Rolul grădiniței în educarea copiilor preșcolari

Grădinița este locul unde copiii intră pentru prima dată într-o instituție. Pentru mulți, grădinița este o căsuță de poveste unde preșcolarii descoperă tainele poveștilor, poeziilor, cântecelelor, unde descoperă o adevărată familie, puțin mai mare decât cea pe care o au deja acasă, unde învață că toți sunt ca niște frățiori iar mamă pentru câteva ore bune le este ea, educatoarea.

Educatoarea care trebuie să aibă zece mâini, să îi cuprindă pe toți cu brațele ei blânde, să aibă ochi și la spate, să vadă tot ce se întâmplă împrejur, să îi cuprindă cu dragostea ei mare, să îi educe, să îi facă fericiți pe fiecare dintre ei, să îi atragă cu fel de fel de materiale care să le stârnească curiozitatea, să îi facă interesați de fiecare lucru pe care îl descopere în căsuța aceea mică de povești. Grădinița este acel loc special care contribuie la dezvoltarea fizică și psihică a micuților, și care se concentrează să dezvolte diverse abilități ce le sunt necesare în viitor. Vârsta preșcolară este perioada cea mai importantă pentru dezvoltarea copilului.

De asemenea, acest mediu este perfect pentru a învăța conceptul de relaționare și pentru o primă integrare în sistemul de învățământ. Educatoarea este primul om dintr-o instituție care îl atrage pe micuț cu poveștile ei despre copilărie și, îi pune pentru prima dată creionul în mână, care îi corectează postura, colorează împreună cu el, încearcă să îi transmită tot ce este mai bun pentru a deveni un foarte bun școlar, și un om minunat în viață.

Aici, în grădiniță, micuții devin conștienți de lumea care îi înconjoară, manifestă curiozitate față de tot ceea ce observă sau descoperă. Această perioadă reprezintă temelia întregii vieți de mai târziu. La grădiniță, copiii își însușesc noțiunile de bază în ceea ce privește scrierea, limbajul și numerele. Pentru copilul de vârstă preșcolară, totul este joc, totul este o joacă din care învață fără să fie conștient, fără să fie obligat sau încorsetat, prin care își dezvoltă o mulțime de abilități, de deprinderi care îi sunt foarte necesare. Tot grădinița este instituția care îi învață pe micuți cum să își însușească și să respecte anumite reguli, un orar, o muncă structurată, și, unde fiecare preșcolar are șanse egale în ceea ce privește educația.

Specialiștii în educație recomandă ca cei mici să meargă la grădiniță, în loc să rămână acasă cu bona, sau bunicii. Fiecare preșcolar începând de la grupa mică începe să dezvolte anumite deprinderi. Una dintre aceste deprinderi ce se urmărește la grupa mică este socializarea unde copilul învață să îi accepte pe cei din jur, să împartă jucăriile, să se joace împreună cu ceilalți, să ajute un coleg atunci când are nevoie, să nu îți pună anumite etichete, să se respecte pe ceilalți. Aici intervine tot ea, educatoarea care prin diferite metode îi stânge în jurul ei pe cei mici, prin diferite mijloace îi determină să comunice cu ceilalți, să împartă tot ce au, să fie prieteni, să colaboreze în realizarea diferitelor sarcini care necesită ajutor din partea unui coleg.

Pe parcursul anului școlar, cei mici trec prin diferite proiecte tematice sugerate în curriculum, iar educatoarea le îmbracă într-o formă plăcută și captivantă, pentru ca cei ei să fie încântați de tot ce văd și aud despre tema respectivă, să le stârnească interesul, să le dezvolte creativitatea și imaginația. Pot fi proiecte despre familie, grădiniță, corpul uman, animale, anotimpuri, etc. pe care cei mici să le parcurgă cu o deosebită plăcere prin jocuri, prin joacă, pentru a învăța ceva din fiecare fără însă să conștientizeze că au desfășurat diferite activități, ei o consideră o joacă, o joacă din care acumulează foarte multe informații. Pe măsură ce cresc și merg în grupa mijlocie, preșcolarii au formate deja foarte multe deprinderi, de a colora, picta, modela, lipi, de a scrie semne grafice, cifre, de a desfășura diferite activități practice de mototolire, rupere.

Pe lângă faptul că cei de grupă mijlocie au însușite o multitudine de deprinderi, mai au însușite și o multitudine de cunoștințe pe care urmează să le utilizeze cu succes. Trecerea la grupa mijlocie îi dă preșcolarului încredere în sine, în forțele proprii, de acum se simte mult mai sigur pe el, pe anumite deprinderi și abilități. Faptul că își cunoaște educatoarea, colegii, sala de grupă, îi conferă mai multă siguranță, îl face să înțeleagă mult mai bine anumite fenomene din mediul înconjurător, cum ar fi programul grădiniței, când este timpul să meargă acasă, când va reveni la grădiniță.

Pe măsură ce înaintează în grupa mijlocie acumulează cât mai multe informații, cât mai multe priceperi și deprinderi, așa încât la sfârșitul grupei mijlocii să fie pregătit pentru ce urmează, grupa mare. Trecând în grupa mare preșcolarul este deja obișnuit cu rutinele zilnice. Dimineața mergem la grădiniță, la prânz mâncăm, apoi intrăm la somn, iar apoi plecatul acasă. Încep să lege prietenii, să își povestească ce au făcut acasă, în timpul liber, să aibă anumite preferințe, despre anumite jucării sau jocuri comune.

Grupa mare îi pregătește pe preșcolari pentru viața de elev, pentru a putea face față cu succes statutului de mic școlar. Tot la grupa mare învață cifrele până la zece, se familiarizează cu literele, unii dintre ei chiar sunt dornici să citească. La grupa mare, au aproape toate deprinderile formate pentru a face față cerințelor școlare.

Ca o concluzie, grădinița este instituția primordială în viața copilului pentru a putea face față cerințelor școlii, și chiar mai târziu vieții, iar educatoarea este cheia spre succes a copilului preșcolar, viitor școlar.

Bibliografie
1. Constantin Cucoș, Pedagogie (ediția a III-a revăzută și adăugită), Editura Polirom, 2014
2. Camelia Munteanu, Eusebiu Neculai Munteanu, Ghid pentru învățământul preșcolar,  Editura Polirom
3. Liliana Ezechil, Mihaela Păiși Lăzărescu, Laborator preșcolar. Ghid metodologic, Editura V & I Integral, 2006
4. Ministrul Educației Naționale „Curriculum Pentru Educaţia Timpurie – 2019”
5. Valerica Anghelache,  Metodica activităților instructiv educative din grădiniță, Editura Didactică și Pedagogică R.A, 2017

 

prof. Steluța Stănciulică

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 1, Târgoviște (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/steluta.stanciulica

Articole asemănătoare