Situația actuală cu pandemia virusului Corona ne avertizează că este ceva în neregulă în relația dintre oamenii și natura. Am fost avertizați de mai multe ori deja, de diferite epidemii, cauzele încălzirii globale, dispariția unor specii, schimbări în natură etc., dar se pare că nu am învățat încă lecția.
Goana noastră după creștere economică, venituri mai mari, telefoane mobile mai sofisticate etc., ne-au făcut să credem că natura este robul nostru, ne-au făcut să exploatăm natura mai degrabă decât să fim o parte din ea, să trăim în echilibru cu ea și duce o viață poate mai umilă, dar mai fericită. În ultimele luni putem vedea însă că tinerii se îndreaptă tot mai mult către natură pentru a face oamenii conștienți de problemele de mediu și pentru a ajuta natura. Se pare că noua generație vrea să ajute natura se recupereze și aceste proiecte Erasmus+ le oferă o nouă abordare, dobândirea competențelor necesare pentru înțelegerea naturii și încercarea de a ajuta natura în viitor.
Proiectul GREEN LIFE, cu numărul de referință 2020-1-CZ01-KA229-078246_2, implică șase școli din Republica Cehă (Zakladni skola a Materska skola Delnicka, Karvina), Cipru (Gymnasium Aradippou), Lituania (Siauliu Gytariu progimnazija), România (Scoala gimnazială nr 7, Buzău), Portugalia (Agrupamento de Escolas do Barreiro) și Spania (Colegio ntra. Sra. De las Mercedes, Granada). Este un parteneriat strategic pe doi ani axat pe probleme de mediu și climatice, precum și pe dezvoltarea competențelor cheie ale elevilor și profesorilor noștri în ceea ce privește științele naturii, ecologie, biologie, fizică etc. Principalele subiecte ale activităților proiectului sunt: apa, sursele și puritatea acesteia/ obiceiurile sănătoase/ schimbările climatice și deșertificare/ reciclare/ eco-turism/ încălzire globală.
Elevii și profesorii vor lucra la sarcini specifice legate de tema proiectului, viața verde, natura și ecologia. Prin participarea la acest proiect, elevii și profesorii din școlile partenere își vor dezvolta competențe de comunicare și limbaj, competențe sociale, digitale, analitice, competențe matematice, competențe și abilități creative și creșterea conștientizării culturale. În acest proiect dorim să producem și câteva materiale, de ex. revista de proiect, postere, pliante, materiale promoționale, prezentări, broșuri, photobook, pagină web, pagină facebook, logo sau Twinspace.
Cel de-al doilea proiect Erasmus + KA229, „PAST, PRESENT, FUTURE – IT’S ALL IN HEAVEN”, cu numărul de referință 2020-1-PL01-KA229-082143_2, va fi implementat în perioada 2020-2022 de cinci școli partenere din zona Uniunii Europene – Școala primară nr. 5 din Koszalin (Polonia), Scoala Gimnaziala nr. 7 din Buzău (România), Istituto Comprensivo s. Bagolino din Alcamo (Italia), Școala primară nr. 12 din Drama (Grecia) și Osnovna skola Josip Pupacic din Omis (Croația). Tema principală a proiectului este astronomia și toate activitățile vor fi împărțite în trei etape – trecut, prezent și viitor în astronomie.
Cunoașterea trecutului va aduce cunoștințe despre realizările în domeniul astronomiei ale vechilor greci, sumerieni și egipteni, Copernic, Galileo și Hevelius, precum și descoperirea de legende, povești despre originea cosmosului, lumea și stelele. Toate aceste activități își propun să compare patrimoniul cultural comun al Europei și să identifice diferențele și asemănările dintre țări și istoria lor în domeniul astronomiei.
Activitățile despre prezent se vor concentra nu numai pe observarea cerului, excursii la observatoare și planetarii, ci și pe lucrări de atelier și extinderea cunoștințelor elevilor despre sistemul solar, planete și cele mai interesante stele vizibile pe cer. Elevii noștri își vor îmbunătăți abilitățile în a fotografia cerul și vor învăța despre tehnologiile moderne care permit oamenilor să călătorească pe Lună, către stații spațiale și să construiască sateliți. Participând la o competiție foto având ca tema Luna și construind modele de nave spațiale existente, am dori să atragem atenția asupra tehnologiei moderne, frumuseții cerului deasupra capului și să încurajăm tinerii să dobândească abilități care nu sunt predate de obicei în școli (fotografie, observație, hărți ale cerului, stele de recunoaștere pe cer, design).
Activitățile despre viitor înseamnă activități despre viziunea vieții în spațiu prezentată în literatură și film. Vom afla despre posibilitățile tehnologiei moderne și ale omului în domeniul vieții pe Marte sau a vieții pe o stație spațială, vom vedea viziuni ale viitorului în filmele de science fiction și vom crea propria noastră stație spațială formată din modele pregătite de toți participanții la proiectul. Scopul acestei etape este de a încuraja elevii noștri să-și dezvolte creativitatea și să-și lărgească abilitățile de astronomie în etapele ulterioare ale educației lor. Toate activitățile vor fi activități de atelier, întâlniri comune online sau în timp real, grație chat-urilor, și crearea comună de documente și prezentări de proiecte.
Toate activitățile se vor încheia cu crearea unor rezultate tangibile, adică un dicționar de termeni astronomici în limbile proiectului, modele ale sistemului solar, nave spațiale, habitate pe Marte, un set de legende și povești despre originea cosmosului, un album de fotografii ale Lunii, prezentări despre țările partenere, teste, jocuri și concursuri pe tema astronomiei, țărilor UE, prezentări și filme despre descoperiri, astronomi celebri și spațiu. Toate aceste studii și lucrări vor fi utilizate în viitor în lecții de știință, geografie, tehnologie, fizică, literatură și engleză și vor fi diseminate între toate părțile interesate.
Rezultatele intangibile includ îmbunătățirea cunoașterii limbii engleze ca limbă de lucru a proiectului, creșterea integrării elevilor datorită atelierelor comune din proiect, extinderea cunoștințelor despre țările UE, patrimoniul său cultural și posibilitățile umane în ceea ce privește explorarea spațiului, extinderea cunoștințelor despre astronomie în rândul elevilor din școala primară/ gimnazială și încurajarea acestora să dobândească calificări în acest domeniu în etapele viitoare ale educației, creșterea stimei de sine prin călătorii independente și contacte cu elevi din alte țări și sensibilizarea tuturor participanților la proiect cu privire la diversitatea culturală, nevoia de integrare și un sentiment de apartenență la comunitatea Uniunii Europene.