Școala Solomonarilor – un concurs numit „dorință”

Titlul sugestiv este legat de una dintre cele mai pozitive și profesioniste experiențe, dată de participarea recentă a Clubului Imago de la Liceul Tehnologic Nr. 2 din Tg-Jiu, în luna septembrie a anului 2021, la importantul Concurs Național, desfășurat sub egida ANPRO (Asociația Naționala a Profesorilor de Limba și literatura română Ioana Em. Petrescu) și anume Lecturiada 2021. Istoria unui posibil viitor. Al treilea pas. Școală și școli, consemnat în CAEN, un concurs derulat în  perioada 30 august -3 septembrie 2021. Cât de mult te poate motiva participarea la astfel de ateliere? Poate fi văzută ca o recunoaștere a unui efort în care se pare că învățarea a dat roade, a depășit barierele impuse de un sistem rigid și s-a familiarizat cu un alt mod de a aborda învățarea, unul inovativ, atât pentru profesor care trebuie să-și dezvolte capacitatea de a se dezvăța de abordări  vechi, în folosul altora noi, care pun în valoare strategii de învățare, originalitate, inițiativă.

Școala Solomonarilor atinge obiective esențiale pentru profilul elevului de astăzi și competențele secolului 21:
• Abilități în tehnologii noi;
• Adaptabilitate;
• Creativitate;
• Abilități digitale;
• Comunicare interpersonală și empatie;
• Inteligență emoțională;
• Abilități de colaborare virtuală;
• Gândire critică

Practic, se ține cont de anumite abilități din cele 8 care trebuie dezvoltate în școală:
• Lucrul în echipă:
• Tehnologie;
• Rezolvarea problemelor;
• Comunicare;
• Inteligență emoțională;
•  A FI LIDER.

Ce presupune a participa la un astfel de atelier-concurs? Înseamnă a integra în actul didactic actual competențe care vizează și componenta digitală, fiind esențial a te reinventa ca elev și profesor pentru școala de azi și școala de mâine. Contextul de învățare a demonstrat că învățarea este necesar a fi  una interactivă și colaborativă, astfel încât toate entitățile implicate să înțeleagă rostul educației al cărei sens să fie learning to do, learning to be sau cum să-ți activezi gândirea critică, dar și creativitatea.

Pentru a da acel sens învățării atât de ALTFEL, activitățile derulate sub semnul Lecturiadei și al Școlii Solomonarilor au pornit de la o tematică  al cărei ecou s-a regăsit în titlurile onorifice: Școala de ieri – Școala de azi – Școala de mâine sau Școala Viitorului.

Invitația lansată a stat sub semnul aprofundării nevoii de a citi sau cum să știm să alegem, să „fabricăm” un text pornind de la o temă pe care putem plana hermeneutic, precum și ce anume determină un scriitor să fie considerat unul „adevărat”  pornind de la cum dă viață unui text ca tehnică, tipologii de personaje, alegerea subiectului  sau modul în care ar trebui să debuteze un text ca să ancoreze cititorul și să-l atragă înspre lectură. Cu siguranță, o serie de competențe  concrete trebuie luate în considerare, astfel încât să dezvolte creativitatea, să creeze posibilitatea elevului și să-l orienteze înspre învățarea pe termen lung.

Etapele Școlii Solomonarilor au fost gândite cu pași mici, punctul de reper fiind cele 10 nevoi ale lui Solomon Marcus, care odată reluate amintesc de rolul educației autentice și definesc nevoia de a da valoare ființei umane în general. Trec în revistă aceste nevoi, din dorința de a înțelege că suntem pregătiți să fim curioși, că vârful devenirii noastre ține de modul în care curiozitatea ar trebui dezvoltată copilului în școală:
1. Nevoia de a da un sens vieții la nivel elementar;
2. Nevoia de împrospătare;
3. Nevoia de întrebare și de mirare;
4. Nevoia de îndoială și de suspiciune;
5. Nevoia de greșeală și de eșec;
6. Nevoia de joc;
7. Nevoia de identitate;
8. Nevoia de omenesc și de omenie:

Activitățile s-au derulat atât sincron, cât și față-în-față. Aș mai adăuga nevoia de a fi împreună, colaborarea la nivel de grupă de lucru, profesor-elev, elev-elev și profesor-profesor demonstrând dorința de a împărtăși, de a ne consulta unii cu ceilalți, iar pentru cei novici, ucenicii, adică noi, a însemnat un paradis, A INTRA în peștera solomonărească respectând etape, pași, acea CĂLĂTORIE înspre o educație vizionară, a viitorului. Așa se definește spiritul comunității ANPRO.

Data de 31 august a fost deschizătoare de drumuri într-ale solomonăriei. Față-în-față am pus la cale un scenariu pe care l-am conturat cu entuziasm și am făcut însemnări prețioase despre Școala de altădată. O primă zi a presupus un periplu printr-un padlet de echipă, am completat un Bilet de Intrare, am discutat despre povestirea autorului Florin Bican „Pădurea vie” în baza căreia am realizat în aplicația Canva un plan de idei. Am remarcat semnificații care ne-au surprins pornind de la felul autorului de a scrie. Nu am uitat să aducem în discuție nici acea imagine inedită a Școlii de ieri, școala din trecut, răsfoind printre amintirile celor dragi sub forma unor interviuri pline de miez, dar și mizând pe întâmplări în care ficțiunea s-a împletit cu realitatea. A fost o întâlnire căreia i-am dat un nou sens, în care am adus textul înspre noi plini de entuziasm. Spicuind din materialele realizate, la rândul nostru am fost creatori de poveste, care s-a conturat așa:
canva.com/design/DAEmtKRavL8/tBFNQLO4zrdOMHWw-mKyWA/view

„O  POVESTE  DINTR-O  ȘCOALĂ  DIN  ALT  TIMP…”

„Imaginea școlii, a prieteniei adevărate, a profesorilor fie remarcabili, fie rigizi, surprinde și imaginea inocentei și rebelei Ivona.
Ceea ce ne-a legat atunci:
– lecții despre moralitate, încredere, prietenie, o chintesență, un  mixt de trăiri, însă personajul principal rămâne Ivona…JURNALUL IVONEI…
JURNALUL Ivonei- școala cu bune și cu rele-RUBRICI:
1. actorul preferat;
2. melodia preferată;
3. titlurile cărților citite însoțite de recomandări;
4. un top al personajelor masculine și feminine preferate;
5. nume de jocuri;
6. cea mai bună prietenă;
7. profesorii preferați – CINE  și DE CE?

Idei, MINI-Conspirații, secrete…
Exerciții de scriere în baza textului:
1. Cum comentezi atitudinea Ivonei?
2. Există vreo diferență între profesorul de atunci și cel de acum? Explică.
3. Care este rolul unui asemenea jurnal? Ce însemna el pentru elevi?
4. Ce ai înțeles din această întâmplare?
5. Propune un alt final întâmplării.”

Prima zi a întâlnirilor on-line, 1 septembrie a adus cu sine noi provocări. Am avut ocazia să ne familiarizăm cu etapele lucrului în echipă, am discutat și prezentat ideile legate de Școala de altădată, așa cum le-am perceput noi. Cea de-a doua zi, 2 septembrie a debutat cu provocări legate de Școala de azi. Bucuria a fost imensă în momentul în care autorul Florin Bican a participat la atelierul de scriere creativă. S-a lucrat simultan profesori și elevi într-un caiet de lucru din aplicația Slidesgo, în care toată lumea a fost invitată să dea curs unui exercițiu creativ într-o școală din zilele noastre, populând scena cu personaje  care să fie convingătoare prin felul de a vorbi, ilustrând un anumit tip de caracter. Și pentru această întâlnire, față-în-față am  creionat în echipă un material , care vorbește despre generația digitalizată, iar temele de discuție au surprins :
1. Ce a însemnat sistemul de lucru on-line ?
2. Ce aplicații au fost interactive ?
3. Cum a fost relația profesor-elev, elev-elev, părinte-școală-elev?
4. Ce plusuri și minusuri a adus educația on-line?
5. Ce preferați? Școala față-în-față sau cea on-line? Argumentați.

Link-ul materialului pentru această activitate se regăsește după cum urmează: canva.com/design/DAEoxB97e-E/Afqc0m3ByoSeTl66jnuzUA/view

Printre concluziile acestei zile, sunt demne de menționat :
„Cum poți să reziști în on-line ?
1. Încerci să te joci cu tine însuți…te imaginezi un alt personaj fără a-ți pierde însă identitatea.
2. Cauți să dai un sens învățării, să accepți, să echilibrezi revolta cu pasiunea.
3. Lucrezi în echipe mixte, independent ; poți colabora sub diverse forme dacă nu ești un negativist și încerci să-ți dai o șansă.
4. Continui să fii cine ești, înveți cine ești, ești pregătit pentru noi provocări.
Cheia succesului : FII TU ÎNSUȚI ; MÂINE VA FI O NOUĂ ZI ; ACORDĂ TIMP LUCRURILOR FRUMOASE ȘI ÎNVAȚĂ SĂ ÎNVEȚI DIN ORICE.’’

O altă și ultimă pregătire pentru Școala Solomonarilor vizează ziua de 3 septembrie. Întrebări, răspunsuri, creativitate, călătorii printre rânduri în textul lui Isaac Asimov, propuneri, lucru pe text, apoi pregătiri de toi pentru ceea ce se spune că ar fi Școala Ideală, Școala Viitorului. După gânduri înțelepte și slalom printre rubrici, iată și concluzia: să învățăm să prețuim ceea  ce avem, să facem rai din ceea ce ne înconjoară, să ne apropiem cu mai mult drag de lectură. Școala Viitorului, cea ideală este dată de lumile infinite, posibile pe care ni le deschide în minte, în suflet, LECTURA. Am numit Școala Viitorului, DigiSchool-ZapSchool. Pe care am descris-o astfel:

„Profesorii dețin un card pe care este trecut timpul alocat fiecărui copil…dacă se depășește timpul, sunt considerați învechiți…
Elevii sunt la fiecare oră alții…nimic nu se repetă…fiecare are propria personalitate și se ține cont de ea.
Nimeni nu cântă…cântecele sunt conectate la amprentele fiecăruia. Se derulează melodia corespunzătoare tipului de caracter.
Cărțile sunt zburătoare și vorbitoare…ele își aleg cititorii în funcție de gânduri, fapte, prietenii, personalitate.
ZAPREGULI… Plusuri:Nu există reguli…dacă există, ele sunt făcute să fie încălcate. Fiecare dintre elevi are obligația dacă a găsit o regulă, să o raporteze și să o încalce…
Minusuri:Până la urmă lipsa regulilor…REGULI: FĂRĂ REGULI! Lipsa bibliotecilor școlare…Cărțile stau în bibliotecile virtuale care sunt cipate…CARTEA ARE PROPRIUL CIP.
Elevul din ZapSchool se va antrena…Exercițiu:
Realizează un acrostih pornind de la indiciile din partea dreaptă a foii. Găsește cuvântul potrivit:
Z de la…; A de la…; P de la …; A de la…; N de la …; T de la …’’

Participând la Concursul Național al Lecturiadei – Școala Solomonarilor, am  învățat cot la cot profesori și elevi, că învățarea autentică trebuie să fie în acord cu evoluția, să se axeze pe gândirea critică, să pună în valoare creativitatea, informațiile să fie abordate transdisciplinar.

În egală măsură, oricine are șansa să fie parte din această ,,aventură’’ va descoperi modalități diverse de a aborda inovativ disciplina și  va avea ocazia de a face un autentic schimb de experiență într-o comunitate didactică care pune accent pe competențe și profesionalism.

 

prof. Cristina Liliana Diaconița

Colegiul Tehnic Nr. 2, Târgu-Jiu (Gorj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.diaconita

Articole asemănătoare