Oamenii trebuie să-și dovedească creativitatea pe parcursul vieții. Aceste cerințe ale lumii contemporane necesită idei și abordări inovatoare. Inovația implică imaginație și creativitate. Oamenii de știință, geniile s-au dovedit a fi creativi ori de câte ori au descoperit teorii și concepte fantastice sau idei interesante.
Importanța creativității pentru condiția umană este evidentă – fără ea nu avem artă, literatură, știință, inovație, progres. (Cuibuș, 2020)
Creativitatea este adesea descrisă ca gândirea „out-of-the-box”, venirea cu idei și obiecte originale, soluții noi la probleme sau moduri de a privi problemele. În contextul învățării, creativitatea stimulează, motivează și satisface elevii și profesorii. De asemenea, creativitatea tinde să îmbunătățească stima de sine a elevilor, încrederea în forțele proprii. Acest sentiment sporit al valorii de sine alimentează și o învățare mai angajată și mai eficientă. Când ne exersăm capacitatea creativă, avem tendința de a ne simți mai mult noi înșine și mai vii.
Educația tradițională nu pune suficient accent pe dezvoltarea creativității elevilor. Există niște limite standardizate care lasă puțin loc gândirii neconvenționale. Noua generație trebuie să fie pregătită să găsească soluții nu numai pentru problemele cunoscute, ci și pentru problemele necunoscute cu care se confruntă oamenii. Prin urmare, educația ar trebui să gândească înainte și să reconsidere modul în care generațiile următoare ar trebui să fie instruite și inspirate. Aceasta înseamnă că unele dintre ipotezele de bază ale sistemului nostru de învățământ ar trebui revizuite, sunt necesare noi abordări. Educația modernă necesită activități autentice, rezolvarea problemelor din lumea reală, deci un accent mai puternic pe creativitate.
Încurajarea creativității elevilor este importantă pentru orice profesor, deoarece îi poate ajuta pe elevi să-și dezvolte abilitățile predictive, analitice, critice și de rezolvare a problemelor. Profesorii ar trebui să-i încurajeze pe elevi să discute despre munca lor împreună într-o manieră sinceră, dar prietenoasă, să-i ajute să stabilească o atmosferă în care critica este posibilă fără să ofenseze.
Elevii ar trebui încurajați să colecteze date care pot fi folosite ulterior: imagini, jocuri, DVD-uri, videoclipuri, site-uri web, cărți și reviste. De asemenea, ar trebui să fie curioși și să cerceteze, să caute mai multe informații, fie în cărți, pe internet sau întrebând alte persoane. O lecție creativă este una care implică unul sau mai multe dintre următoarele aspecte: spontaneitate, muzică, culoare, varietate, distracție, umor, mișcare, imprevizibilitate, un echilibru între provocare și securitate, relaxare și tensiune.
Din păcate, unii profesori se bazează în continuare pe manualele de curs pentru a oferi activitățile pe care le vor folosi în sala de clasă și majoritatea manualelor de curs nu oferă de obicei activități care încurajează creativitatea. Prin urmare, este important ca profesorii să folosească manualul ca resursă, mai degrabă decât să-l urmeze ca un scenariu și să adapteze activitățile din manual în moduri care pot stimula creativitatea. O modalitate de a adapta manualele de curs este prin folosirea unor activități care să implice o varietate de răspunsuri personale, în loc să ceară tuturor elevilor să dea același răspuns corect.
Părerea experților despre creativitate este că aceasta este motivantă atât pentru elev, cât și pentru profesor. Un singur moment de succes creativ aduce energie pentru întreaga zi. O activitate creativă transformă și dă culoare unei lecții obișnuite, trezind astfel interesul pentru învățare.
În concluzie, prin utilizarea activităților creative, profesorii educă o nouă generație de elevi care doresc să caute și să experimenteze lucruri și idei noi. Ar trebui să fie încurajați să pună întrebări, să aibă curajul de a greși și să vadă aceste greșeli mai degrabă ca o oportunitate de a învăța decât un eșec. Majoritatea copiilor sunt în mod natural curioși, au o capacitate extraordinară de a se adapta la situații noi, sunt dotați și creativi. „Avem responsabilitatea de a oferi elevilor noștri cele mai bune condiții pentru a fi creativi și a le lăsa abilitățile, cunoștințele și aptitudinile să strălucească” (Cuibuș, 2020)
Bibliografie și referințe
1. Chiş, V. (2002). Provocările pedagogiei contemporane, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca;
2. Cuibuș, Mihaela-Laura (2020). Creativitatea – premisă a învățării la orele de limba engleză. În: „iteach: Experiențe didactice”, nr. 6/2020. Online: iteach.ro/experientedidactice/creativitatea-premisa-a-invatarii-la-orele-de-limba-engleza
3. Marinescu, M. (2009). Tendințe şi orientări în didactica modernă, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti.