Strategii și metode privind educația de sustenabilitate la clasele de turism

Viitorul elevilor noștri începe astăzi, iar educarea lor este esențială pentru dezvoltarea unei înțelegeri profunde și a unor abilități practice privind problemele sociale, economice și de mediu prin conștientizare și înțelegere, prin promovarea valorilor și atitudinilor sustenabile și participarea activă în comunitate. În acest sens, voi reda în acest articol câteva strategii și metode utilizate în integrarea curriculumului și a educației pentru sustenabilitate în cadrul modulelor de specialitate predate la clasele de turism.   

Curriculumul integrat presupune introducerea conceptelor de sustenabilitate în cadrul modulelor de specialitate prin definirea și înțelegerea noțiunilor de turism sustenabil, responsabil și ecoturism.

Turismul sustenabil se referă la practicile durabile din industria turismului și are ca scop minimizarea pierderilor economice, deteriorarea mediului natural sau supraaglomerarea orașelor; și maximizarea impactului pozitiv, adică conservarea patrimoniului cultural și a vieții sălbatice sau crearea unor noi locuri de muncă.

Turismul responsabil sau călătoria responsabilă, se referă la comportamentul turiștilor care aspiră să facă alegeri în timpul călătoriei lor în strânsă concordanță cu practicile unui turism durabil și sustenabil.

Ecoturismul este un turism de nișă care se axează cu precădere pe patrimoniul turistic natural, pe interesul pentru patrimoniul cultural care aduc beneficii multiple mediului înconjurător și comunităților locale. Astfel prin încheierea unor contracte de pregătire – instruire practică cu agenții economici, colaborarea cu organizații locale, ONG-uri și comunități,  elevii vor beneficia de o perspectivă reală asupra problemelor de sustenabili-tate și vor avea ocazia să se implice în acțiuni ecologice, ca de exemplu în data de 23 septembrie, când se sărbătorește Ziua Mondială a Curățeniei, cu scopul de a inspira elevii să curețe și să învețe să protejeze mediul, prin acțiuni de igienizare, plantare sau reciclare menite să contribuie pe termen lung la conservarea resurselor naturale.

Prin integrarea învățării prin proiecte în cadrul modulelor de specialitate, elevii vor explora problemele de sustenabilitate ale patrimoniului turistic natural și antropic într-un context real.

Astfel la  modulul ”Administrarea firmei”, clasa a XI a , ”Tehnician în activități de turism”, în cadrul activității didactice, elevii vor fi împărțiți în 4 grupe a câte 4 elevi, fiecare  grup trebuind să își înființeze propria firmă, specializată în activități de turism, care să aibă: denumire, siglă, un slogan și obiect de activitate.

Prin aplicarea cunoștințelor dobândite la disciplinele de specialitate – marketing, managementul firmei, economie, contabilitate și informatică, fiecare grup de elevi realizează câte o prezentare a propriei „firme virtuale”. Fiecare firmă are propria siglă realizată cu ajutorul programului Paint și propriul slogan,  cod CAEN ”explorat pe Internet”, CUI (codul unic de identificare, reprezentând data de naștere a unuia dintre elevii grupului. Fiecare grup prin elevul reprezentant  face o scurtă descriere a acesteia – capital social, număr părți sociale, număr asociați, număr angajați, în conformitate cu cele învățate anterior. Vor elabora organigrama firmei cu ajutorul instrumentelor Smart Art, în conformitate cu structura organizatorică gândită de ei. Prin aplicarea cunoștințelor dobândite la modulul de contabilitate vor realiza câte un tabel în Microsoft Excel cu numele, funcţia şi salariul angajaţilor și vor întocmi un stat de plată pentru angajații firmei. De asemenea, vor realiza facturi personalizate, vor simula relații comerciale cu firmele virtuale ale celorlalte grupuri, întocmesc recepții, calculând prețurile unitare  ale produselor și totale, cu și fără TVA, plus adaos comercial. Totodată vor prezenta oferta de produse cu ajutorul informațiilor și imaginilor de pe internet, realizează anunţuri publicitare  aplicând astfel  cunoștințele dobândite la modulul Marketing. La finalizarea proiectului, realizează „Catalogul Firmelor virtuale”, care va cuprinde toate firmele virtuale create de elevi.

Prin oferirea de experiențe practice (activități în aer liber; discuții  pe teme diverse, legate de probleme morale sau sociale; role-play și simulări ale situațiilor din viața reală; prezentări și proiecte bazate pe activități prin analiza experimentelor, filmelor sau videoclipurilor, desfășurarea  stagiilor de pregătire practică sau participarea la acțiuni de conservare a mediului, crearea unor standuri și târguri de profil), elevii vor experimenta direct aspecte ale sustenabilității.

Dezvoltarea abilităților practice necesare pentru a trăi în mod sustenabil, cum ar fi gătitul sănătos, cultivarea de plante, gestionarea resurselor și repararea obiectelor în locul înlocuirii acestora, duc  la promovarea responsabilității personale prin încurajarea elevilor să își asume responsabilitatea pentru acțiunile lor și să înțeleagă impactul personal asupra mediului și societății.

Bibliografie
1. Kolb, David A. Învățarea experiențială: experiența ca sursă de învățare și dezvoltare. Pearson Education, 2015.
2. Maria Tudorache, Metoda învățării pe bază de proiecte, 2019.
3. eduscoala.ro/resurse/metoda-invatarii-pe-baza-de-proiecte

 

prof. Livia Marilena Gherghel

Liceul Teoretic I.C. Brătianu, Hațeg (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/livia.gherghel

Articole asemănătoare