Lecturiada 2025 s-a desfășurat sub auspiciile Nevoii de identitate, una dintre cele 10 nevoi educaționale numite de matematicianul-filozof Solomon Marcus. Prin diferite activități și proiecte, cercurile de lectură din țară au venit spre elevi cu provocarea de a răspunde la întrebările: „Cine ești?„, „De unde vii?” și „Încotro te duci?”.
În această direcție, împreună cu elevii din clubul de lectură și scriere creativă „Călătorii” din Brașov, am citit povestirea „Pădurea vie – Un episod mai puțin cunoscut din insurecția copacilor” de Florin Bican. (1) Apoi, am desfășurat activități, elevii dând răspunsuri critice și creative la unele provocări, fiecare implicându-se în rezolvarea sarcinilor de lucru după preferințe, mulți dintre ei parcurgând toate activitățile. Toți sunt și ambasadorii lecturii.
Scopul proiectului Insurecția copacilor – Mesaj pentru oameni a fost descoperirea, receptarea și punerea în evidență a unui autor român și anume a scriitorului Florin Bican.
Obiectivele proiectului au fost:
- cultivarea atitudinii de lectură critică și creativă;
- realizarea unor activități specifice;
- stimularea lucrului în echipă;
- acordarea și primirea feedbackului;
- utilizarea unor instrumente digitale;
- cultivarea sentimentului de apartenență la comunitatea Lecturiadei.
Activități proiectului au fost orientate și după secțiunile pe care le-am denumit:
I. Citesc, reflectez, descopăr
II. Idei prețioase și semnficații
III. Felii de carte
IV. Redactare, feedback specific, tehnoredactare, artizanat și șlefuire
Felul cum am citit și recitit povestirea a fost unul, pe care l-am dorit, de cufundare în text. Am zăbovit asupra unor detalii și știu că mai avem încă de evidențiat aspecte relevante.
În privința formei, elevii au avut de ales pentru realizările lor între prezentări în Canva (3-4 diapozitive), afișe sau bandă desenată.
Câteva explicații:
Secțiunea I: Citesc, reflectez, descopăr
Le-am propus elevilor următoarele sarcini de lucru:
1. Cum e lumea surprinsă în text? Ce viață au copiii?
2. Cum se manifestă legătura dintre oameni și copaci?
3. Evidențiază cauzele dezrădăcinării pomilor și desprinderii caselor.
4. Ce forme de manifestare a miraculosului descoperi în text?
5. Ce descoperi în cuvintele învățătoarei: „ – Măi, copii, (…) Nimeni nu știe ce se întâmplă și de ce se întâmplă. Da știți voi cum îs oamenii – toți cred că știu. Și ăi de nu știu nimic. Mai ales ăia…Și din neștiința lor vorbesc, și din neștiința lor își rânduiesc viața – și pe-a lor și pe-a altora, dacă pot.”
6. Interpretați pasajul: „Oamenii se întoarseră spre satul gol de case, s-o ia de la capăt.”
Răspunsurile elevilor evidențiază înțelegerea faptului că viața de altădată pare mai simplă, cu grija zilei de mâine legată de hrană, însă surprind și „frica și necunoscutul de mâine care inspira teroare.” Este văzută și legătura dintre oameni și copaci, în special, dintre copii și copaci, Andrei B. ajungând să adreseze interogația, pe care nu o resimțim drept retorică: „Ce a făcut omul să se îndepărteze așa de natură?”
S-a impus atenției teama copiilor de a nu fi certați și bătuți care are drept corespondență teama copacilor de a nu fi tăiați. Nu doar natura, ci și lucrurile pot simți ce simt copiii, de aici și plecarea, fuga caselor.
Cuvintele învățătoarei evidențiază nerecunoașterea lipsei de cunoaștere și sunt un îndemn la exprimare proprie. Ana E. remarcă și ea că bătaia există în viața copiilor și că aceștia sunt cei care se opun tăierii pomilor. „O cauză a dezrădăcinării pomilor este că totul poate să dispară într-o secundă și asta nu trebuie să ne descurajeze.” Citindu-i cuvintele, am văzut că Ana indică drept cauză instabilitatea sau incertitudinea vieții noastre, totuși, bogate și prețioase. Una dintre cauzele dezrădăcinării pomilor este moartea oamenilor în război: omul și pomul erau cumva frați. (Antonia M.)
Miraculoasă este ridicarea copilului căzut la pat și o receptăm ca pe o minune.
Citatul este văzut ca o dorință a oamenilor de a o lua de la capăt și de a-și face o viață chiar mai bună.
Andrei G. scrie despre desprinderea caselor sătule de amenințarea și certarea copiilor și vede o manifestare a miraculosului în supraviețuirea copiilor care s-au hrănit cu bunătățile crescute în pomi. Natura le-a dat oamenilor o lecție și există speranța că aceștia își vor schimba modul de viață.
Despre conexiunea oameni-copaci Jesica afirmă că parcă „pădurea ținea totul la un loc.” Oamenii au schimbat ceva în natură fără să-și dea seama, vor să taie pomii sădiți deodată cu copiii lor decedați în război, astfel, existând amenințarea să se piardă orice urmă a lor, în caz că amintirea pălește.
Copiii reușesc să ajungă în lumea poveștilor (Robert C.) și cuvintele învățătoarei dezvăluie că nu e bine să ne prefacem că știm când nu știm.
Secțiunea a II-a: Idei prețioase și semnificații
Elevii au primit cerința: Realizați de mână un afiș, o hartă mentală sau un Lapbook cu tema Insurecția copacilor – mesaj către oameni. Puteți avea câteva puncte-cheie:
a) Titlul povestirii și autorul (între paranteze volumul)
b) 3 idei prețioase
c) acțiunile atribuite unui copac de către învățatoare: trăiește, se hrănește, respiră, se mișcă, înțelege și vorbește
d) semnificația evadării armelor
e) Simbolistica focului (distrugere, ardere, purificare, șansă pentru un nou început)
f) Altele
Am deprins elevii să lucreze pe identificarea și numirea atitudinilor, emoțiilor, ideilor dintr-un text. Facem ierarhizarea ideilor și le evidențiem pe cele importante, le distingem de cele principale și secundare. Astfel, ideile prețioase sunt ideile care ne rămân în minte pe parcursul și la sfârșitul lecturii, ca niște nestemate. Astfel, de la Miryam B. ne vin formulate următoarele idei:
- „E important să învățăm din greșeli, nu să fim judecați pentru ele.”
- „Omul taie pomul și-l prelucrează după bunul plac, fără a observa consecințele acțiunii lui.”
- „Îți vei da seama de valoarea unui lucru atunci când îl vei pierde.”
Semnificația evadării armelor este că „violența nu ar trebui să existe.”
Focul purificator este distrugere, purificare și șansa unui nou început (Miryam), fiind și asemănat cu pasărea Phoenix. (Andrei B.)
Secțiunea a III-a: Felii de carte
Cerință: Lucrați o bandă desenată de mână sau într-o aplicație digitală. Veți include 3 citate din povestire. Elevele care au lucrat benzile desenate, Natalia L. și Andreea M., au ales niște citate referitoare la:
- cuvintele inspectorului Secure care nu e de acord cu învățătoarea Steliana că elevul este „sensibil, nevinovat, isteț”;
- poveștile spuse de ea „care i-au amețit”;
- fuga copiilor: „Și, odată cu copacii, începuseră să dispară din sat și copiii.”
- desprinderea copacilor care este urmată de alunecarea caselor: „Casa se cutremură din toate încheieturile și începu să alunece…”
- căutarea lor de către învățătoare, care ia parte la călătoria-fugă, urcată fiind într-un prun;
- miraculosul manifestat în șederea lui Ticu pe picioare.
- foc – „Pălăria de foc căzu peste copaci.”
- întoarcerea copiilor către părinții care îi așteaptă, conduși de învățatoare: „Hai, copii, ușurel, să ieșim mai repede din pădure!”
Concluzii: Elevii au experimentat lectura povestirii ca pe o aventură, descoperind semnficații, oferindu-și feedback și primid feedback de la mine, au conturat răspunsuri critice și creative la problemele ridicate și au legat relații de prietenie între ei și, mai ales, cu cartea.
Expoziție online cu realizările elevilor:
www.pearltrees.com/violetadaniela7/florin-istorie-editura-arthur/id90448275
Bibliografie
(1) Coord. Monica Onojescu (2018), Mică istorie a unui secol mare, Editura Arthur, București