Scrisoare către părinți: Competențe cheie formate la ora de chimie

Toleranța începe în familie  și continuă în școală, în sala de clasă, pe terenul de sport, în laboratorul de chimie. Aceasta este doar o cale de formare a părinților, dar și a viitorilor absolvenți de școală generală.
Cea mai importantă parte a „meseriei” de profesor este dragostea față de copilul așezat cuminte la locul său din clasă, dar și pasiunea cu care dăruiește cunoaștere.

„Lumea se va schimba şi cu ea locul omului în această lume.” – Yves Deforge

Dragi  părinți,

Se apropie cu pași repezi clipa în care copiii noștri vor absolvi gimnaziul. Este un moment unic în viața lor, a voastră, stimați părinți, dar și a noastră, a celor care i-au îndrumat și îi vor mai îndruma până la final.

Nu de multe ori am auzit comentarii și întrebări „Termină clasa a VIII-a și ce știu să facă. Nimic!”, „Nu mă ajută cu nimic chimia, iar de matematică m-am săturat.”, „De ce educație tehnologică, muzică? De ce…?”. Nu voi încerca să schimb acum  și aici… atitudinea elevilor, nici chiar a voastră, dar cu siguranță pe cei mai mulți dintre părinți îi voi determina să analizeze ceea ce vor auzi și cine știe…doar viitorul poate spune dacă am avut dreptate.

Au trecut repede cei trei ani… poate mai greu ultimul… cu încercări pe care viața ni le-a scos în cale multora dintre noi.

Școala, prin prezența ei, impune reguli, trasează sarcini, dezvoltă, comunică, încurajează, îndrumă, rezolvă, deschide drumuri.

Chimia, prin specificul ei, este omniprezentă. La orice pas, spre stânga, la dreapta, în sus spre bolta azurie sau jos spre centrul Terrei o regăsim sub o formă sau alta.

Cum anume? Sub ce formă?

  • … în bucătărie, acolo unde aroma bucatelor gătite ne face ca papilele gustative “să tresalte”.
  • …în gândurile noastre unde amintirea frumoaselor zile de vacanţa este un şir nesfârşit de reacţii chimice.
  • …în faţa rafturilor pline cu parfumuri delicate.
  • …pe eticheta produselor alimentare şi de uz casnic.
  • …în “inima” medicamentelor care ne uşureaza suferinţa.

Suntem într-o perpetuă schimbare. De aceea este nevoie de repere pe care școala le are prin intermediul a 8 idei, 8 reguli numite competențe cheie.

Aceste competențe cheie necesare atât pe piața educațională, dar mai ales pe piața muncii sunt: de comunicare în limba maternă, de  comunicare în limbi străine, de bază pentru studiul matematicii,  științelor  și tehnologiilor, digitale de utilizare a tehnologiei informației, a învăța să înveți, sociale și civice, spirit de inițiativă și antreprenoriat și de sensibilizare și exprimare culturală.

Ora de chimie formează în principal competențele de bază pentru studiul matematicii științelor și tehnologiei. Copiii își vor însuși cunoștințe  care să le permită familiarizarea și explicarea fenomenelor care au loc pretutindeni, vor putea face corelații între regnul mineral, vegetal și animal, vor ști cât de importanțe sunt cele 118 elemente chimice(…aici nu toate, doar o mică parte și anume acea parte esențială pentru existența omului, a naturii), vor ști că o parte din  dezechilibrele ecologice sunt datorate și omului și poate vor găsi soluții găsite pentru a le diminua, pentru a proteja Planeta  Mamă – Planeta Albastră.

Competențele de comunicare în limba maternă, de comunicare într-o limbă străină și competențele digitale sunt strâns legate între ele. Ne umple sufletul de mândrie și dragoste părintească atunci când vedem cât de curat și de frumos ne-a transmis fiul sau fiica noastră un mesaj  scris sau video pe una din platformele de socializare. V-ați pus intrebarea cum au reușit? De unde au învățat? Ce au demonstrat ei?

Ce competențe au dobândit? Acelea de a comunica și de accesa tehnologia.

A învăța să înveți – poate cea mai grea competență pe care școala încearcă să o formeze viitorului absolvent. Și se încearcă și prin disciplina chimie. Înveți mereu. Înveți din orice experiență. Înveți să comunici cu colegul tău de bancă, cu profesorul, cu  părinții tăi. Înveți cum să scrii, cum să socotești, cum să realizezi un experiment chimic. Înveți cum să-ți stăpânești emoțiile, cum să îți creezi un plan de marketing pentru tine, pentru viitorul tău. Înveți să colaborezi, să protejezi. Înveți să ai inițiativă! Înveți ce trebuie să faci pentru a reuși. Înveți să fii sensibil, să fii OM!

Nu am lăsat deoparte nicio competență cheie pe care școala încearcă să le formeze elevilor. Toate sunt importante și toate întregesc profilul viitorului absolvent.

Nu am vrut să vă vorbesc în termeni prea tehnici, prea duri, prea caustici. Am vrut doar să vă sensibilizez și să vă arăt, prin prisma mea, cum văd eu școala, cum văd eu un absolvent de clasa a VIII-a.

Și… dacă am reușit să vă „invadez” cu amintiri frumoase, și …dacă am reușit să vă fac să aveți o „reacție”, atunci sigur am reușit să vă explic și de ce este atât de frumoasă disciplina chimie și de ce sunt atât de importante competențele pe care un elev trebuie să le dobândească.

Cu drag,

Un profesor

 

prof. Gina-Lili Hriscu

Școala Gimnazială Ion Simionescu, Iași (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/gina.hriscu

Articole asemănătoare