”Pușculița visurilor” – activități interdisciplinare pentru formarea deprinderii de a economisi și a dărui

Fișa interdisciplinară de la LifeLab – Școala de bani – BCR intitulată ”Pușculița-Clasa Pregătitoare” a oferit punctul de plecare și de reflecție pentru a familiariza elevii Clasei Pregătitoare B, de la Școala Gimnazială Nr. 12 Brașov, prof. Mariana Lazăr, cu termeni precum economie, pușculiță, bani, cheltuieli inutile, risipitor, monede, bancnote, etc. Am pornit de la concluzia din fișă și ne-am adus contribuția la personalizarea fișei cu activități interdisciplinare pentru a o integra la toate disciplinele.

„Este important să înveți să economisești banii de buzunar care îți prisosesc sau pe cei pe care îi câștigi: de ziua ta, de la colindat, de la bunici. Încearcă să nu cheltuiești banii pe lucruri inutile, ci să te gândești la un obiect mai important pe care ai putea să îl cumperi cu ei!”

Titlul activității: „Pușculița visurilor-Economisesc ca să îmi împlinesc visul”
Durata:
50 minute
Nivel:
Clasa Pregătitoare / Clasa I / Clasa a II-a (adaptabil)
Scopul activității:
Activitatea și-ai propus să-i ajute pe elevi să înțeleagă diferența dintre nevoi și dorințe, să descopere importanța economisirii și să fie mai responsabili cu banii, făcând alegeri chibzuite. Prin jocuri și reflecție, copiii învață că banii trebuie folosiți cu grijă, că visurile pot fi atinse pas cu pas și că este valoros să păstrezi pentru mai târziu, nu doar să cheltuiești imediat și nechibziut.
Obiective urmărite:
• Să înțeleagă ce înseamnă economisirea
• Să recunoască diferența între dorințe și nevoi
• Să identifice modalități simple de a economisi bani
• Să creeze o pușculiță simbolică din materiale reciclabile
• Să aplice conceptele prin joc și discuții

Resurse necesare:
• Imagini cu dorințe (jucării, dulciuri) și nevoi (alimente, haine, rechizite)
• PET-uri, lipici, markere, cutii reciclabile pentru pușculițe
• Monede/bancnote
• Tablă sau flipchart, PPT

Desfășurarea activității, pe pași:
1. Captarea atenției – Povestea unei dorințe (5 min)

Se prezintă o imagine cu titlul ”Economisesc ca să îmi îndeplinesc visul!” și se poartă discuții despre dorințe, visuri, economisire. Se alcătuiesc diferite scenarii de tipul:
Poveste: „Mara voia o trotinetă, dar nu avea destui bani. A învățat să economisească și într-o zi și-a cumpărat-o singură!”
Discuție: Ce ai vrea să-ți cumperi? Ce faci când nu ai suficienți bani?
Elevii au dat diverse exemple de lucruri pe care și le-ar dori începând de la jucării, cărți, bicicletă sau jocuri, până la o tabără, o excursie cu familia, laptop sau calculator.

2. Discuție ghidată: Ce este economisirea? (5 min)
Am pornit de la întrebări de tipul:
• Ce înseamnă „a economisi”?
• De ce e bine să păstrăm bani pentru mai târziu?
• Cu ce ne ajută o pușculiță?
Ce înseamnă „a economisi”?
Copiii au formulat răspunsuri precum a economisi înseamnă să păstrăm o parte din bani și să nu îi cheltuim pe tot ce ne dorim imediat sau să punem bani deoparte pentru ceva important sau pentru mai târziu.
De ce e bine să păstrăm bani pentru mai târziu?
Ca să ne putem cumpăra lucruri mai mari sau mai importante.
Pentru a fi pregătiți dacă apare ceva neașteptat.
Ca să ne împlinim visuri sau să mergem în excursii.

3. Dorințe vs. Nevoi (10 min)
Activitate: Se prezintă un PPT unde copiii se familiarizează cu noțiunile nevoie/dorințe și principalele tipuri de nevoi (apă, aer, îmbrăcăminte, adăpost, mâncare, îngrijire medicală) și dorințe (televizor, telefon mobil, jocuri, pantofi de firmă, jocuri video, dulciuri).
Copiii concluzionează deosebirile dintre cele două noțiuni:
• NEVOI – lucruri de care avem nevoie
• DORINȚE – lucruri pe care ni le dorim
Am purtat o discuție pe tema: Ce alegem când avem bani puțini?
Am pornit de la întrebarea „Dacă ai bani puțini, ce ai alege să cumperi? De ce?” iar elevii au dat diverse răspunsuri precum:
• Aleg lucruri de care am cu adevărat nevoie, nu doar ce îmi doresc.
• Poate renunț la dulciuri și aleg o carte sau ceva util pentru școală.
• Aștept și strâng mai mulți bani pentru ceva mai valoros.
• Mă gândesc la preț și calitate, nu doar la cum arată.
• Întreb un adult ce crede că e cea mai bună alegere.

4. Colorăm nevoile și dorințele! Joc (10 min)
Copiii au primit o fișă în care trebuia să coloreze în perechi cu roșu nevoile și cu albastru dorințele.
Am folosit metoda „Think–Pair–Share” (Gândește – Lucrează în pereche – Împărtășește) pentru a fixa mai bine noțiunile despre nevoi și dorințe și a-i ajuta pe copii să reflecteze, să colaboreze și să-și exprime ideile clar.
Elevii au colaborat, au prezentat și argumentat în fața clasei alegerea și au completat la tablă pe două coloane nevoile și dorințele de pe fișă, consolidându-și noțiunile noi.

5. Activitate practică: Creăm o pușculiță (10 min)
Fiecare copil și-a confecționat o pușculiță dintr-o cutie reciclabilă (PET, cutie de lapte etc.), i-au dat un nume și au decorat-o.
Pe un bilețel, fiecare scrie/colorează ce vis vrea să economisească.

6. „Vânătoarea de bănuți isteți” (5 min)
Elevii au avut de echivalat o bancnotă de 1 leu cu monede potrivite pentru a forma 100 de bănuți.

7. Reflecție finală-Pentru ce vis vrei să economisești? (5 min)
Ce ai învățat azi?
Ce vis vrei să îți împlinești economisind în „pușculița visurilor”?
Lecția s-a încheiat cu completarea unei fișe intitulate ”Pentru ce vis vrei să economisești?” în care elevii au avut de desenat visul pentru care vor să economisească și de reprezentat modul cum vor să economisească. La sfârșit au avut de ales emoția pe care ar putea-o experimenta la realizarea visului.

În final, elevii au intonat ”Cântecul pușculiței” și au reflectat la visul lor dar și la investiția în bucuria altuia:
„Fiecare vis mare începe cu un gând mic și o monedă pusă deoparte. Economisind puțin câte puțin, putem să ne împlinim dorințele – cu răbdare, plan și încredere!”

Activitatea „Pușculița visurilor” a fost integrată cu succes la Clasa Pregătitoare, printr-o abordare interdisciplinară care a îmbinat în mod creativ și eficient mai multe domenii de învățare.
Prin intermediul acestei activități, copiii au făcut exerciții de numărare și echivalare a banilor (monede și bancnote) în cadrul orei de MEM, dezvoltându-și astfel competențele de calcul și gândire logică.
În cadrul CLR, elevii au exersat receptarea și exprimarea mesajelor orale, povestind despre dorințele lor, dar și receptarea unor mesaje scrise și formularea de propoziții simple, dezvoltându-și limbajul și exprimarea în contexte familiare.
La Dezvoltare Personală, elevii au reflectat asupra nevoilor, dorințelor și importanței economisirii, exprimând emoții, cultivând atitudini pozitive și învățând să se raporteze cu respect față de ceilalți și față de propriile visuri. Activitatea a sprijinit autocunoașterea, încrederea în sine și formarea unei atitudini responsabile față de bani.
În cadrul orei de AVAP, copiii au realizat desene reprezentând visurile lor, folosind tehnici elementare (hașurare, colorare, contur), dar și transformarea unor materiale reciclabile în pușculițe creative, exersând creativitatea, imaginația și îndemânarea practică.
La MM – Muzică și mișcare, elevii au audiat și interpretat cântece pentru copii, utilizând mijloace specifice vârstei, cum ar fi gesturi, ritmuri simple și acompaniamente corporale, ceea ce a contribuit la crearea unei atmosfere vesele, relaxante și motivante, favorizând totodată învățarea prin joc și mișcare.
Activitatea a fost una educativă, atractivă și valoroasă, în care copiii au fost activi, implicați și motivați. Învățarea s-a realizat într-un mod natural, integrat și prietenos, punând accent pe formarea unor deprinderi de viață importante încă de la cele mai mici vârste.

• „Mi-a plăcut că am putut să desenez visul meu. Eu vreau să economisesc pentru o trotinetă!”
• „A fost distractiv să punem bănuții să facă un leu! Nici nu știam că 50 + 50 fac tot un leu!”
• „Mi-a plăcut când ne-am gândit la visul nostru, eu o să strâng bani pentru o excursie.”
• „Mie mi-a plăcut că am lucrat în perechi și că am învățat ce sunt dorințele și nevoile.”
• „Mi-ar plăcea să mai facem jocuri cu bani și să ne imaginăm că mergem la cumpărături!”
• „Am învățat că nu trebuie să cheltuim tot, putem păstra puțin pentru visul nostru.”
• „Pușculița visurilor a fost cea mai faină parte! Vreau să mai facem!”
• „Am învățat că nu trebuie să ne gândim numai la noi. Putem investi și în bucuria unor copii săraci și vom fi mai bogați sufletește!”

https://youtube.com/shorts/aGxCs52z8QM?feature=share

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mariana Mihaela Lazăr

Școala Gimnazială Nr. 12, Brașov (Braşov), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.lazar