Rolul platformelor educaționale în activitatea didactică

Platformele de învăţare online îmbunătăţesc calitativ conţinutul învăţământului, conducând la ameliorarea procesului instructiv-educativ prin însuşirea unor procese de învăţare active şi autonome, creşterea interesului elevilor pentru instruire, crearea unor medii noi de învăţare formală sau nonformală, individuală şi în grup. Platformele educaționale oferă oportunități de învățare, instruire și programe cu ajutorul mijloacelor electronice, însă recomandăm o atitudine echilibrată în ceea ce privește accesul copiilor la ecrane, precum diferite dispozitive sau televizor deoarece privitul la ecrane creează o atitudine mentală pasivă a copilului, inhibă imaginația și nu contribuie la dezvoltarea gândirii logice, la exersarea construirii frazelor, deci la dezvoltarea limbajului, provoacă probleme de atenție, de sănătate-încurajând sedentarismul.

Activitatea online are numeroase avantaje, dar și limite în relaționarea cadru didactic-elev, care au impact negativ asupra învățării eficiente, întrucât o importantă latură a activității didactice față în față nu se poate realiza. Dacă la școală cadrele didactice ofereau sprijin elevilor cu nevoi speciale sau cu dificultăți de învățare, acum  este greu sau aproape imposibil de oferit online. Chiar dacă profesorul își cunoaște bine clasa și elevii/ preșcolarii și știe cine are nevoie de sprijin suplimentar. Este foarte dificilă interacțiunea personalizată cu un elev anume în contextul în care contactul nu este direct, iar profesorul este urmărit online de o clasă întreagă și fiecare elev îi solicită atenția.

Considerăm folosirea platformelor online, ca metodă de învăţare, o metodă bună pentru cei ce sunt puternic motivaţi, ea venind în completarea activităţii didactice din sistemul de învăţământ, dar pe care nu o poate înlocui.

Pentru o utilizare eficientă a platformelor educaționale, trebuie să se aibă în vedere câteva aspecte:

  • Aprecierea corectă a abilităților inițiale ale elevilor privind utilizarea instrumentelor IT și lucrul pe astfel de platforme;
  • Elaborarea si transmiterea către elevi/ părinți a unui set de instrucțiuni clare de lucru cu
    platforma utilizată;
  • Stabilirea clară a sarcinilor ce le revin elevilor/ părinților;
  • Asigurarea necesarului de resurse pentru derularea normală a activității.

Utilizarea platformelor educaționale de învățare îl situează pe elev în centrul formării sale, îl menține mereu activ și conduce la: accentuarea studiului individual; dezvoltarea gândirii analitice; dezvoltarea ințiativei elevilor; formularea de întrebări de către elev despre cunoștințele pe care le posedă; dezvoltarea spiritului de gândire și de lucru în echipă.

Oferim câteva exemple de platforme educaționale utilizate în activitatea didactică cu elevii/ preșcolarii:

1. Platforma Kahoot este o platformă gratuită de învățare bazată pe joc și tehnologie educațională, accesibilă la adresa kahoot.com. Platforma este utilă pentru a implica elevii în concursuri pe diferite teme, la orice disciplină sau pentru a consolida/evalua noțiunile dobândite la clasă. Pentru aceasta se pot folosi testele existente pe platformă sau fiecare utilizator are posibilitatea să își creeze propriile teste. Participarea elevilor se face cu ajutorul unui dispozitiv conectat la Internet: computer, telefon, tabletă necesar pentru a selecta răspunsul/ răspunsurile corecte. Conectarea la test se face prin introducerea de către elevi a codului PIN furnizat profesorul care l-a propus. În stabilirea câștigătorului contează corectitudinea răspunsului și rapiditatea cu care s-a răspuns.

2. Aplicaţia Zoom este utilizată pentru comunicarea în timp real. Profesorii şi elevii au posibilitatea de a interacţiona în timp real, în mod video şi permite şi crearea unei table virtuale interactive. Zoom oferă multiple posibilităţi de interacţiune: profesorul poate transmite informaţii cu ajutorul share screen, lecţiile pot fi înregistrate, se utilizează o tablă virtuală, lecţiile se salvează automat în cloud şi pot fi revăzute.

Bibliografie
Cucoș C.,  Informatizarea în educație, Editura Polirom, Iași, 2006.
Novac, Ludmila, Rolul platformelor în formarea profesională a cadrelor didactice universitare, „Studia Universitatis Moldaviae.”, 2015, nr. 9, pp. 85- 88. ISSN 1857-2103.
Voicu, Ovidiu, Folosirea resurselor educaționale deschise în pregătirea profesorilor, „Didactica Pro…”,  2015, nr. 3, pp. 7-9.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mariana Morărașu

Școala Gimnazială Nicolae Iorga, Iași (Iaşi), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.morarasu