Project-Based Learning (PBL): Make Student’s Learning Real and Effective! (Diseminare curs Erasmus+, Atena, mai 2024)

Cei mai mulți dintre noi asociază Erasmus+ cu mobilitățile internaționale la care participă cadre didactice și elevi din diferite instituții de învățământ. Anul acesta am descoperit o nouă fațetă a proiectelor de acest tip, intrând în echipa Acreditare Erasmus+ pentru mobilități în domeniul educație școlară, proiectul: 2023-1-RO01-KA121-SCH-000128042, al cărei beneficiar este Școala Gimnazială „Sf. Dumitru” din Craiova. În acest context, am participat la Cursul de formare „Project-Based Learning (PBL): Make Student’s Learning Real and Effective!”, de la Atena, în perioada 20-25 mai 2024.

Formatoarea noastră, Foteini Tsioutsia, ne-a stimulat încă de la prima întâlnire, să ne cunoaștem, prin prezentarea individuală, dar și a instituțiilor de învățământ din care proveneam. În acest context, fiecare dintre noi a vorbit despre proiectele derulate în trecut, despre activitățile de impact la nivelul școlii, dar și al comunității.

A fost un curs multinațional, participanții provenind nu doar din Europa (România, Spania, Malta, Lituania, Germania, Polonia), ci și din Egipt sau Canada, oferindu-ni-se, astfel, un mediu de învățare și de lucru diferit de cel cunoscut. După cunoașterea grupului, am abordat încă din prima zi noțiunile esențiale legate de Învățarea bazată pe proiecte (Project Based Learning): origini (Problem Based Learning), definiție, obiective, avantaje, caracteristicile cheie, driving question, întrebările derivate din aceasta, etapele unui PBL, modalitățile de evaluare a unui PBL și multe altele. De asemenea, ne-au fost prezentate, câteva instrumente online care pot fi folosite pentru a facilita și a face mai interesant lucrul la PBL: Padlet, Book Creator, Coggle, Google Docs, Learning Designer.

Dincolo de noțiunile teoretice, am fost împărțiți în echipe interdisciplinare și multinaționale, lucrând efectiv la câte un PBL, a cărui temă am ales-o în funcție de posibilitatea concretă de aplicare la clasă. Mare parte a activităților s-au derulat la sediul Europass Teacher Academy din Atena, dar o zi am desfășurat-o la Centrul Cultural „Stavros Niarchos Foundation”. Acolo a continuat activitatea echipei din care făceam parte, pentru documentare, dar și pentru elaborarea PBL, Am profitat de context atât pentru accesarea resurselor teoretice (apelând la Biblioteca Națională din cadrul centrului), cât și prin interviuri luate angajaților.

Din punctul meu de vedere, participarea la cursul de formare „Project-Based Learning (PBL): Make Student’s Learning Real and Effective!” a fost o modalitate de perfecționare utilă și plăcută, o experiență educativă care mi-a permis nu doar să îmi dezvolt competențele didactice, ci și să capăt noi deprinderi și priceperi. Cel mai important, am aprofundat conceptul de Învățare bazată pe proiecte (PBL), înțelegând mai bine structura acestui tip de învățare, etapele elaborării unui PBL, importanța întrebării provocatoare – driving question și a implicării formabililor în alegerea PBL. De asemenea, am avut ocazia să îmi îmbunătățesc abilitățile de evaluare, prin acordarea de feedback atât colegilor de grupă, cât și celorlalte echipe care au creat PBL-uri. Cursul mi-a permis, în plus, să îmi îmbunătățesc abilitățile digitale, având acces, prin secvența de formare ținută de profesorul Dimitris Zisimopoulos, la instrumente online inovatoare.

Am învățat să folosesc Padlet, un „avizier” virtual (wall), Book Creator, o aplicație permisivă și atractivă, care ne oferă posibilitatea să creăm cărți digitale pe diferite teme, Coggle, o modalitate eficientă pentru împărtășirea și înțelegerea noțiunilor complexe, prin hărți mentale, dar și Google Docs, pentru a crea documente online și pentru a colabora în interiorul acestora. Ca formă de evaluare a propriului PBL, printre altele, am lucrat folosind AnswerGarden, un instrument rapid și atractiv. De asemenea, am experimentat concret utilizarea aplicației Learning Designer pentru planificarea și analiza proiectelor/ lecțiilor.

În cadrul cursului, am lucrat în echipe multinaționale, ceea ce mi-a permis să cunosc alte perspective educaționale, să dezvolt abilități de colaborare interculturală și să îmi îmbunătățesc competențele de comunicare.

Experiența a fost completată de numeroase activități culturale și lingvistice, permițându-mi schimbul de bune practici și promovarea utilizării de metode pedagogice noi. Am înțeles, astfel, în mod practic, că metoda PBL are o importanță semnificativă în educația modernă datorită numeroaselor sale beneficii. În esență, cultivă abilități de gândire critică, dar și promovează învățarea auto-dirijată. În plus, se dovedește potrivită pentru o gamă largă de educabili, asigurând relevanță în medii educaționale diverse. Adesea încurajează gândirea interdisciplinară, deoarece problemele pot necesita cunoștințe și abilități din mai multe subiecte sau domenii. Nu în ultimul rând, promovează colaborarea, comunicarea și abilitățile de lucru în echipă, deoarece elevii/ studenții discută și dezvoltă soluții împreună.

Cursul, în ansamblul lui, a fost foarte interesant. Suportul de curs a fost bine structurat, interacțiunea trainerului cu grupul a fost foarte caldă, dar profesionistă, în același timp, modalitățile de prezentare utilizate pentru transmiterea informațiilor au fost extrem de atractive. Sunt convinsă că, deși predau o disciplină restrictivă din punctul de vedere al realizării de proiecte concrete, voi putea să realizez, în colaborare cu alți colegi, proiecte bazate pe nevoile școlii în care lucrez și ale elevilor săi. Conținuturile prezentate și activitățile derulate sunt aplicabile la clasă, indiferent de materia predată, deci a fost pe deplin adaptat nevoilor școlii contemporane.

 

prof. Rodica Magdalena Stovicek

Școala Gimnazială Sfântul Dumitru, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/rodica.stovicek

Articole asemănătoare