În anul școlar 2023-2024, Liceul Tehnologic Metalurgic din Slatina (Olt) a beneficiat de un grant pentru a implementa proiectul Erasmus+ „Professional skills for a future workplace” 2023-1-RO01-KA122-VET-000145772, proiect cofinanțat de Uniunea Europeană. Obiectivul general al acestui proiect a fost dezvoltarea competențelor profesionale ale elevilor, pentru ca elevii, viitori cetățeni europeni, să fie integrați economic și social, capabili să se adapteze la schimbările economice generate de digitalizare și schimbările climatice.
Principala activitate din cadrul proiectului a fost pregătirea practică, de specialitate. Cele 60 de ore de pregătire practică parcurse în cadrul stagiilor au fost parte din oferta educațională-curriculum în dezvoltare locală pentru calificarea profesională din domeniul de pregătire Mecanică, pentru clasa a IX-a liceu, respectiv clasa a X-a liceu. Astfel, 22 de elevi, de la profilul tehnician mecanic pentru întreținere și reparații au făcut stagii de practică de 2 săptămâni la agenți economici din Córdoba, Spania.
După cunoașterea locului de muncă și a normelor de protecție și securitate, elevii, îndrumați de tutorele de practică din cadrul organizației gazdă, au învățat cum să utilizeze documentația tehnică pentru executarea operațiilor de lăcătușărie, să utilizeze instrumentele de măsurat, sculele, dispozitivele și verificatoarele în funcție de operația executată, să efectueze controlul calității operației executate, să folosească și să monitorizeze funcționalitatea mașinilor și a instalațiilor. Elevii de clasa a IX-a au învățat să execute operații pregătire, prelucrare și finisare a semifabricatelor, utilizând documentația tehnică de specialitate.
Chestionarul aplicat elevilor participanți la întoarcerea din mobilități a arătat că proiectul și-a atins obiectivele: îmbunătățirea competențelor practice de specialitate și a competențelor lingvistice, într-un cadru european, multicultural. Confruntați cu atingerea obiectivelor din proiect, pe parcursul stagiilor de practică, elevii au ajuns să se cunoască mai bine, să își cunoască aptitudinile. Experiența trăită i-a învățat despre responsabilitate, disciplină, implicare, comunicare eficientă, despre managementul timpului, cunoașterea propriului potențial și despre planificarea viitorului.
Dacă beneficiarii direcți ai acestui proiect au fost elevii și școala și-a atins ținte strategice din Planul de Acțiune al Școlii, parteneriatul școală-părinții și comunitatea locală având un rol activ pe tot parcursul proiectului. Dezvoltarea dimensiunii europene a școlii a fost atât o țintă strategică din PAS, dar și un obiectiv al proiectului „Professional skills for a future workplace” care a fost atins promovând incluziunea, egalitatea de șanse, echitatea și transparența, valori fundamentale vizate de Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+.
* * *
Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.