În perioada 31 martie – 4 aprilie 2025, patru cadre didactice din județul Dâmbovița au participat la programul de formare ,,All children are special: Strategies for Behaviour Management for Children with Special Needs” din cadrul Proiectului 2024-1-RO01-KA121-SCH-000202692. Programul de formare a fost organizat de idevelop Teacher Training din Malaga, Spania și a reunit participanți din patru state: Germania, Polonia, România și Croația.
Obiectivele programului de formare au fost:
- dezvoltarea abilităților de comunicare și de pedagogie.
- susținerea unei școli non-inclusive.
- stimularea motivației pentru dezvoltare profesională.
- încurajarea fiecărui participant de a deveni leadership în centrele lor educaționale.
Această mobilitate a avut scopul de a aduce în instituțiile de învățământ modele educative care să faciliteze incluziunea și de a implementa instrumente efective pentru copiii cu nevoi speciale.
Orarul programului de formare a inclus o succesiune de activități teoretice și practico-aplicative desfășurate atât în cadrul sediului de formare, cât și în mediul natural local.
Din prima zi a cursului participanții au fost întâmpinați de un formator profesionist și entuziast, Iris, care a știut să capteze atenția cu ajutorul jocurilor de spargere a gheții și de intercunoaștere și a oferit un feedback permanent. Pe durata celor cinci zile de mobilitate cei 17 colegi europeni au fost provocați la proiecte tematice interactive, au lucrat în echipe sau perechi și au găsit soluții pentru finalizarea sarcinilor de lucru. Aceste lucruri au facilitat o conexiune sporită între participanții la programul de formare, au creat punți de comunicare, transformând spațiul de învățare într-un mediu propice pentru împărtășirea experiențelor profesionale și personale. Cursul a fost presărat cu jocuri interactive, jocuri de rol, studii de caz, vizionări și ateliere. S-au schimbat păreri, opinii și s-au analizat metode de predare și tehnici de comunicare non-violentă, care au fost benefice și au avut efect asupra copiilor.
Dintre activitățile cursului cu cel mai mare impact pentru cadrele didactice beneficiare se pot enumera:
- activități pe grupe și în perechi: Knitting web, Two Truths and one lie, Astronautul, Absent vs. Active listening (ascultare absentă vs. ascultare activă), Draw the rhythm of the music, I see, I feel, I imagine
- introducere în tehnica NLP -Programare neuro-lingvistică
- roata emoțiilor
- tehnici de comunicare
- art therapy : The forest
- 5 rhythms for Special Needs
- activități outdoor pe plajă și în parc: Ascultă sunetul valurilor, Bake pizza, De-a mama și copilul cu nevoi speciale , Show-ul cu păpuși, Paparazzii – competiție pe grupe.
Pe lângă activitățile educative, cursanții au avut ocazia să descopere Malaga, situată pe Costa del Sol, oraș însorit, bogat cultural, cu numeroase muzee, arhitectură și stil de viață impresionanată. Printre obiectivele vizitate s-au numărat : Teatrul Roman, Fortăreața Alcazaba, Castelul Gibralfaro, Bioparcul Fuengirola, Muzeul Picasso, Muzeul interactiv de muzică, Santa Iglesia Catedral al Basilica de la Encarnacion de Malaga și Piața Centrală Malaga. O amintire de neuitat va rămâne vizionarea spectacolului de flamenco: Jaleo.
Ultima zi a acestui curs a însumat concluziile și angajamentele cadrelor didactice participante de a aplica schimbări pozitive în activitatea zilnică, de a adapta bunele practici la propriile lor grupuri țintă, de a utiliza un sistem de recompensare pentru comportamente adecvate și de a integra noi instrumente de cooperare cu specialiștii, metode de colaborare cu părinții și teorii învățate aici, care să-i ajute pe copiii cu cerințe educaționale speciale. Participanții s-au întors motivați de a împărtăși comunității școlare ce au învățat și pentru a implementa o educație de calitate obținută în urma experienței Erasmus+.
Cursul Erasmus+ destinat managementului comportamentului pentru copiii cu CES a însemnat o încercare de învățare valoroasă pentru mine și colegii mei, a contribuit la creșterea actului educațional în instituția fiecărui participant. Strategiile, dobândite la acest curs, sunt pași prețioși spre o educație incluzivă concretă, unde fiecare copil cu nevoi speciale este valorizat.
Mulțumesc iDevelop Training, mulțumesc Erasmus+ și tuturor organizatorilor pentru oportunitatea de formare oferită.
* * *
Proiectul ERASMUS+ ,,All children are special: Strategies for Behaviour Management for Children with Special Needs” este finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă autorului și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale ANPCDEFP. Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi considerate răspunzătoaare pentru ac