Rolul proiectelor Erasmus+ în dezvoltarea cunoștintelor geografice

Participarea elevilor la proiectele Erasmus+ reprezintă oportunitatea de a dobândi cunoștințe, abilități și competențe în domeniul de calificare în țări din U.E. Școlile unde învață pot ulterior recunoaște și valorifica în continuare experiența de formare în străinătate, pentru a-i ajuta să devină competitivi pe piața forței de muncă, în raport cu cerințele angajatorilor și pentru creșterea angajabilității.

Prezenta in cadrul Proiectelor a unui program cultural ofera, in acelasi timp, elevilor sansa de a-si largi orizontul geografic prin impactul direct cu specificul fizico-economico-geografic al tarii in care isi desfasoara stagiul ; intelegerea, prin exemple concrete, a modului in care ansamblul mentalitatilor, atitudinilor, traditiilor isi pun amprenta asupra modului de valorificare a mediului; surprinderea complexitatii disciplinelor geografice(inglobeaza sfera culturala, economica,religioasa,gastronomica); familiarizarea cu traditia si cultura altor tari; dezvoltarea capacitatilor de orientare in teren; cunoasterea rolului geografiei; ca stiinta in realizarea conexiunilor interdisciplinare.

Vom prezenta, spre exemplificare, o modalitate de largire a orizontului geografic si de dezvoltare al relatiilor interculturale prin efectuarea unui periplu cultural si geografic in orasul Wroclaw din Polonia, oportunitate concreta pentru elevi de a afla aspecte inedite din punct de vedere istoric-geografic-cultural, dar si de a-si imbunatati capacitatea de orientare in spatiu. Evolutia teritoriala si spatiala a orasului Wroclaw pe parcursul perioadelor istorice au avut posibilitatea sa o surprinda prin analiza unei machete expuse la Muzeul de Arheologie dar si prin vizualizarea unui film 3D la Muzeul Orasului din fostul Palat Regal, urmata de prezentarea modificarilor recent survenite pe Insula Catedralelor (Ostrow Tumsky), cea mai veche zona a orasului. Primele asezaminte au aparut aici inca in secolul al X-lea, pe ostroavele constituite intre belciugele rezultate in urma meandrarii fluviului Odra, fiind construite doua ziduri de aparare, separate de o retea de canale, pentru a-i conferi un grad mai ridicat de protectie. Zona de subsidenta rezultata in arealul de confluenta al Odrei cu afluentii Olawa, Widowa, Sleza si Bystryca a determinat despletiri ale albiei si crearea unor mici popine si ostroave transformate in insule.Aspectul actual este si consecinta interventiei antropice reflectata in efectuarea unor operatiuni de desecare pe un teren nisipos si de canalizare pentru fluidizarea circulatiei. Piatra de temelie a celei mai vechi biserici, actualmente Catedrala Sfantul Ioan Botezatorul, a fost asezata inca in secolul al X-lea, iar din secolul al XVI-lea zona a apartinut in intregime clerului, inclusiv principii necesitand acceptul acestora pentru a putea patrunde in acest areal. S-a prezentat modul in care colmatarea, in 1842 a unui mic parau a determinat contopirea partii sudice a insulei cu tarmul dar si felul in care denumirea actuala justifica functia proponderent spirituala si religioasa a zonei. Pe langa cele cinci catedrale: Sfantul Ioan Botezatorul,a carui piatra de temelie a fost asezata in jurul anului 1000 (Capela princiara a fost construita de unul dintre arhitectii Domului din Timisoara: Fischer Von Erlach, iar icoana ”Maica lui Dumnezeu” a fost daruita de Papa lui Sobietzky in semn de multumire pentru victoria impotriva turcilor); Sfantul Agidius, Sfantul Martin, Sfantul Petru si Pavel, Sfanta Inima lui Iisus,’’Insula’’ mai cuprinde, spitalul apartinand ordinului Sfanta Elisabeta, Facultatea Teologica Papala,Seminarul Teologic Episcopal,Centrul Diecezan de tineret, dar si Muzeul Arhidiecezan care pastreaza obiecte de arta si de cult religios valoroase: obiecte sacerdoatale, picturi, sculpturi, o statuie a Sfantului Gheorghe in marime naturala, o piatra ce poarta urma Sfantului Adalbert.

Caracterul multicultural, rezultat al evolutiei istorice a orasului: in 1241 a apartinut Episcopatului de Magdeburg, in 1335 a revenit regatului Boemiei, in 1526 domniei familiei Hambsburg, in 1741 a fost sub ocupatia dinastiei de Hohenzollern, in 1807 a fost cucerit de trupele lui Napoleon, in 1944 devine fortareata Breslau, a fost subliniat si de expunerea celei mai vechi scrisori, datand din 1970, o scrisoare de dragoste dintre doua personaje de origine slava, scrise de un preot german, retactata in limba latina. Un alt exemplu de multiculturalitate, atat prin caracterul infintarii sale, cat si al structurii functionale: turnul astronomic,biserica apartinatoare institutiei-Sfantul nume al lui Iisus, Oratorium Marianum, Aula Leopoldina, expozitii permanente si periodice ale muzeului, pe care elevii au avut ocazia sa le viziteze este Universitate din Wroclaw. De-a lungul timpului 8 personalitati (fosti profesori si studenti slavi,germani si everi) ai universitatii au obtinut premiul Nobel, intre care matematicianul Max Born si chimistul Fritz Haber. Oratorium Marianum este locul in care  au concertat compozitori celebrii: Frantz Liszt, J.Braahms, Ed.Grieg, Carol Lipinsky. Fatada baroca a universitatii, infiintata de imparatul Leopold I de Habsburg in 1702, atribuita conducerii ordinului Iezuit, domina pe o lungime de 170 m, malul drept al fluviului Oder. Intrarea in  vestibul este dominata de personificarea celor 4 virtuti universale: Dreptatea, Intelepciunea, Inteligenta si Masura si de vulturul bicefal impodobit cu initiala numelui fondatorului.Principiul ideologiei iezuite, conform careia cunosterea umana este rezultatul intelepciunii divine daruite omului, este personificat in chipul unei femei deasupra careia planeaza in chip de porumbel Duhul Sfant.Pe cupola sunt reprezentati Sfintii patroni ai orasului si ai Sileziei, dar si ai ordinului iezuit: Sf.Hecviga,Sf.Ioan Botezatorul,Sf.Ignatiu de Loyola,Sf.Francisc Xavier. Din turnul de matematica-fizica situat la 30 m deasupra orasului elevii au avut posibilitatea sa stabileasca coordonatele geografice ale acestuia (paralela de 45* lat N si meridianul de 17* long E) si sa recunoasca unele obiective turistice reprezentative.

In decursul celor 3 saptamani de stagiu, elevii au avut prilejul sa recunoasca in orasul Wroclaw, un oras al bisericilor gotice, dar si al tolerantei religioase, incluzand aproximativ 3000 lacase de cult sau cu conotatie religioasa. Spre exemplu. In imediata invecinatate al spatiului de cazare – Ulica Ruska, la o distanta de cateva sute de metri se intalnesc 4 biserici apartinand unor cofesiuni si credinte diferite: romano-catolica-Sf.Anton, construita intre 1685-1692, in stil baroc, de catre arhitectul local M.Bitner, dupa planurile unui arhitect italian, coordonata initial de ordinul franciscan, in prezent apartinand surorilor pauline; fosta biserica a curtii, construita la initiativa lui Frederic cel Mare in secolul al  XVIII, primul lacas evanghelic-reformat din oras; catedrala greco-catolica (initial Sfanta Barbara, cu o vechime de 700 de ani); Sinagoga’’la Lebada Alba’’, construita in 1829 in stil clasicist, din fericire, neafectata major de distrugerile razboiului si renovata dupa preluarea ei de catre comunitatea evreiasca in 1989, in interiorul ei somptuos si cu acustica foarte buna  organizandu-se concerte sinfonice si corale sau chiar festivaluri muzicale. Ca urmare a recunoasterii acestor veleitati, Papa Ioan Paul al II-lea a propus organizarea aici a Congresului Mondial Euharistic (1997) sub egida ’’orasul care uneste’’ demne de mentionat sunt si bisericile Sfantul Matei, Sfantul Christof, Sfantul Vienceslaus si mai ales Sf.Stanislau si Dorothea, Sf.Elisabeta si Maria Magdalena din centrul vechi. Catedrala Sf.Maria Magdalena era recunoscuta ca fiind biserica breslelor si mestesugarilor care au contribuit substantial la constructia si infrumusetarea ei, incepand de la mijlocul secolului al XIV-lea si pana 1523 cand devine protestanta, pana in 1945. Peretii si altarele laterale din perioada renascentista si baroca cuprind epitafuri ale unor personalitati civile si religioase. Biserica Sf.Elisabeta a apartinut succesiv confesiunilor catolica si protestanta fiind serios avariata de un incendiu in anii 70, apoi reconstruita, permitand astazi accesul pe cele 300 de trepte, spre turnul situat la 91 m inaltime, care ofera, in conditiile unei atmosfere senine, o panorama inclusiv asupra varfului Sniezka din Muntii Sudeti. Escaladarea nu s-a soldat cu succes din acest punct de vedere pentru elevii nostri, intrucat pe parcursul sederii lor, in perioada octombrie-noiembrie, atmosfera a fost mai tot timpul de o nebulozitate accentuata.

Principiile care au stat la baza sistematizarii teritoriale ale orasului  le-au fost prezentate elevilor in cadrul unui tur organizat la Muzeul de Arhitectura, singurul de acest gen din Polonia constituit in 1965, pe locul unei foste biserici si manastiri benedictine.In afara machetelor care reliefeaza inclusiv planurile de extindere si amenajare teritoriala potrivit conceptului Wroclaw-capitala culturala 2016, elevii au avut posibilitatea de a observa portaluri, capiteluri, cornise si piloni apartinand fostelor sau actualelor biserici, dar si unor cladiri civile din centrul vechi, o colectie de vitralii, obiecte de teracota smaltuita, seminee din perioada renascentista, baroca, clasicista, eclectica.
Vis-a-vis de acest muzeu se afla un alt punct de atractie al orasului –panorama Raclawice, una dintre cele 32 de rotonde existente in Europa, care expune pe o suprafata de 120×15 m, prin ingenioasa suprapunere a unor picturi si imagini, batalia din localitatea omonima, sustinuta de T.Kosciusko in potriva armatei ruse conduse de generalui Tormasow.

O impresie puternica a creat elevilor vizitarea Muzeului Militar, unde expozitia unor armamente, costume, echipamente militare si medalii au reprezentat o intoarcere in trecutul istoric al orasului. Caracterul de oras tipic medieval a fost evidentiat pas cu pas prin vizitarea centrului istoric cu primaria veche datand din secolul al XIII-lea, al carei frontispicu prezinta scene din viata zilinca, dar care include (pe latura estica) si un ceas prevazut cu simboluri egiptene, ce reflecta fazele lunii; Piata sfatului, intinsa pe o suprafata de 3,70 hectare, spre care converg in sistem regtangular 11 strazi, de-a lungul  carora se alineaza un amalgam de cladiri in stil baroc, manierist si secesionist; Piata sarii,centrul comercial reprezentativ pentru 12 ghilde specializate in comertul cu miere, piele , sare si produse lactate.

O experienta inedita pentru elevi a constituit-o ‘’operatiunea’’ de descoperire si fotografiere a piticilor-emblema orasului Wroclaw. Pentru majoritatea turistilor, emblema unei foste miscari de protest: ‘’alternativa portocalie’’, specifica anilor 80 a devenit o reintoarcere intr-o lume a povestilor, in care fiecare institutie isi are propriul ‘’reprezentant’’ original dar uneori greu de indentificat. Asteptata cu nerabdare, vizita la cea mai mare gradina zoologica din Polonia nu a oferit elevilor posibilitatea de a vedea toate cele 8000 de exemplare de pe o suprafata de 33 hectare, cu toate acestea vizitarea anexelor denumite sugestiv: ‘’Africarium’’, ‘’Terarium’’, ‘’Oceanarium’’, ‘’Odrarium’’ , au constituit o experienta de neegalat.

Exista si alte superlative caracteristice orasului Wroclaw, ca acela de orasul parcurilor(peste 44) sau al podurilor – ‘’Venetia nordului’’, in numar de peste 100, asigurand legatura intre 12 insule naturale sau artificiale.

Toate aceste exemplificari contureaza caracterul dinamic evolutiv al capitalei regiunii sileziene, situata, cu cei 640 de mii de locuitori, pe locul 4 intre orasele Poloniei, un centru economic, academic si cultural remarcabil. Experienta culturala dobandita de elevi pe parcursul celor 3 saptamani de stagiu i-a determinat sa descopere in orasul Wroclaw o veritabila capitala culturala europeana, unde tot al 6-lea tanar este student si unde exista 22 de institutii de invatamant superior (doua dintre ele in ierarhia primelor 500 din lume), iar in Polonia o tara care isi valorifica patrimoniul cultural, conferind respect trecutului si viitor prezentului.

Accesări: 4

Articole asemănătoare