Ideea Târgului caritabil de Crăciun ne-a venit în urma propunerii conducerii școlii de a organiza în luna decembrie un bazar cu produse alimentare și podoabe de Crăciun. Elevii clasei pregătitoare B de la Școala Gimnazială Nr. 12 Brașov, prof. Mariana Lazăr au răspuns afirmativ invitației conducerii școlii considerând acest eveniment, un minunat prilej să ne cunoaștem mai bine, să lucrăm în echipă și mai ales, să întindem o mână de ajutor colegilor din clasa noastră, mai puțin norocoși, deoarece 7 dintre ei se află în categorii dezavantajate, în situație de risc. De asemenea, acest Târg de Crăciun ne-ar putea fi de folos să ne familiarizăm cu unele noțiuni de Educație Financiară și cu utilizarea banilor având produsele confecționate chiar de noi.
Pornind de la fișa pusă la dispoziție de Școala de bani BCR, ne-am propus să parcurgem niște pași în acest proiect măreț care s-a derulat pe parcursul lunii decembrie.
Pasul 1:
Am organizat o ședință cu părinții și am stabilit planul de acțiune.
Cu elevii am creat un afiș și am ales un logo mobilizator: ”Învățăm să dăruim, să economisim și să fim solidari!”
Am stabilit data: vineri, 20 decembrie 2024, locul: în Corpul B al Școlii Gimnaziale Nr. 12, între orele 10:00-12:00.
Am stabilit ce pregătim:
– Felicitări și decorațiuni handmade
– Prăjituri și dulciuri de casă
– Tombole, jocuri și colinde
Am stabilit ce învățăm:
– Să organizăm un eveniment
– Să lucrăm în echipă
Trioul: cheltuim, economisim, dăruim
– Ce este profitul și cum îl calculăm?
Sprijinim o cauză caritabilă și învățăm cât de bine e să dăruim!
Afișul a fost distribuit pe grupul de WhatsApp al părinților și către rudele și prietenii familiilor.
Am realizat și alte afișe, mai simple, în Canva pentru părinți, le-am printat color cu ajutorul unei mămici și le-am laminat. Elevii au înțeles în acest fel ce anume trebuie să cuprindă și cum se realizează un afiș pentru un eveniment.
Pasul 2
Am stabilit produsele handmade pe care le putem realiza pentru Târg, la școală sau acasă și prăjiturile ce pot fi realizate cu părinții și ambalate pentru vânzare. Am stabilit ca prețurile să fie accesibile oricărui buzunar, dar să fie în raport cu munca depusă și materialele folosite.
Pasul 3
Găsirea fondurilor pentru noi nu a fost o problemă deoarece am fost norocoși.
Am avut parte de câteva ateliere gratis unde am realizat obiecte pentru Târg, la Centrul Cultural Reduta, Brașov am confecționat globuri din cercuri de carton cu fire colorate, iar Muzeul Casa Mureșenilor Brașov ne-a oferit un alt atelier gratis, de modelaj în lut, chiar la noi în clasă, în cadrul căruia am reușit să confecționăm alte podoabe de Crăciun care acasă, au fost ulterior arse în cuptor și vopsite.
De asemenea, am avut șansa de a colinda funcționarii din Banca UniCredit Țiriac Bank unde micii școlari au adunat, din donațiile angajaților, suma de 132 de lei pentru a investi în produsele pe care le-am confecționat pentru Târg.
Angajaților băncii le-am oferit și noi, drept amintire, câteva globuri realizate cu părinții și copiii la școală. Am primit cu bucurie invitația și pentru anul viitor de a le călca pragul de Sărbători.
Pasul 4
Ne-am gândit cât ne costă materialele pentru târg, ce putem aduce de acasă și ce profit vom obține din vânzarea produselor. Am stabilit prețurile.
Pasul 5
Am organizat în clasă o oră de Educație financiară și o miniexpoziție cu produsele realizate la școală sau acasă și am exersat și vânzarea-cumpărarea produselor pe baza unei fișe ”Ce poți cumpăra cu 10 lei?”. Am studiat planșa de la BNR, ne-am jucat cu banii de hârtie laminați și am construit un brad mare pe tablă, cu toate bancnotele aflate în circulație, pentru a obține suma de 2025, noul an. Elevii au avut posibilitatea să își aleagă produse și, folosind, bani din hârtie au testat postura de vânzător și cumpărător, calculând, de fiecare dată restul pe care îl mai au de la 10 lei. De asemenea, toți au cumpărat ceai cu 3 lei folosind banii și l-au servit la sfârșit cu biscuiți.
Pasul 6
Ziua Tărgului a avut loc la ora stabilită, în curtea școlii. Elevii au fost entuziasmați și, alături de părinți și bunici, s-au implicat în activitatea de aranjare a meselor, a produselor, a prețurilor și mai ales în activitatea de vânzare și cumpărare a produselor. Am avut cel mai bogat stand, cel mai colorat, cel mai animat, am cântat, am colindat, reclamă ne-am făcut și produsele toate le-am vândut.
Pasul 7
Ce este profitul și cum îl calculăm?
Copiii au învățat că:
Profit = Venituri – Cheltuieli
În cazul nostru:
• Au vândut produse de 700 lei.
• Au primit din donații, de la colindat 130 lei.
• Cheltuielile pentru materiale au fost 130 lei.
Profitul este de 700 lei – banii încasați din vânzarea produselor, care vor fi folosiți pentru a ajuta cei 7 colegi să participle la activitățile noastre extrașcolare.
Pasul 8
Evaluare și reflecție – Ce am învățat? Ce putem face mai bine data viitoare?
Elevii au fost încâtați de activitate și doresc să repeat această experiență frumoasă. Au înțeles că fiecare trebuie să se implice, că fiecare e valoros și că împreună sunt mai puternici. Au propus să începem mai din timp pregătirile și să facem publicitate mai mare pe rețelel sociale, să atragem mai mulți participanți, să invităm mai multe rude și prieteni de familie pentru a spori profitul.
Beneficiile lucrului în echipă
Copiii au învățat să colaboreze, să se asculte unii pe alții, să-și împartă sarcinile și să ia decizii împreună. Au înțeles că succesul vine prin cooperare, nu competiție.
Trioul: Cheltuim – Economisim – Dăruim
Târgul este o bună ocazie de a vorbi despre echilibrul financiar. Participanții au înțeles că trebuie să:
• Cheltuim responsabil pentru materiale, ingrediente sau decorațiuni.
• Economisim prin reciclare, refolosire sau donații de la părinți sau instituții colindate, ateliere gratuite.
• Dăruim o parte sau chiar tot profitul în scopuri caritabile.
În cazul nostru, toți cei 7 copii din Clasa Pregătitoare B, cu burse sociale au beneficiat și ei, alături de noi de atelierele de la clasă din Săptămâna Verde sau Școala Altfel, deoarece suma de 706 lei adunați din organizarea Târgului a fost bine gestionată de un membru din comitetul de părinți și folosită în beneficiul acestora sau pentru alte evenimente festive ale clasei.
Organizarea unui Târg de Crăciun a fost pentru noi o oportunitate minunată prin care copiii au învățat, într-un mod practic și distractiv, comportamente esențiale din sfera educației financiare, dar și valori precum solidaritatea, generozitatea și lucrul în echipă.
Prin acest târg caritabil și activități de voluntariat copiii:
• și-au dezvoltat încrederea în sine;
• au învățat să comunice și să coopereze;
• au descoperit cât de bine se simt când faci bine;
• s-au simt parte a unei comunități care ajută.
Concluzie
Târgul de Crăciun nu este doar un eveniment festiv. Este o lecție de viață despre bani, responsabilitate, altruism și muncă în echipă. Este momentul în care copiii nu doar primesc, ci și dăruiesc, devenind voluntari cu inimă mare.
Activitatea noastră intitulată ”Bazarul de Crăciun- o metodă eficientă pentru o cauză nobilă” a fost diseminată în cadrul Simpozionului interjudețean ”Voluntariatul în educație” organizat atât fizic cât și online în data de 13.03.2025 la Liceul cu Program Sportiv „Avram Iancu” Zalău împreună cu Școala Gimnazială Nr. 1 Chieșd cu parteneri: Inspectoratul Școlar al Județului Sălaj, Casa Corpului Didactic Sălaj și numeroase unități de învățământ, atât din județul Sălaj, cât și din alte județe: Cluj, Bihor, Maramureș, Satu-Mare, Mureș, Suceava, Timiș, Arad, Brașov, Brăila, Hunedoara, Constanța, Vrancea și Bacău.
În cadrul acestei prezentări am enumerat scopul evenimentului nostru, acela de a pune bazele Educației financiare și de a veni în sprijinul celor 7 colegi aflați în categorii de risc. Am enumerat activitățile desfășurate și avantajele acestora și am prezentat și filmulețul cu poezia creată.
În concluzie, ne bucurăm că am folosit fișa pusă la dispoziție de Școala de bani BCR și că ne-am adus aportul la personalizarea și adaptarea ei la nivelul particularităților de vârstă ale copiilor din Clasa Pregătitoare.
Feedback elevi
„Mi-a plăcut foarte mult să lucrez în echipă cu colegii mei. Am făcut decorațiuni și le-am vândut chiar noi! A fost prima noastră activitate de Educație financiară și m-am simțit ca un mic antreprenor.” – Nikolas, Clasa Pregătitoare B
„Am învățat să dau restul corect și să explic ce vând. Nu credeam că o să-mi placă să vorbesc cu atâția oameni!” – Rebeca, Clasa Pregătitoare B
„Cel mai frumos a fost când am strâns banii și am decis împreună cui îi donăm. M-am simțit bine știind că pot să îmi ajut colegii mai puțin norocoși.” – Valentina, Clasa Pregătitoare B
„A fost distractiv, dar și o lecție despre bani. Acum știu ce înseamnă să economisești, să cheltui cu grijă și să dăruiești.” – Iris, Clasa Pregătitoare B
„M-am simțit important. Fiecare dintre noi a avut un rol și împreună am reușit să organizăm ceva frumos.” – Darius, Clasa Pregătitoare B
„Mi-a plăcut să descopăr și să exersez pe tăbliță ce pot cumpăra cu 10 lei.M-am jucat cu banii și am învățat să socotesc.” – Nicolas, Clasa Pregătitoare B
„Am înțeles ce este și cum se calculează profitul. Pentru noi nu a fost greu să obținem profit deoarece am investit banii de la colindat pentru materiale și am beneficiat și de ateliere gratuite unde am realizat podoabe pentru Târg.” – Anais, Clasa Pregătitoare B