Provocările predării limbii engleze adulților

După 1990, limba engleză a început să devină și în școlile din România o prioritate, fie că vorbim de învățământul de stat, fie de cel privat destinat atât copiilor, cât și adulților.
În special capitala a devenit un centru pentru o multitudine de instituții al căror scop este să pregătească adulții în domeniul limbilor străine pentru diferite domenii, de la cel medical la IT, turism și diverse servicii.
Odată cu acest boom a apărut însă și provocarea predării limbilor străine in general si a limbii engleze în special.
Rezultatul? Elaborarea unor strategii de predare a unei limbi străine publicului adult.

Fiecare persoană are nevoi individuale iar provocările cu care se confruntă adulții ce învață o limbă străină pot fi foarte diferite de cele ale copiilor.
În același timp și provocările cu care se confruntă profesorii care predau adulților sunt foarte diferite.

De la modelul de comportament al lui Skinner la teoria gramaticii universale a lui Chomsky, modalitatea de învățare a creierului uman rămâne un mister.
Ceea ce nu e un mister e faptul că nu poți preda sau interacționa în același fel cu adulții ca și cu copii. Acest lucru ar fi deranjant dar și mai puțin eficient.
Unele dintre aceste provocări ce vizează predarea limbii engleze adulților sunt:

1. Scăderea neuroplasticității creierului adult

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, plasticitatea creierului nostru scade.
Asta nu înseamnă că adulții ar trebui să abandoneze orice speranță de a învăța o limbă străină. Din contră; cercetările în domeniu au descoperit o strânsă corelație între bilingualism și întârzierea apariției Alzheimer-ului. Se pare că provocarea pe care o reprezintă învățarea unei limbi străine ajută la menținerea sănătății creierului, prelungind sănătatea mentală.

Activitățile interactive menite să îi angajeze pe cursanți atât fizic cât și mental sunt foarte importante; nu trebuie subestimată importanța activităților interactive, distractive în lucrul cu adulții. Dialogurile și jocurile de rol sunt alte metode interactive menite să îi angreneze pe adulți in procesul de învățare a unei limbi străine.

O altă modalitate de a menține interacțiunea și dinamismul în clasă este folosirea diverselor platforme cu materiale video autentice (discursuri, videoclipuri, show-uri TV, știri), organizate pe niveluri de limbă. Adulții vor găsi materialele autentice adecvate nevoii lor.

2. Stabilirea unui respect mutual

În cazul predării limbii engleze adulților este extrem de important să nu uităm că aceștia posedă deja o gamă variată de abilități. Ca profesori, trebuie să ne asigurăm că tratăm cursanții adulți ca și parteneri de discuție, evitând condescendența cu orice preț.

Este important ca atunci când introducem diverse teme să nu presupunem o anumită ignoranță din partea studenților. Pentru profesorii care predau ambelor categorii, atât adulților cât și copiilor, este hotărîtoare maniera în care stabilim tonul potrivit fiecărui grup; diferențele pot fi remarcabile.

3. Cîștigarea încrederii cursanților reticenți

Lipsa entuziasmului poate fi o problemă reală în cazul predării la adulți. Soluția este să tratăm cursanții adulți ca și indivizi, nu ca un întreg grup. Inserarea intereselor acestora în lecție când este posibil este foarte recomandată.

Un alt factor motivant poate fi activitatea Show and tell – în general adulții adoră să vorbească despre ei sau despre lucrurile de interes. Dacă vorbitul în public încă reprezintă o provocare, profesorul poate avea o discuție informală cu cursanții, întrebându-i despre hobby-uri, interese, etc. Rezultatul va fi o sporire a încrederii în ei și în abilitatea de a vorbi în public.

4. Timpul petrecut la clasă

De la angajamente familiale la termene limită legate de locul de muncă, pentru mulți dintre noi, timpul este o resursă foarte valoroasă. Așadar, lecțiile trebuie să urmeze un anumit tempo. Atunci când cursantul simte că timpul petrecut la clasă nu este folosit eficient, poate apărea un sentiment de frustrare.
Acest aspect trebuie luat în considerare și atunci când profesorul atribuie tema; este esențial ca cerința să fie accesibilă și fezabilă, în așa fel încât să fie inserată în viața de zi cu zi a cursantului.

5. Așteptările mari din partea cursantului

Fiind adulți, cursanții sunt obișnuiți cu analizarea criteriilor de performanță așa că feedback-ul joacă un rol foarte important în procesul de predare. Profesorul va analiza succesul metodelor de predare folosite, dar va oferi în același timp și observații valoroase privind eficacitatea metodologiilor de predare.

Survey-urile sunt esențiale, putând fi introduse la sfârșitul săptămânii printr-o discuție informală profesor – cursanți. Pot fi folosite întrebări precum: Ce v-a plăcut cel mai mult săptămâna aceasta? sau  Din ce activitate ați învățat cel mai puțin? Scopul este să aflăm lucruri pe care să le folosim în pregătirea următoarelor lecții.
Acest procedeu arată importanța rolului pe care cursantul îl are în propriul proces de învățare.

6. Predarea pronunției

Copii, în special cei cu vârsta până în 8 ani asimilează o limbă străină cu relativă ușurință. Acest lucru însă nu este valabil și la adulți. Intonația, accentuarea anumitor silabe, ritmul limbii native pot reprezenta o barieră în obținerea fluenței într-o limbă străină.

Tracul constituie de asemenea o problemă în învățarea unei limbi străine. Încurajarea cursanților poate cultiva o atitudine pozitivă asupra stăpânirii pronunției. Folosirea resurselor multimedia, inclusiv înregistrarea audio a cursanților, poate fi de folos în îmbunătățirea pronunției în limba țintă.

În concluzie, este dificil să discernem impactul specific fiecărei strategii de predare în domeniul limbilor străine, acestea fiind doar o mică parte dintr-un amplu proces.

prof. Cristiana Popa

Universitatea Națională de Apărare Carol I (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristiana.popa

Articole asemănătoare