STEM, STEAM sau STREAM?

Lumea este în continuă schimbare, inclusiv sistemul de învățământ pentru a răspunde nevoilor elevilor pe baza cerințelor societății. Dezvoltarea sistemului de învățământ este necesară pentru a putea pregăti tineri studenți pentru inovarea în tehnologie.
STEM este practic integrarea științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii. STEAM este integrarea STEM cu adăugarea lui A de la Arte. STREAM este integrarea STEAM cu adăugarea lui R pentru citire și scriere ajutând  elevii să  comunice eficient, ceea ce este un aspect important al interacțiunilor umane.

Știința și tehnologia fac parte din viață noastră, iar a le folosi într-un mod care să aducă valoare e important. În loc de a avea copii care sunt doar consumatori de tehnologie, am putea avea copii care o înțeleg și o folosesc într-un mod conștient sau chiar o creează. Aici intră educația STEM care ajută copiii să înțeleagă prin experimentare. De exemplu pot înțelege cum funcționează construcția de drumuri, construcția unui motor sau chiar un robot, totul într-un mod proactiv.

Beneficiile educației STEM

  • Reducerea timpului la ecran în favoarea învățării sănătoase a tehnologiei.
  • STEM îi învață pe copii abilități de rezolvare a problemelor.
  • Se bazează și pe lucrul în echipă, cooperare și comunicare.
  • Încurajează inovația.
  • Ajută copiii să se aproprie de probleme de matematică, fizică, chimie într-un mod realist și care îi face să își dorească să învețe mai mult.
  • Experimentele sau lecțiile de tip STEM sunt un mod excelent de a reduce anxietatea școlarilor sau a copiilor de grădiniță.
  • Educația STEM este super pentru homeschooleri.
  • Oferă copiilor avantaje pe termen lung, în special pe piața muncii.
  • Îi ajută pe copii să descopere pasiunile.
  • Educația STEM aduce beneficii pentru toți copiii.

Importanța educației STEAM constă în numeroasele beneficii pe care elevii le pot obține:

  • Gândire independentă
  • Abordare cuprinzătoare
  • Curiozitatea naturală.

Principala diferență între STEM și STEAM este că STEM simbolizează o abordare modernă a științelor și a disciplinelor asociate care se concentrează pe rezolvarea problemelor prin gândire critică și abilități analitice. Educația STEAM explorează aceleași materii, dar încorporează gândirea creativă și artele aplicate în situații didactice și reale.Arta vizează descoperirea și crearea unor modalități ingenioase de soluționare a problemelor, integrarea principiilor și prezentarea informațiilor. Adăugând elementul de artă gândirii bazate pe STEM, educatorii cred că elevii pot folosi ambele părți ale creierului lor – analitică și creativă – pentru a dezvolta cei mai buni gânditori de mâine.

În plus față de modelul STEM, acesta include și conceptul ARTE și LECTURĂ și SCRIERE. Această trecere de la  STEM la STREAM a fost importantă, deoarece educatorii au descoperit că acest lucru ar promova activ abilitățile din secolul XXI la elevi. Aceste abilități e sunt colaborarea, comunicarea, creativitatea și gândirea critică.

Beneficiile educației STREAM

• Promovează  competențe secolului 21.
• Dezlănțuie creativitatea interioară a elevilor care este necesară în orice disciplină.
• Multidisciplinar, holistic, arată variație, înseamnă mai puțin plictisitor.
• Permite aplicarea învățării în situații din viața reală.
• Încurajează implicarea elevilor.
• Acesta promovează învățarea, făcând ca elevii să fie bine pregătiți.
• Învățarea este  centrată pe elev.
• Face din învățare o experiență distractivă.

Învățarea științifică și abilitățile științifice sunt, fără îndoială, importante și nu se poate nega, dar fără a avea o atingere umană aceea a emoției și a sentimentului în ea, logica științifică nu are sens. Astfel, pentru a concluziona, de ce învățarea STREAM a devenit populară este ceva ce trebuia să fie și a avut motive valide pentru a deveni cunoscută. Este esențial să integrăm  toate disciplinele pentru a reuși să le aplicăm integrat în învățământul românesc. Tinerii de azi vor deveni adulții viitorului, dar vor avea un plus la capitolul competențe.

Bibliografie
• Arnold, N(2018). Educația STEM.Descoperă ingineria. Editura Litera.
• Bybee, RW(2010). What is STEM education?. doi.org/10.1126/science.1194998
• Hunt, E (2020).STEM în 15 minute: exerciții creative de știință, tehnologie, inginerie și matematică pentru copii între 5 și 11 ani. Editura DPH.

 

prof. Ioana-Aurelia Baboș

Școala Gimnazială Gheorghe Lazăr, Zalău (Sălaj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ioana.babos

Articole asemănătoare