Go-Lab este o platformă ce permite învățarea bazată pe anchetă, ce promovează dobândirea de cunoștințe și abilități de investigare pentru orientarea elevilor către cariere în domeniul științei. Oferă posibilitatea elevilor de a efectua experimente științifice prin utilizarea laboratoarelor online în spații de învățare structurate pedagogic.
În activitățile de predare, învățare și evaluare se pot integra o varietate de aplicații, laboratoare și spații de învățare (Inquiry Learning Spaces) postate pe platforma Go-Lab, pentru că permit accesul la surse de informare și cunoaștere mai extinsă și mai variată.
Se pot crea, adapta și adăuga faze de învățare ale anchetei într-un ILS, ce are o interfață ușor de utilizat , folosind o caracteristică simplă de drag and drop.
Laboratoarele online sunt laboratoare bazate pe știință oferite prin intermediul tehnologiei computerizate. Activitatea de bază dintr-un laborator online este investigația (experimentare sau explorare) cu echipamente (fizice sau virtuale) sau posibilitatea de a lucra direct cu rezultatele unei astfel de investigații (sub forma unor seturi de date).
Abordarea pedagogică centrală adoptată de Go-Lab este învățarea prin anchetă, unde elevii urmează un proces în care investigațiile sunt pivotante , adică informația nu este oferită direct elevilor, ci trebuie extrasă dintr-o interacțiune cu un fenomen din lumea reală sau cu un model al fenomenului.
Acest proces de investigare este ghidat de o întrebare sau o ipoteză de cercetare, care necesită interpretarea rezultatelor și formularea concluziilor, iar rezultatele trebuie comunicate altora.
Toate spațiile de învățare “ ILS(Inquiry Learning Spaces- https://www.golabz.eu/spaces)” create nu sunt doar niște activități în sine, ci produsele lor sunt integrate și valorificate mai departe de către alți profesori pentru îmbunătățirea sau crearea unui nou ILS , pentru a le adapta la curriculum, sau în proiectele colaborative online.
Prin structura spațiilor și a aplicațiilor de susținere, elevii pot fi orientati într-un process de cercetare, investigație, fiind asistați în pregătirea experimentelor, formularea de întrebări și ipoteze de cercetare, efectuarea de experimente, analizarea rezultatelor și tragerea concluziilor, care îi va ajuta în dezvoltarea gândirii critice, în luarea deciziilor, ce poate constitui un lucru foarte important pentru ei, în orientarea către un domeniu STEM(Știință-Tehnologie-Inginerie-Matematică).
Graasp (https://graasp.eu/) este o platformă de editare ce permite construirea unor planuri de lecții științifice cu un conţinut interactiv şi cu o structură flexibilă unde organizarea informaţiilor este ierarhică. Are încorporate aplicații, laboratoare ce se pot adăuga în planurile de lecții create în funcție de tematica selectată sau unitatea de învățare.
Una dintre aplicațiile online ce se poate integra în planul unei lecții este Padlet (www.padlet.com) , un forum virtual „buletin” online care permite atât profesorilor cât și elevilor să-și exprime cu ușurinţă opiniile pe un subiect personal, sau pe o tematică din cadrul unui proiect comun exprimat printr-o pagină web unde profesorii și elevii pot publica scurte mesaje, descrieri, prezentări conţinând text, imagini, clipuri video dar și legături către alte site-uri. Unul dintre avantajele utilizării acesteia la clasă este faptul că multe persoane pot posta pe aceeași pagină în același timp, ceea ce o face foarte potrivită pentru munca în colaborare in cadrul unor proiecte.
Din contul Graasp există un buton de legătură către Google classroom unde se pot crea clase, iar pentru fiecare clasă creată se pot adăuga elevi și sarcini de lucru, corespunzător unităților de învățare.
În activitatile de predare se pot integra aplicații variate de pe platforma online Go-Lab, pentru că această platformă permite accesul la surse de informare si cunoaștere mai extinse și mai variate, promovează munca independentă, inventivitatea şi creativitatea elevilor și este ușor de utilizat și de implementat la clasă.
Prin utilizarea laboratoarelor virtuale, se încurajează colaborarea și comunicarea dintre profesori și elevi, iar aceștia pot participa activ la procesul de învățare prin punerea de întrebări, care îi va ajuta la formularea concluziilor, înțelegerea greșelilor și evidențierea oricărei concepții greșite.
Învăţarea bazată pe laboratoare online reprezintă o abordare care presupune un stil de învăţare activ prin integrarea în programele de învăţare a platformelor online în funcţie de stilurile de învăţare şi de tipurile de inteligenţă ale elevilor.
Elevul trebuie să fie implicat în procesul propriei educaţii şi trebuie să devină responsabil pentru progresele pe care le face. Implicarea elevilor în utilizarea spațiilor virtuale constituie o bună oportunitate ce îi va ajuta atât la dezvoltarea personală cât și profesională prin realizarea unor produse finale ce vor fi utilizate și de către alți elevi.
Ultimele noutati Graasp
“SpeakUp “ este o aplicatie ce se poate utiliza pentru forme mai avansate de colaborare, inclusiv discuții, votare.
Aplicatia de colaborare de grup “ Collaboration Groups” permite elevilor să partajeze aplicații și laboratoare, iar la această aplicatie se mai poate adăuga si o funcție simplă de chat.
Tot ceea ce trebuie făcut este de a adăuga aplicația “Colaborare” într-una din fazele planului de lectie( ILS). La deschiderea acestei aplicatii se pot crea grupuri de elevi , unde se vor introduce doar prenumele sau numele introdus la conectarea în ILS , după care aceștia se vor plasa în grupuri.
Sunt aplicatii și laboratoare care au funcția de colaborare adăugată , trebuie doar să se selecteze participare la colaborarea de grup ( setări aplicație) .
Se pot selecta aplicatiile si laboratoarele la care se dorește colaborarea în grup a elevilor , însă nu este obligatoriu ca la toate aplicațiile care au aceasta funcție adaugată să se activeze colaborarea de grup.
De curând a fost introdusă o nouă facilitate „utilizare offline” . Această funcție este foarte utilă mai ales pentru școlile care au o lățime de bandă redusă sau nu au conexiune la Internet.
Laboratoarele si aplicatiile offline sunt precedate de simbolul „ ” .
Până acum, trebuia inclusă o versiune offline specială a aplicațiilor pentru a activa un ILS offline, dar acum s-a schimbat asta, astfel încât atunci când în Graasp un ILS este selectat pentru utilizare offline, automat se vor utiliza versiunile corecte ale aplicațiilor.
Mai multe informații despre ILS-uri offline pot fi găsite la adresa de mai jos:
https://support.golabz.eu/offline-ILS
Ecosistemul Go-Lab (https://www.golabz.eu/) oferă posibilitatea de a utiliza spații de învățare offline (ILS) cu elevii în sala de clasă.
ILS-urile offline sunt dezvoltate online de către profesor, după care pot fi partajate offline cu elevii folosind vizualizatorul desktop Graasp (compatibil cu Windows, Mac și Linux).
Pe scurt, iată ce trebuie să faceți atunci când doriți să utilizați un ILS offline:
Online: copiați un ILS online de pe platforma Go-Lab/ spaces ( clic pe Duplicate space- trebuie să fiți conectați pe Graasp) în Graasp pentru utilizare offline.
Online: descărcați și instalați programul / aplicația care vă permite să utilizați un ILS offline (vizualizatorul desktop Graasp).
Online: vizualizați și salvați ILS -ul gata de conectare în vizualizatorul Graasp desktop.
Online sau offline: copiați vizualizatorul desktop Graasp și ILS-ul pe un dispozitiv USB.
Offline: utilizați dispozitivul USB pentru a copia vizualizatorul desktop Graasp și ILS-ul pe computere pentru ca elevii să poată lucra.
Offline: deschideți vizualizatorul desktop Graasp și ILS pe fiecare computer și utilizați ILS offline.
De la adresa de mai jos se poate descărca aplicația Graasp pentru utilizare offline ( pentru Windows, MAC si Linux).
support.golabz.eu/sites/support/files/inline-files/Support%20-%20Instructions%20for%20offline%20manual_EN.pdf
Se poate descărca manualul în limba engleză sau franceză ce cuprinde toti pașii care se succed în instalarea și configurarea Graasp offline. support.golabz.eu/offline-ILS
În Graasp s-a introdus o nouă caracteristică care ajută la gestionarea clasei prin mai multe sesiuni. Acum se pot „îngheța” înregistrările într-un ILS, ceea ce înseamnă că, la un moment dat, se poate împiedica accesul elevilor noi la ILS. Cu alte cuvinte, se pot încuraja elevii să se conecteze cu același user / pseudonim introdus prima dată când s-au conectat la lecție.
Acest lucru este util mai ales atunci când se dorește a se vedea „analiza de învățare/ statistica “ participarii elevilor la lectie . Pentru a face acest lucru, se accesează pagina cu planul de lecție/ activitate din Graasp și se va bifa caseta „Înghețarea înregistrărilor”.
A altă aplicatie inclusă în Graasp este ZOOM , utilizată pentru sesiuni video și care se poate adăuga în planul lecției , adică link-ul generat după configurarea sesiunii planificate.
Un alt element de noutate flux live într-un ILS.
Cum să includeți un flux live într-un ILS? ( două aplicații OBS și Twitch în combinație cu Graasp).
Pentru detalii vizionați materialul video de mai jos: https://youtu.be/sVtfajOaLEo
Implementarea spațiilor virtuale în clasă poate contribui la:
– Dezvoltarea de practici prin schimburi de experienţă,
– Gestionarea de conţinuturi online,
– Dezvoltarea abilităţilor de a utiliza resurse pentru activitatea educatională.
Implicarea elevilor în utilizarea spațiilor virtuale constituie o bună oportunitate ce îi va ajuta atât la dezvoltarea personală cât și profesională prin realizarea unor produse finale ce vor fi utilizate și de către alți elevi.
Graasp este o platformă “ALL in ONE”, pentru că într-o activitate sau plan de lecție se pot încorpora text, imagini, materiale video, aplicații din Go-Lab dar si din Graasp, laboratoare virtuale si la distanță, buton de legatură către Google classroom.
Bibliografie
www.golabz.eu/
support.golabz.eu/