Smart Teachers Play More Outdoors (Mobilitate Erasmus+)

Sunt profesor de limba și literatura română și integrarea educaţiei pentru mediu în activitatea şcolii sau a disciplinei pe care o predau constituie o provocare permanentă. Astfel, în luna octombrie a acestui an școlar am participat la cursul de formare „Smart Teachers Play More Outdoors”, desfășurat în Reykjavik, Islanda, în cadrul proiectului de mobilitate (de scurtă durată) în domeniul educației școlare, nr. referință: 2024-1-RO01-KA122-SCH-000218870, intitulat „Eco-responsabili prin activități outdoor”, cu un buget de 20796 de euro, finanțat de Uniunea Europeană, în cadrul Acțiunii Cheie 1 a Programului Erasmus+. Proiectul este implementat de Școala Gimnazială „Buică Ionescu” Glodeni în perioada 1 septembrie 2024 – 31 august 2025 și își propune dezvoltarea de competențe profesionale în domeniul educației pentru mediu de tip outdoor, în rândul profesorilor și a unui comportament responsabil față de mediu, în rândul elevilor.

Activitățile de formare la care am participat s-au desfășurat pe parcursul a șapte zile de curs și au promovat învățarea în aer liber, educația pentru mediu și conștientizarea importanței mediului înconjurător ca sursă și mediu de învățare. În prima zi de curs, activitățile au vizat prezentarea echipei de formatori, a programului de lucru pe perioada cursului, activități de intercunoaștere și de teambuilding.

Cea de a doua zi a cursului mi-a oferit activități outdoor de relaxare ce pot fi implementate în rutina clasei, precum jocuri de tăcere, exerciții de respirație și mindfulness. Am învățat jocuri de mișcare și senzoriale.

În a treia zi, am participat la activități outdoor de respirație și mindfulness ca Now minutes, Flower and candle, activități senzoriale în care natura a fost spațiu de învățare. Jocurile de mișcare Stațiile, Cursa cu obstacole au vizat învățarea metodologiei Play to Learn More a furnizorului de curs care îmbină stilurile de învățare: auditiv, visual și kinestezic.

Vizita la școala islandeză Helgafellsskoli din Mosfellsbaer din cea de a patra zi mi-a oferit posibilitatea de a cunoaște sistemul de învățământ islandez, importanța acordată activităților outdoor și celor practice, fiindu-ne prezentate și modalități de implicare a comunității în educația copiilor. Seara culturală a asigurat interacțiunea cu ceilalți profesori într-un cadru multicultural.

În a cincea și a șasea zi, am participat la activități outdoor, învățând jocuri ca What is in the bag?, Hunt in the nature și tehnici outdoor de storytelling. A existat și o sesiune de creare de parteneriate cu profesori din alte țări europene și o sesiune de schimb de experiență între participanți.

În ultima zi de curs, a fost realizată evaluarea finală, un schimb de planuri cu ceilalți participanți prin metoda Vision planning.
Participarea la această mobilitate mi-a dezvoltat abilitățile de folosire a resurselor senzoriale, îmbunătățindu-mi competențele de învățare în aer liber care promovează învățarea și educația pentru mediu. Prin participarea la activitățile de team building și la jocurile de colaborare și prin interacțiunea cu ceilalți profesori într-un cadru multicultural, mi-am îmbunătățit abilitățile de comunicare, interpersonale, de negociere și prezentare.

În plus, exemplele din domeniul educației pentru mediu (folosirea coșurilor de gunoi pentru colectarea selectivă în toate sălile de clasă și pe holuri, realizarea și utilizarea resurselor didactice confecționate din materiale prietenoase cu natura, refolosirea unor materiale pentru evitarea risipei) oferite de furnizorul de curs și de școala islandeză pe care am vizitat-o îmi vor fi de real folos în desfășurarea activităților prevăzute în cadrul  proiectului  „Eco-responsabili prin activități outdoor”.

Întreaga experiență din cadrul acestei mobilități mi-a îmbunătățit competențele de comunicare în limba engleză și cunoștințele despre cultura islandeză.

Ofer în continuare câteva exemple de activități outdoor ce vizează educația petru mediu, metodele prezentate fiind însușite la cursul la care am participat.

Stațiile – varianta I

În cadrul acestui joc, este îmbinată activitatea fizică cu cea academică.  Elevii sunt organizați în grupuri mici (2-3 elevi) și vor avea ca sarcină principală să se deplaseze de la o staţie de lucru la alta. Numărul grupurilor de elevi va fi egal cu numărul stațiilor de lucru. La fiecare staţie există sarcini de lucru diferite. Grupurile de elevi vor rezolva sarcina de lucru de la staţia la care se află şi se vor deplasa la semnalul profesorului, în sensul acelor de ceasornic, la stația următoare. Semnalul profesorului poate fi o bătaie din palme sau sunetul unui clopoţel. Modalitățile de deplasare de la o stație de lucru la alta pot fi libere sau impuse: sari într-un picior, mers ghemuit, aratați uimirea/ iubirea/ respectul etc. Jocul se încheie în momentul în care fiecare grup de elevi a trecut pe la fiecare stație și a rezolvat toate sarcinile de lucru.

Pe tema educației pentru mediu, activitatea se poate desfășura outdoor, iar sarcinile de la stațiile de lucru pot fi:

Stația 1 (La această stație, există o planșă, un zar și un săculeț care conține cuvinte notate separat pe hârtie.)
– Dați cu zarul și alegeți din săculeț atâtea cuvinte câte vă indică numărul! Formulați un îndemn pentru protejarea mediului și notați-l pe planșă! Puteți folosi doar trei cuvinte care nu se află în săculeț pentru a vă ajuta să formulați îndemnul.

Stația 2 (La această stație, există o planșă albă pe care este început un desen, acuarele, creioane colorate, carioci.)
–  Sunteți liberi să creați! Privește ceea ce te înconjoară și continuă desenul început, respectând tema: Natura este casa noastră!

Stația 3 (La această stație, există pietre de diferite forme și mărimi, acuarele, carioci.)
– Fiecare membru al grupului va alege câte o piatră care să îl reprezinte și o va personaliza. Găsiți cel puțin o utilitate pietrelor alese și personalizate de voi!

Stația 4 (La această stație, există lipici și diferite materiale din natură: frunze uscate, castane, coji de nucă, crenguțe etc. )
–  Alegeți cel mult patru materiale diferite și creați o operă de artă! Dați-i titlul potrivit!

Stațiile – varianta II

Profesorul organizează elevii în grupuri mici (2-3 elevi). Aceștia trebuie să se deplaseze de la o staţie de lucru la alta. Numărul grupurilor de elevi va fi egal cu numărul stațiilor de lucru. La fiecare staţie există două opriri: la prima oprire vor avea de citit un text, iar la a doua oprire vor răspunde la întrebări pe baza textului citit la prima oprire. Nu au voie să se întoarcă la prima oprire pentru a revedea textul. De  aceea, trebuie precizat de la început să citească cu atenție informațiile. Distribuirea grupurilor la stațiile de lucru se face aleatoriu. Modalitățile de deplasare dintre stații pot fi libere sau impuse (mers ghemuit, fugă, mers pe vârfuri, mersul broaștei, mersul piticului, rostogolire, mersul cu spatele sau spate în spate, mers pe călcâie, săritură pe un picior etc.). Dacă activitatea se desfășoară sub forma unui concurs, pot primi puncte suplimentare pentru modalitățile de deplasare dintre stații (punctăm creativitatea, dacă modalitatea de deplasare este liberă; punctăm corectitudinea executării, dacă modalitatea de deplasare este impusă). Jocul se încheie în momentul în care fiecare grup de elevi a trecut pe la fiecare stație și a rezolvat toate sarcinile de lucru. Dacă tema este educația pentru mediu, textele alese pot fi despre protejarea mediului înconjurător, despre reciclare, reducere și reutilizare.

Vânătoarea în natură  este o activitate ce poate fi desfășurată cu elevii, în aer liber, într-un colț din natură. Profesorul așază pe iarbă patru cartoane colorate diferit (roșu, verde, maro, portocaliu). Precizează elevilor că au la dispoziție 10 minute să cerceteze zona în care se află și să aducă pe fiecare carton diverse obiecte găsite care să aibă culori asemănătoare, astfel: pe cartonul roșu vor pune obiecte roșii, pe cartonul galben, obiecte galbene, pe cartonul verde, obiecte verzi, iar pe cartonul maro, obiecte maro. Este precizat elevilor faptul că nu au voie să distrugă mediul înconjurător (să rupă frunze, ramuri ale copacilor etc.). La final, dacă elevii au adus și obiecte care au fost aruncate de oameni (pahare sau sticle de plastic, dopuri), profesorul poate să întrebe dacă acestea aparțin mediului înconjurător și dacă locul lor este acolo. Activitatea poate fi o ocazie de a observa felul în care omul dăunează naturii prin acțiunile sale. E de preferat ca activitatea să se desfășoare într-un loc, în natură, în care există obiecte aruncate de om, în locuri nepermise.

Story bingo este un joc de ascultare activă ce trezește interesul elevilor în cadrul activităților de lectură. Profesorul alege un text literar/ nonliterar, selectează douăsprezece cuvinte-cheie care se regăsesc pe parcursul textului. E bine ca aceste cuvinte să nu fie unul după altul în text, ci să se afle la început, la mijloc și la final. Cuvintele vor fi notate pe o coală, într-un tabel, fiecare cuvânt fiind într-o rubrică împreună cu un desen sugestiv (de exemplu, cuvântul este plastic, iar desenul poate fi o sticlă din plastic) și vor fi expuse elevilor. Înainte de citirea textului, profesorul cere elevilor să-și aleagă șase cuvinte dintre cele douăsprezece afișate și să le noteze pe foaie, în șase cadrane, împreună cu desenul corespunzător. După ce fiecare elev a ales, a notat cuvintele și a realizat desenul corespunzător, profesorul le spune elevilor că va citi un text, iar sarcina lor este să asculte cu atenție și atunci când aud cuvintele alese și notate de ei, să le bifeze în tabelul lor. Vor striga BINGO! în momentul în care își vor auzi toate cele șase cuvinte alese. Câștigătorul poate să continue lectura textului sau să povestească cele ascultate.

Dacă tema este educația pentru mediu, textul ales poate fi unul nonliterar, despre protejarea mediului înconjurător, despre reciclare, reducere și reutilizare.

Aplicarea la clasă a metodelor învățate îmi va oferi posibilitatea practicării unei educații pentru mediu de calitate, dezvoltând astfel elevilor mei comportamente responsabile față de mediu.

Bibliografie
Suport de curs „Smart Teachers Play More Outdoors – Combine academic subjects and language learning with outdoor play and mindfulness activities to optimise learning”, furnizor de curs: Smart Teachers Play More ehf, 06-12.10.2024, Islanda

* * *

Disclaimer: Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii  Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației  și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.

 

prof. Ioana Savu

Școala Gimnazială Buică Ionescu, Glodeni (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ioana.savu

Articole asemănătoare