament ecologic;
  • Formarea unor deprinderi financiare

Activități:
1. Scrierea proiectului
2. Informarea elevilor și a cadrelor didactice
3. Obținerea finanțării
4. Amenajarea serei
5. Cultivarea, îngrijirea și recoltarea plantelor,  valorificarea acestora

Investirea banilor obținuti din vânzarea produselor într-o nouă seră sau într-un alt proiect destinat elevilor.

Predarea biologiei, atât la gimnaziu cât și la liceu, trebuie se realizeze într-un mod experiențial, să se bazere pe activitățile de investigație, cercetare științifică.

Astfel, elevii pot deveni capabili să observe și să interpreteze corect fenomene complexe din natură, să înțeleagă mecanismele prin care omul se integrează în mediul înconjurător, să dobândească o personalitate complexă, adaptată cerințelor secolului actual.

Recomand tuturor cadrelor didactice să participe la mobilitățile Erasmus, deoarece reprezintă ocazii foarte importante care aduc multe beneficii în plan profesional și personal.

Bibliografie
www.istitutocomprensivoperugia3.edu.it/

 

prof. Alice Isabela Duroi

Școala Gimnazială Mihai Viteazul, Târgoviște (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alice.duroi

Articole asemănătoare