Scenariul unei zile la grădiniță

Pentru unii părinți, o zi la grădiniță se finalizează cu: „Ai mâncat ?”, ”Ai dormit ?”, ”Te-a bătut cineva?”. Puțini știu însă, că atât pentru copil, dar mai ales pentru educatoare, o zi la grădiniță înseamnă foarte multe… altele. Înseamnă grijă, empatie, bucurie, mângâieri, îmbrățișări, râs, plâns – uneori în același timp. Așa că haideți să vedem ce înseamnă o zi la „grădi”.

Mai întâi, primirea copiilor – copiii vin la grădi, sunt ajutați de educatoare și îngrijitoare să se schimbe și intră în clasă unde se joacă liber – colorează, construiesc, se joaca jocuri de rol etc.

Educatoarea îi urmărește pe cei veniți, primește alții, vorbește cu părinții, apoi, ne spălăm pe mâini si ne pregătim de micul dejun după care ne așezăm scaunele în fața panoului cu ”Întâlnirea de dimineață”. O activitate pe care copiii  o iubesc. Mai întâi copiii se salută – de obicei folosim un salut legat de tema zilei.

Tema zilei – „Toamna –aspecte caracteristice” de exemplu. Copiii se vor saluta spunând „Bună dimineața frunze uscate!” sau „Bună dimineața vânt!” sau „Bună dimineața haine groase!” – orice cuvânt pe care am putea să îl integrăm în norul de cuvinte despre toamnă.
Apoi se vorbește despre ziua de azi, despre anotimp, data, vreme etc. – calendarul naturii și se face prezența copiilor așezând la tabla magnetică, în locurile indicate, fotografiile celor prezenți/ absenți.

Se realizează apoi o activitate în grup, un cântec de toamnă sau o poezie sau un joc. Continuăm prin a împărtăși cu ceilalți copii noutățile zilei ceva ce simțim că ne dorim să le spunem, poate suntem triști sau veseli, poate ne-am îmbrăcat diferit, poate am avut un eveniment etc.

La finalul acestei activități, printr-o tranziție ușoară, ne pregătim de un moment de mișcare care poate fi în clasă sau într-o altă încăpere a grădiniței.

Trecem apoi, tot cu tranziții, la activitățile propuse pentru ziua respectivă, la grupă mare, jocuri și activități liber alese și  zilnic două activități obligatorii, care se întrerup cu o pauză la ora zece pentru a servi gustarea (în prealabil ne-am spălat pe mâini). La finalul acestora, se desfășoară activități opționale și activități recreative, de obicei în aer liber.  Educatoarele și îngrijitoarele îi ajută pe copii să se schimbe pentru ieșirea/ intrarea afară/ de afară.

După care vine masa de prânz (în prealabil ne-am spălat pe mâini).
După masa de prânz, unii pleacă acasă, alții rămân la somn.
După somn, începe altă aventură.

După toată tevatura, printre jocuri și jucării, educatoarea îmbrățișează, mângâie, „pupă o bubiță”, șterge un nas, o lacrimă că „mi-a luat jucăria”, are grijă de cel care are o zi proastă, care e trist sau bolnăvior, de cel care își serbează ziua de naștere sau de cel cu CES, răspunde unui părinte care e îngrijorat și manageriază un conflict între două fete care nu se pun de acord care fișă e mai frumos colorată!

Ce ziceți, e vorba doar despre ”Ai mâncat ?”, ”Ai dormit ?”, ”Te-a bătut cineva?”…

 

prof. Gabriela Gîsă

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 232 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/gabriela.gisa

Articole asemănătoare