Proiectul eTwinning Montessori Maths for All s-a adresat elevilor din ciclul primar, cu vârstele cuprinse între 6 și 11 ani. Au participat peste 60 de elevi, inclusiv copii cu nevoi speciale, dar și 12 profesori din România, Spania, Polonia, Slovacia, Turcia. Scopul proiectului a fost acela de a populariza matematica prin metoda Mariei Montessori, de a-i ajuta pe școlarii mici de a-și însuși concepte matematice fundamentale prin joc. Proiectul a vizat dezvoltarea abilităților de gândire abstractă, a raționamentului logic, a dezvoltării imaginii spațiale și a memoriei, folosind materialul didactic al Mariei Montessori.
Activitățile proiectului au vizat, cu precădere, conținuturi de educație matematică, precum: orientarea spațială și combinatorie, exerciții de memorare, rezolvarea practică a unor sarcini de lucru cu forme geometrice, aplicarea matematicii în viața de zi cu zi prin jocuri matematice zilnice.
În luna septembrie, profesorii parteneri au realizat individual postere și logo-uri reprezentative pentru proiect și, de asemenea, a fost prezentată grupa de elevi implicată în proiect, dar și școala de proveniență.
În luna octombrie, elevii au învățat astfel să formeze mulțimi de elemente din diverse din legume și fructe, precum și din elemente din natură, precum ghinde, castane, scoici, pietricele, etc. Apoi au învățat să le compare între ele, au făcut schimb de produse și și-au comparat propriile mulțimi de elemente între ei.
În luna noiembrie, elevii si-au consolidat abilitățile de calcul matematic, prin exersarea adunării și scăderii, folosind diverse materiale din natură, precum ghinde, castane și scoici. Jocul cu elemente naturale a produs emulație și a dezvoltat colaborarea între elevii grupei, întrajutorarea și sprijinul reciproc. De asemenea, adunarea și scăderea a fost exersată cu ajutorul materialelor din natură.
În luna decembrie, elevii au realizat felicitări din diverse forme geometrice, respectând tematica Crăciunului. Din hârtii colorate cartonate, gumate cu sclipici și prin tehnici de lucru combinate, elevii au reușit să creeze și să personalizeze felicitări și mesaje, atât în limba română, cât și în limba engleză, pentru elevii parteneri din celelalte țări. Elevi au confecționat diverse forme geometrice plane, precum cercul, dreptunghiul, triunghiul, pătratul steaua și le-au asamblat astfel încât au obținut felicitări cu motive specifice Crăciunului. Fiecare elev al grupei a trimis o felicitare altui elev partener din proiect. Și, la rândul lor, au primit felicitări de la ceilalți elevi parteneri din proiect. Colaborarea elevilor prin acest schimb de felicitări și mesaje a contribuit la dezvoltarea abilităților de comunicare scrisă în limba engleză și la familiarizarea cu expresii tematice din alte limbi.
În lunile ianuarie și februarie, elevii au realizat un calendar personalizat. Fiecare lună a anului a fost reprezentată printr-un colaj tematic specific, reprezentativ pentru anotimpul căreia aparține. Fiecare elev al grupei și-a ales o lună favorită a anului și a reprezentat-o printr-un colaj sugestiv și reprezentativ.
Astfel, lunile de toamnă au fost reprezentate prin intermediul copacului cu frunze galbene, a dovleacului și a unei coronițe de frunze multicolore. Elementele specifice toamnei au fost confecționate prin tehnica colajului și tehnica Origami. Lunile de iarnă au fost simbolizate de colaje cu Moș Crăciun, omul de zăpadă și Valentine, atât de îndrăgite și specifice lunii februarie, luna internațională a iubirii. Primăvara a fost reprezentată de mărțișoare, colaje cu simboluri pascale și colaje cu eTwinning Day, un eveniment european comun. Vara, anotimpul vacanței școlare, a fost reprezentată prin culori vesele și prin motive specifice relaxării, vacanței cu colaje tridimensionale ale curcubeului, sirene, mare și nave.
Natura și evenimentele importante din viața oamenilor au fost exemplificate și reprezentate sugestiv, cu multă îndemânare și creativitate. Elevii au lucrat individual, iar rezultatele muncii lor au contribuit la realizarea unui produs comun: Calendarul Anotimpurilor, finalizat prin intermediul aplicației web 2.0 Calameo.
Activitate din luna martie a fost dedicată cunoașterii a celor mai iluștrii matematicieni ai lumii. Am realizat o scurtă o prezentare despre Thales din Miletus, considerat a fi părintele științelor. Am realizat o carte digitală prin intermediul aplicației StoryJumper, pentru a prezenta contribuția marelui filosof grec la inovarea geometriei plane prin teorema care îi poartă numele: Teorema lui Thales din Milet – o paralelă dusă la una din laturile unui triunghi determină pe celelalte două laturi ale triunghiului segmente proporționale.
Activitățile educative desfășurate în cadrul acestui proiect au avut un rol semnificativ în conștientizarea de către elevi a importanței matematicii și necesitatea ei în viața de zi cu zi. Elevii și-au consolidat încrederea în sine, gândirea logică și creativă, și-au îmbogățit vocabularul și și-au dezvoltat abilitățile practice.
Combinând desenul cu geometria, materialele naturale cu aritmetica, elevii au reușit să-și dezvolte gândirea cognitivă și creativitatea tehnologică, dezvoltându-și și consolidându-și astfel abilitățile profesionale, necesare în viața reală.
Diversificarea experiențelor de învățare a matematicii prin implicarea copiilor în diverse jocuri matematice a contribuit la asimilarea cu ușurință a unor noi noțiuni abstracte. S-au realizat numeroase produse individuale în cadrul acestor activității, fiecare purtând amprenta personalității elevilor. Elevii au avut posibilitatea să recunoască și să identifice în rutina zilnică a vieții, latura practică și distractivă a matematicii.
Matematica este frumoasă și se poate învăța și prin joc!