Suntem buzoieni, dar și europeni!

Cu scopul de a dezvolta conștiința pro-ecologică în rândul elevilor școlilor partenere și a comunității locale, de economisire a energiei la școală și acasă, de descoperire a de modalităților de reducere a consumului ridicat de energie , de familiarizare a elevilor cu sursele de energie alternativă, precum și extinderea competențelor elevilor în domeniul construirii de machete, Şcoala cu cls. I-VIII nr. 7 Buzău a aplicat şi a obţinut finanţarea proiectului ERASMUS +, intitulat Water, wind and sun – ecology can be fun, cu numărul de referință 2018-1-PL01-KA229-050925_5.

Proiectul  se va desfăşura pe o perioadă de 2 ani ( 2018-2020 ) și se bazează pe cooperarea între şcoli din următoarele ţări: Polonia – ţara coordonatoare, Italia, România şi Lituania. Cooperarea oferă partenerilor oportunitatea cunoaşterii reciproce a ţărilor, culturilor, modalităţilor de gândire şi stilurilor de viaţă  şi ,de asemenea, posibilitatea înţelegerii şi aprecierii acestora. Reuniunile cu colegii din diferite ţări europene sunt o oportunitate oferită profesorilor de a cunoaşte alte sisteme educaţionale şi metode de predare ce pot inspira inovaţia în şcoală. Proiectul permite elevilor să comunice într-o limbă străină, să lucreze în echipă pentru a realiza obiectivele propuse, să cunoască obiceiurile şi stilul de viaţă al elevilor din şcolile partenere.

În perioada 02-07 decembrie  2018 în cadrul proiectului a avut loc schimbul pe termen scurt de grupuri de elevi în Koszalin, Polonia, țara coordonatoare. Acest schimb pe termen scurt de grupuri de elevi a inclus următoarele activități:

  • Introducere în metodologia 50/50 – 9 pași de economisire a energiei
  • Vizitarea  Academiei Windhunter din Koszalin, primul centru de formare în privința energiei eoliene din Europa. Elevii au învațat despre diverse tipuri de platforme mobile utilizate, despre construcția de dispozitive mobile, informatii despre sănătate și siguranță, acordarea de prim ajutor în caz de accidente minore și majore (hipotermie, otrăvire, fracturi, pansament leziuni minore), informații despre supravegherea tehnică, pericolele care apar în turbinele eolienne, cauzele incendiilor și stingerea lor
  • Vizitarea primei hidrocentrale subterane din Europa la Roscino
  • Vizitarea Inspectoratului Școlar și a Primăriei. La Inspectoratul Școlar, inspectorul adjunct ne-a prezentat un scurt istoric al clădirii, câteva informații despre sistemul de învățâmant din Polonia, ne-a asigurat de tot sprijinul în buna desfășurare a proiectului. La Primărie, viceprimarul ne-a prezentat un film de promovare a orasului Koszalin, câteva informații esențiale despre orasul Koszalin, ne-a felicitat pentru desfășurarea unui proiect cu o astfel de tematică, energia verde, și promovarea economisirii energiei acasă și la școală.
  • Workshop-uri despre centrale electrice, construirea unei hidrocentrale ecologice, calcularea consumului de energie
  • Participarea la lecții despre ecologie la matematică, chimie, engleză, poloneza, științe.
  • Votarea logoului dintr-un număr de 12 desene. Mentionăm ca logo-ul create de elevii școlii noastre a ieșit căștigător și va fi emblema proiectului pe tot parcursul desfășurării lui și nu numai.
  • Evaluarea activității de învățare transnaționale prin aplicarea unui chestionar
  •  Crearea unei liste de cuvinte în limbile tarilor implicate în proiect asociate economiei de energie
  • Îmbunătățirea competentelor digitale : utilizarea instrumentelor educaționale și utilizarea aplicațiilor software educaționale, utilizarea instrumentelor MSOffice pentru procesarea documentelor și folosirea Kahoot.it în scopuri educaționale, utilizarea software-ului pentru înregistrarea și editarea prezentărilor
  • Îmbunătățirea abilităților de comunicarea cu profesorii și elevii din alte țări, precum si îmbunătățirea competențelor lingvistice în limba engleză
  • Îmbunătățirea competentelor  organizatorice : pregătirea și gestionarea reuniunilor, gestionarea echipelor de lucru, planificarea și organizarea etapelor modelelor de construcție, identificarea priorităților si  gestionarea eficientă a relațiilor cu ceilalți membri ai echipei.
  • Îmbunătățirea competentelor sociale : excelente abilități de comunicare în contactele zilnice cu profesorii și elevii, excelente abilități de lucru în echipă si capacitatea de a motiva alții.

În cadrul programului  Săptămâna Școala Altfel , care s-a desfășurat în școala noastră în perioada 17-21.12.2018 , în cadrul proiectului au fost desfășurate următoarele activități:

1. Pe data de 17.12.2018 elevii clasei a IV-a D împreuna cu coordonator proiect prof. Ivan Iuliana au discutat despre proiectul Erasmus + , despre scopurile lui și despre criza de resurse naturale în care se află planeta. Ulterior , elevii au discutat despre alte posibilități pe care le avem la îndemâna de a folosi energia regenerabilă, pentru a înceta să poluăm mediul. Elevii au purtat discuții despre  posibilitățile de a economisi energia acasă si la scoală si au însumat toate propunerile venite de la elevi într-o lista cu 10 sfaturi eficiente și ușoare de a economisi energia.

2. Pe data de 17.12.2018 elevii clasei a VII-a D coordonați de prof. Bicoiu Mariana au realizat o machetă de turbină. Scopul activității a fost de a realiza o turbină hidraulică și de a se familiariza cu energia alternativă

3. Pe data de 19.12.2018 elevii clasei a VI-a C coordonați de prof. Bicoiu Mariana au participat la o lecție despre energia eoliana. Scopul activității a fost de a familiariza elevii cu energia eoliana si de a extinde competențele elevilor in domeniul construirii de machete de centrale eoliene. Doamna profesoară a prezentat un scurt istoric al energiei eoliene din antichitate din Egipt în vasele cu pânze și la măcinarea grâului. Lecția a continuat cu prezentarea principiilor eolienelor , prezentarea componentelor unei eoliene. Prin intermediul unui filmuleț video elevii au pătruns într-un parc eolian: echipamente, măsuri de protecție și siguranță, interiorul unei eoliene ,etc). Apoi au fost prezentate informații despre parcurile eoliene de la noi din țară.

4. Pe data de 20.12.2018 elevii clasei a VII-a B coordonați de prof. Bicoiu Mariana au realizat un parc eolian . Scopul activității a fost extinderea competențelor elevilor in domeniul construirii de machete de centrale eoliene . Elevii au realizat eoliene din carton, au asamblat parcul pe bucata de polistiren, au asamblat stații ridicătoare, stâlpi de înaltă tensiune, stație coborâtoare și rețeaua electrică în cartier. La final a fost realizată o expoziție machetă de parc eolian și cartier alimentat cu energie.

5. Pe data de 20.12.2018 elevii clasei a V-a C coordonați de prof. Ivan Iuliana și Bundă Cristina au discutat despre diferitele tipuri de energie, despre resursele care încet încet se epuizează și despre posibilitatea oamenilor de a folosi alte tipuri de energie, care sunt gratis, nu se termină niciodată și nu poluează : energia eoliană, energia produsă de apă și energia solară. Ulterior elevii au colorat desene reprezentative cu aceste tipuri de energie, au dezlegat rebusuri și coduri despre energia verde. S-a realizat o expoziție de desene . Tot în cadrul aceleași activități elevii au construit o eoliană , un avion,  un wheeler, puse în mișcare de panou solar, dar pentru că soarele a lipsit , ne-am folosit de un bec cu LED de 100 watt. Astfel elevii au descoperit tipul de energie solară care poate pune în mișcare diverse obiecte la un nivel redus în cazul mașinuțelor noastre, dar care, la un nivel mai înalt, poate susține independența energetică a unei case.

6. Pe data de 20.12.2018 elevii clasei a V-a C coordonați de prof. Bicoiu Mariana au realizat primele măsurători pentru a descoperi nivelul de CO2, umiditatea, temperatura și luminozitatea. Scopul acestor măsurători este de a îi învăța pe elevi să folosească lumina doar atunci când este necesar, de a arăta cât de repede poate deveni dăunător aerul din clasă și ce fel de ventilație este cea mai eficientă și drept urmare consumă cea mai putină energie.

7. Pe data de 21.12.2018 elevii clasei a VII-a C coordonați de prof. Tudorache Maria au desfășurat o lecție despre energia eoliană. Lecția s-a desfășurat astfel : elevii au aflat informații despre diversele tipuri de energii, apoi au discutat despre energia eoliană. Elevilor li s-a prezentat un filmuleț despre eoliene, interiorul lor, principiile de funcționare ale unei eoliene, măsuri de protecție și siguranță. Elevii au fost informați despre zonele din țara noastră unde funcționează deja parcuri eoliene. Scopul acestei lecții a fost de a informa elevii cu privire la energia eoliană și principiile de funcționare ale unei eoliene.

Prin acest proiect, ne dorim ca elevii noștri și membrii comunității locale să descopere avantajele utilizării energiei alternative, regenerabile, care este gratis și într-un ecosistem sănătos, nelimitate. Este o energie care nu poluează, deci nu afectează mediul înconjurător. Este regenerabilă, iar consumul populației nu duce le epuizarea resurselor.

Este nevoie doar de un copac pentru a face o pădure, de un zâmbet pentru a începe o prietenie, de o atingere pentru a arăta compasiune, de speranță pentru a da putere, de un surâs pentru a cuceri întunericul, de o zi pentru a face diferența, de un gând pentru a schimba lumea. Drept urmare, gândurile și faptele mici multiplicate la un milion de oameni pot transforma lumea. Haideți să salvăm planeta!

 

prof. Iuliana Camelia Ivan

Școala cu clasele I-VIII Nr. 7 Buzău (Buzău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/iuliana.ivan

Articole asemănătoare