Tehnici interactive de predare cu ajutorul tehnologiei (Mobilitate Erasmus+)

Participarea la cursul „Innovative Approaches to Teaching”, în cadrul unui proiect de mobilitate Erasmus, desfășurat în perioada 10-14 iunie a.c. la Praga, Cehia, a adus un impact semnificativ asupra metodelor mele de predare. Cursul s-a concentrat pe integrarea tehnologiei și a noilor metode pedagogice pentru a îmbunătăți calitatea și eficacitatea procesului educațional.

Pe parcursul celor 10 module, am avut ocazia să învăț și să aplic concepte esențiale legate de dezvoltarea gândirii critice și creative la elevi. Unul dintre obiectivele majore ale acestui curs a fost să exploreze cum se poate realiza o tranziție eficientă de la predarea tradițională la cea modernă, astfel încât elevii să devină participanți activi, interesați și motivați în procesul educativ.

Primul modul a început cu un schimb de experiențe între profesori din diverse țări precum Spania, Portugalia și Olanda, ceea ce a oferit o perspectivă variată asupra diferitelor stiluri de predare și adaptarea acestora la nevoile elevilor din diferite culturi. Acest schimb cultural și educațional a fost o experiență extrem de valoroasă, contribuind la diversificarea tehnicilor de predare utilizate la clasă.

Un aspect inovator al cursului a fost accentul pus pe utilizarea aplicațiilor și platformelor online pentru a organiza lecții interactive și a crește motivația elevilor. Printre aplicațiile pe care le-am explorat se numără:

1. Goosechase – Această aplicație facilitează organizarea de competiții educaționale în clasă. Elevii sunt împărțiți în echipe și trebuie să rezolve diferite sarcini (task-uri), stimulându-le astfel spiritul de competiție și cooperare. Aplicația permite gamificarea activităților educaționale, transformând învățarea într-un proces interactiv și distractiv.

2. Liveworksheets – Un site extrem de util pentru profesori, oferind o gamă largă de fișe de lucru interactive. Materialele pot fi utilizate atât online, cât și imprimate pentru a oferi elevilor exerciții suplimentare sau personalizate. Acesta este un instrument versatil, care facilitează predarea diferitelor concepte prin materiale interactive.

3. Edpuzzle – Cu ajutorul acestei platforme, profesorii pot crea videoclipuri educaționale personalizate, adăugând întrebări pe parcursul vizionării pentru a verifica înțelegerea elevilor. O caracteristică esențială este posibilitatea de a urmări progresul elevilor și de a evalua răspunsurile lor direct din aplicație.

Cursul a subliniat importanța îmbinării predării tradiționale cu tehnologia pentru a transforma elevii în parteneri activi în propriul proces de învățare. De asemenea, s-a discutat despre cum aceste tehnici inovatoare pot dezvolta competențele de gândire critică și creativă ale elevilor, permițându-le să aplice cunoștințele acumulate în situații reale. Prin aplicarea acestor tehnici la clasă, elevii devin mai motivați, iar procesul de învățare devine mai atractiv și eficient. De exemplu, Goosechase a fost folosit cu succes în organizarea unor activități de echipă, stimulând colaborarea și competiția între elevi, iar Edpuzzle m-a ajutat să monitorizez mai eficient progresul acestora.

Participarea la acest curs mi-a oferit un set de instrumente esențiale pentru a crea o predare interactivă și modernă, adaptată nevoilor generației actuale de elevi. Utilizarea aplicațiilor precum Goosechase, Liveworksheets și Edpuzzle a schimbat modul în care îmi planific lecțiile, oferind o abordare inovatoare, menită să transforme clasica oră de predare într-o experiență de învățare captivantă.

Aceste tehnici vor continua să îmi modeleze stilul de predare și să contribuie la formarea unor elevi activi, motivați și pregătiți să facă față provocărilor viitoare.

 

prof. Maria Sorana Dobreanu

Școala Gimnazială, Rediu (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/maria.dobreanu

Articole asemănătoare