Starea de bine a elevilor prin proiecte eTwinning

Starea de bine a elevilor a fost punctul central al proiectului eTwinning „ Building Bridges to Well-Being” în care am participat, în ultimele luni ale anului școlar 2023 – 2024. Acest proiect și-a propus să îmbunătățească calitatea vieții în mediul școlar atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Am folosit o abordare interdisciplinară, care a promovat implicarea activă a elevilor și dezvoltarea competențelor esențiale pentru secolul XXI.

Proiectul a fost dedicat copiilor de nivel preșcolar primar și gimnazial, inclusiv celor din învățământul de masă și special, și a inclus 6 parteneri din Turcia și 5 din România. Am desfășurat patru activități principale pentru a crea o atmosferă de bunăstare: gătit, exerciții de respirație, mișcare și artă. Aceste activități au dus la realizarea unor produse colaborative precum cântece, poezii, bloguri, interpretări, expoziții, o carte electronică, povești și videoclipuri.

Proiectul „Building Bridges to Well-Being” a fost o adevărată demonstrație de colaborare autentică și comunicare eficientă. Elevii și profesorii au lucrat împreună, folosind diverse canale de comunicare, cum ar fi Twinspace, e-mail, forumuri, buletine pentru profesori, WhatsApp, grupuri de mesagerie, întâlniri online și chat-uri pe FB Messenger, pentru a menține legătura și a facilita interacțiunea. Activitățile noastre au inclus crearea de planuri comune de activitate și integrare în curriculum, echipe mixte de elevi din diferite țări și produse colaborative, cum ar fi cărți de povești, poezii acrostih, cântece rap, expoziții, bloguri, sondaje și evaluări. Documentele și planurile au fost completate de toți partenerii, fiecare echipă contribuind în mod egal la realizarea obiectivelor proiectului.

Pentru a stimula participarea elevilor, am realizat videoclipuri introductive și am organizat întâlniri online, oferindu-le ocazia să discute, să pună întrebări, să cânte împreună și să participe cu entuziasm. Am creat videoclipuri, cărți electronice, colaje foto și alte activități interactive care au motivat elevii să interacționeze și să se implice activ.

Pe parcursul proiectului, elevii au demonstrat o implicare sporită, atenție la detalii și au dezvoltat creativitatea și spiritul critic. Prin acest proiect, elevii au învățat despre condițiile de învățare din alte țări și și-au sporit curiozitatea și dorința de a afla mai multe. Eu, ca membru al echipei, am avut ocazia să organizez grupul de elevi mai eficient și să colaborez cu profesori extraordinari din alte țări.. Copiii au fost implicați activ în toate etapele, iar munca lor s-a reflectat în rezultatele finale, demonstrând succesul colaborării și al efortului comun.

În acest proiect, exemplu de metodă de învățare e cea bazată pe proiecte, activitățile au fost desfășurate exact pentru scopul nostru. Acesta a fost implementat cu o abordare ghidată de profesor, centrată pe elev, deoarece grupa de vârstă este mică, activități de mindfulness simple pentru conceptul de bunăstare au fost alese în proiectul nostru.Activitățile au fost inedite, interesante, bine planificate, într-o succesiune logică. Înainte de fiecare activitate, copiii au fost atrași de videoclipuri, desene animate și diferite instrumente. bazată pe abordare creativă, în prima activitate s-a realizat un turtă dulce, în a doua activitate s-a desfășurat învățarea interactivă pentru a învăța conceptul de bunăstare și a învăța prin exerciții de respirație, iar la a treia activitate au fost jocuri în aer liber. jucat cu o abordare bazată pe joc și În ultima activitate, echipele mMixte au desfășurat o lucrare în grup cu o poezie, poveste, cântec și dramă cu o abordare creativă, interactivă și colaborativă .Rolul activ al elevului este de a gândi, de a proiecta, de a exprima vocea. În produsele noastre comune și de colaborare, în toate activitățile au fost folosite abilitățile de gândire critică, empatia și rezolvarea de probleme ce au contribuit la proces în mod autonom și liber. De exemplu, au decis să facă cookie-uri și să aleagă tipul de cântec comun. Faptul că alegem activități în diferite stiluri și le desfășurăm împreună cu munca partenerilor, le monitorizăm și ne dăm feedback unul altuia este un exemplu de învățare interactivă în conformitate cu teoria inteligențelor multiple și a învățării bazate pe web.

Tehnologia a jucat un rol esențial, facilitând atât procesul de învățare, cât și colaborarea dintre participanți. S-au folosit o varietate de dispozitive, precum computere, telefoane mobile, tablete și plăci inteligente, toate adaptate vârstei și competențelor digitale ale elevilor și cadrelor didactice. Twinspace a fost platforma centrală pentru comunicare și colaborare, iar alte instrumente web2 au fost utilizate pe scară largă.

Pentru organizarea întâlnirilor online, s-a folosit Zoom, în timp ce Google Docs, Forms și Slides au ajutat la colaborare și împărțirea responsabilităților. Canva a fost esențială pentru crearea prezentărilor colaborative și a certificatelor copiilor, iar Padlet a fost utilizat pentru încărcarea activităților și prezentărilor. Bing.com ne-a permis generarea imaginilor AI pentru povestea colaborativă, iar Capcut a fost folosit pentru crearea videoclipurilor.

Pe parcursul proiectului, am acordat o atenție deosebită securității internetului, protecției datelor și respectării drepturilor de autor. Fețele și identitățile elevilor au fost protejate prin utilizarea de ochelari și măști, iar informațiile personale nu au fost împărtășite. Am obținut acordul părinților pentru utilizarea imaginilor copiilor, iar toate videoclipurile și materialele au respectat cerințele GDPR. Videoclipurile elevilor au fost încărcate pe canalul nostru de YouTube, nelistate, și incluse în secțiunea de materiale a proiectului.

Impactul tehnologiei asupra activităților proiectului a fost foarte benefic. Elevii și profesorii și-au îmbunătățit semnificativ abilitățile de utilizare TIC. De asemenea, tehnologia a facilitat comunicarea și diseminarea informațiilor, contribuind la succesul general al proiectului.

Toate activitățile noastre individuale și de grup planificate în proiectul nostru au fost finalizate și încărcate în Twinspace. Obiectivele pe care ni le-am propus pentru proiectul nostru au fost atinse. S-a observat la sfârșitul proiectului că perspectiva pozitivă și mediul școlar pozitiv pe care le-am câștigat la copiii și profesorii noștri au creat conștientizarea conceptului de bunăstare în întreaga școală. Proiectul nostru a fost evaluat cu anchete pre și post în cadrul proiectului, iar după cum se vede în sondaje, evoluția pozitivă a rezultatelor vizibile a fost analizată cu răspunsurile la întrebările puse la începutul proiectului la sfârșitul sondaj de proiect. Prin asocierea activităților cu rezultatele cursului, unele competențe și abilități au fost aduse mai ușor la clasele noastre datorită proiectului nostru. La finalul fiecărei activități s-au făcut mici evaluări. În Twinspace, unele activități au fost evaluate cu mici sondaje în cadrul acestora și s-a primit feedback. Au fost organizate întâlniri online, diseminare și partajare. La finalul proiectului, elevii și profesorii și-au primit certificatele. Pentru a avea un final plin de bucurie a proiectului, a fost organizată o petrecere de rămas bun cu o petrecere nebună de păr. În final, evaluările părinților, elevilor și profesorilor au fost făcute și cu ajutorul instrumentului Trello. Toți partenerii au participat la toate studiile comune. Lucrările noastre colaborative și comune, poezia comună, cântecul, cartea de povești, videoclipurile și expoziția au fost toate un rezultat frumos al proiectului Pentru a disemina munca noastră, a fost publicat pe paginile de Facebook ale școlii noastre. Diseminarea s-a făcut în grupurile de WhatsApp ale școlii și ale părinților, pe rețelele de socializare și pe site-ul școlii noastre

Proiectul a fost integrat în curriculum prin activități în toate domeniile, precum limbă și comunicare, științe, estetic și creativ, om și societate, psihomotric. În timpul acestor activități am încercat să le dezvolt copiilor abilitățile de comunicare orală în limba maternă, dar și engleză, de cooperare, colaborare și comunicare cu colegii lor de clasă, partenerii din celelalte școli / grădinițe, dar și cu cadrele didactice.

Prin utilizarea diferitelor aparaturi tehnice și instrumente web 2.0 la fiecare activitate, s-au dezvoltat și competențele digitale ale tuturor participanților. Toți copiii și-au îmbunătățit capacitățile perceptive, le-am cultivat plăcerea de a crea ceva în echipă în grupă și împreună cu partenerii noștri. Cu această abordare interdisciplinară în fiecare studiu, toate activitățile sunt combinate cu programa noastră și își ating scopul

Starea de bine este strâns legată de învățare și motivație. Copiii își petrec o bună parte din timp la școală, prin urmare, aceasta trebuie să fie un loc esențial pentru conturarea stării lor generale de bine, cu toate aspectele sociale, fizice și emoționale. Starea de bine a elevilor le influențează capacitatea de a-și atinge întregul potențial școlar.  O școală prietenoasă recunoaște, încurajează și sprijină capacitățile în creștere ale copiilor care învață. Şcoala trebuie să reprezinte un mediu prietenos şi sigur de muncă şi joacă. Rolul profesorului include grija pentru bunăstarea psihică a elevilor. Astfel de proiecte, cele eTwinning aduc un plus valoare atât elevilor , cât și profesorilor implicati, școlii, în general.

 

prof. Adina-Veronica Godja

Școala Gimnazială Dr. Ioan Mihalyi de Apșa, Sighetu Marmației (Maramureş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adina.godja

Articole asemănătoare