Învățarea matematicii în perioada preșcolară reprezintă o provocare care necesită abordări inovatoare și adaptate nevoilor copiilor. În acest context, participarea la proiectul eTwinning „Mathematics games in preschool education” a oferit o oportunitate valoroasă de a transforma procesul educațional într-o experiență interactivă și stimulativă. Acest proiect internațional, care a reunit preșcolari și educatori din cinci țări europene – Spania, Italia, Portugalia, Turcia și România – a demonstrat că matematica poate fi predată eficient prin intermediul jocului și al tehnologiei moderne. Utilizând o abordare interdisciplinară și instrumente digitale diverse, proiectul a reușit să creeze un mediu de învățare în care copiii au explorat concepte matematice fundamentale într-un mod natural și antrenant, depășind barierele lingvistice și culturale.
Scop
Scopul proiectului este de a creşte motivaţia elevilor şi interesul lor pentru matematică, a le stimula spiritul de investigaţie şi curiozitatea, de a combina conţinuturile matematice comune ale curriculum-ului cu aspectele vieţii de zi cu zi din diferite părţi ale Europei, folosind obiecte concrete precum şi reprezentări ale conceptelor matematice. Este destinat să faciliteze înţelegerea reciprocă, prin obţinerea de cunoştinţe cu privire la de contextele istorice şi culturale ale partenerilor.
Obiectiv
Punctul de plecare al proiectului nostru este de a introduce matematica cu jocuri și de a-i face pe copii să câștige concepte de bază despre matematică fără să se îngrijoreze de eșec. Copiii preșcolari sunt curioși și creativi.
Pentru a sprijini dezvoltarea copiilor în această direcție, proiectul nostru, pe care îl vom dezvolta oferind copiilor oportunități de a explora, satisface curiozitatea, de a vedea relația cauză-efect, de a face predicții sugerând diverse idei și de a pregăti medii educaționale în această direcție, se bazează pe învățarea prin joc.
Activităţi
Creativitatea a fost promovată, în scopul de a face participanţii să se simtă încrezători. Aceste activităţi (colours, shapes, coding, piece, graphic, patern, symmetry, numbers and grouping, measuring and clock) sunt menite să ajute preșcolarii să se familiarizeze cu instrumentele din spaţiul virtual eTwinning. Participanți preșcolari din Spania, Italia, Portugalia, Turcia și România – prezentare activități dedicate pe youtube: youtu.be/J2I914l6n0A.
Instrumente de lucru
PowerPoint, video, imagini şi desene, instrumente destinate publicării web (blog), instrumente Web, Padlet:, app.genial.ly.com, bublup.com, canva.com, jigsawplanet.com, on-line meeting – clase virtuale: ZOOM, fişiere mp3, mp4, youtube.
Implicarea preșcolarilor
Lanţul de probleme matematice a implicat, de asemenea, o importantă colaborare şi comunicare, întrucât fiecare echipă a trebuit să rezolve o anumită activitate şi să creeze apoi una nouă pentru următoarea echipă. Activităţile pentru videoconferinţe pot fi, de asemenea, considerate un produs comun, deşi produse în mod individual de către fiecare echipă, deoarece multe dintre ele au fost create pentru a fi rezolvate de parteneri.
Rezultate şi impact
Rezultate exprimate în termeni calitativi: o mai bună utilizare competenţelor TIC şi de comunicare în limba engleză, atât pentru preșcolari cât şi pentru mine. Îmbunătăţirea competenţelor sociale şi de muncă în echipă pentru toţi participanţii. O capacitate mai bună de a percepe învăţarea ca un complex de activităţi în diverse domenii, îmbunătăţirea strategiilor de predare cross-curriculară, o percepţie bazată pe toleranţă, diversitate şi dialog intercultural. Extinderea orizontului cultural al preșcolarilor şi profesorilor parteneri implicați. Rezultatul cel mai interesant a fost nivelul de motivaţie şi de colaborare între participanţi. O realizare importantă a fost noua perspectivă pe care preșcolarii o au despre matematică, nu doar ca un obiect de studiu, ci ca o realitate în viaţa lor de zi cu zi. În activităţile de evaluare pe parcursul proiectului participanţii au arătat nivelul lor de satisfacţie cu privire la aspectul practic, gradul de interes sau de divertisment al instrumentelor şi activităţilor. În evaluarea finală, preșcolarii apreciază cunoaşterea altor culturi ca fiind un rezultat important.
Integrarea în curriculum
Interdisciplinaritatea din proiect a implicat o metodologie variată. Legătura între matematică, artă, TIC, limba engleză şi viaţa de zi cu zi: Ghicitorile matematice au fost rezolvate şi respectiv create, revizuind conceptele de geometrie, culori, numere, coding, simetrie. Problemele au fost utile pentru a consolida învăţarea, dar şi pentru predarea de subiecte noi. Crearea în comun a unei cărţi on-line cu bublup.com și storyjumper.com a fost extrem de creativă. A fost o sarcină interdisciplinară între limbi străine și TIC. Încercarea continuă de a conecta viaţa de zi cu zi şi matematica a stimulat imaginaţia preșcolarilor.
Proiectul poate fi extins la alte subiecte culturale, folosind matematica, de exemplu, într-un mod mult mai avansat. Toate materialele sunt vizibile pentru oricine, datorită publicării în aplicațiile prezentate mai sus. Părinţii, profesorii şi ceilalţi preșcolari din şcoala noastră şi din alte şcoli, precum şi membrii comunităţii locale pot să cunoască munca noastră. Cadrele didactice, preșcolarii și preșcolarii grădiniței au fost informaţi cu privire la proiect şi sunt interesaţi de continuarea şi extinderea acestui tip de activitate în următorii ani.
Recunoaştere
Certificat de Calitate în toate cele cinci țări participante (Turcia, Spania, Italia, Portugalia și România), respectiv Certificat Național de Calitate.
Puncte forte ale proiectului şi lecţii învăţate
Motivaţia preșcolarilor faţă de matematică a crescut în mod semnificativ şi, în acelaşi timp, s-au şi distrat. În cele din urmă, acest subiect a devenit viu şi a creat o implicare emoţională. Preșcolarii au înţeles că matematica este parte din viaţa lor şi se pot uita acum la realitate cu o mai mare curiozitate. Copiii noştri au realizat că a cunoaşte o limbă străină le este necesar pentru viitor. Ei au intrat în contact cu preșcolari din alte ţări, şi parţial au ajuns să cunoască obiceiurile şi tradiţiile lor. La vârsta lor (4-6 ani) a fost foarte important să înveţe cum să îşi organizeze munca, să lucreze în grupuri, să fie responsabili şi să folosească computerul într-un mod diferit.
Referinţe
Principalele produse ale proiectului sunt activităţile postate în spaţiul virtual al proiectului:
• school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/matematik-oyunlari-mathematics-games?page=0%2C0
• padlet.com/goncaemil42/k8y833djupmk
• live.etwinning.net/projects/project/326288
• live.etwinning.net/projects
• www.storyjumper.com/sjeditor/edit/132044062/My-Practice-Book
• whatshapp links: chat.whatsapp.com/FPVPzJnd0rSLhTueit3lxN
• https://www.youtube.com/watch?v=ZhUvHlBkziM&t=4s&ab_channel=elifatlas
• app.genial.ly/editor/626fdb67f57bb10018b5e1c6
• rolls.bublup.com/view/b99ac7a3-6e19-4891-b696-12d2e193b3a9
• twinspace.etwinning.net/203004/home
• rolls.bublup.com/view/865db180-9707-4c17-8fe4-29c71b6747e8
• www.canva.com/design/DAE_kwxUSfE/MNbvBDbD6oU-sjJoDEBQzQ/edit?utm_content=DAE_kwxUSfE&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton
• www.canva.com/design/DAE_oGHVcZk/5WqaJ713T5448YaWcRVSbQ/edit?layoutQuery=%C3%96%C4%9Frenci+Sertifikas%C4%B1
• www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0f2ab98d92f1
• www.storyjumper.com/book/read/132044062/My-Practice-Book#
• www.storyjumper.com/book/read/129460872/MATEMATK-OYUNLARI-PROJES-HKAYE-KTAB
Bibliografie
1. Erasmus+, Ghidul programului, Versiunea 1 (2022): 24-11-2021.