În anul școlar 2024-2025, elevii clasei a III-a A din Școala Gimnazială „Rareș Vodă” Ploiești au explorat timp de patru luni lumea ritmului prin activități creative, muzicale și artistice alături de parteneri europeni în proiectul eTwinning „Hidden in my rhythm”. Proiectul a urmărit explorarea ritmului în muzică, artă și mișcare, activitățile propuse stimulând dezvoltarea creativității, a spiritului de echipă, a empatiei, competențele digitale și lingvistice ale copiilor — totul într-un ritm european plin de culoare și energie.
Instrumente muzicale
În cadrul activităților dedicate dezvoltării creativității și conștientizării importanței reciclării, a fost organizată o activitate practică și artistică având ca temă confecționarea de instrumente muzicale din materiale reciclabile.
Elevii au fost implicați activ în procesul de realizare a unor instrumente simple (maracas, tobe, tamburine, fluiere, chitare) folosind materiale precum sticle de plastic, cutii metalice, tuburi de carton, boabe de orez sau linte, capace și elastice. Această etapă a fost completată de sesiuni de improvizație și interpretare a unor cântece ritmate, în care copiii au utilizat instrumentele create.
Activitatea a urmărit mai multe obiective:
- Promovarea educației ecologice prin reutilizarea creativă a deșeurilor;
- Dezvoltarea simțului ritmic și a expresiei muzicale;
- Stimularea lucrului în echipă și a responsabilității în activități de grup;
- Integrarea interdisciplinară a artei, muzicii și educației civice.
Cântare vocală vs. limbajul semnelor
Proiectului educațional cu parteneri internaționali le-a oferit elevilor oportunitatea de a participa la o activitate specială care a vizat valorizarea diversității culturale și incluziunii, prin intermediul muzicii. Activitatea a inclus două momente artistice distincte:
1. Interpretarea unui cântec în limba turcă, limba partenerului de proiect, ca exercițiu de deschidere culturală, empatie și colaborare transnațională;
2. Interpretarea unui cântec folosind limbajul semnelor, în semn de solidaritate și incluziune față de persoanele cu deficiențe de auz.
Obiective urmărite:
- Dezvoltarea competențelor lingvistice prin contactul cu o limbă străină (turcă);
- Promovarea toleranței, empatiei și respectului pentru diversitate;
- Sensibilizarea elevilor față de comunitatea persoanelor cu dizabilități;
- Îmbinarea artei muzicale cu exprimarea nonverbală (limbajul semnelor), ca formă alternativă de comunicare.
Muzică, ritm și artă
Elevii au participat la o experiență artistică complexă, interdisciplinară (muzică – arte vizuale – dezvoltare personală), în care au explorat legătura dintre muzică și pictură. Activitatea a constat în audierea selecțiilor din ciclul concertelor „Anotimpurile” de Antonio Vivaldi, urmată de exprimarea trăirilor personale prin pictură abstractă, inspirată de stilul lui Wassily Kandinsky.
Pornind de la ideea că emoțiile muzicale pot fi transpuse în forme și culori, elevii au fost încurajați să exprime vizual, în mod liber, stările, sentimentele și imaginile mentale generate de audiție: liniștea iernii, explozia de viață a primăverii, căldura vibrantă a verii sau agitația specifică toamnei. Obiectivele activității au fost:
- Dezvoltarea gândirii abstracte și a creativității;
- Conectarea artei muzicale cu expresia vizuală;
- Exersarea capacității de introspecție și exprimare a emoțiilor;
- Familiarizarea cu elemente ale artei abstracte și cu stilul Kandinsky;
- Promovarea interdisciplinarității și a educației estetice.
Jocuri de orientare
În cadrul activităților educative menite să stimuleze creativitatea, cooperarea și învățarea prin joc, elevii au participat la o activitate inedită: inventarea și desfășurarea unui joc de orientare cu indicii inspirate din domeniul muzicii. Activitatea s-a desfășurat în două etape:
1. Conceperea jocului – elevii, organizați în echipe, au imaginat un traseu cu mai multe posturi, fiecare conținând provocări sau indicii legate de noțiuni muzicale (recunoașterea instrumentelor, ritmuri, fragmente sonore, simboluri din partituri, termeni specifici, ghicitori muzicale);
2. Derularea jocului – echipele au parcurs traseul, rezolvând sarcinile pentru a avansa de la un punct la altul, folosindu-și cunoștințele muzicale și spiritul de echipă.
Obiectivele activității:
- Consolidarea cunoștințelor muzicale într-un mod ludic și interactiv;
- Dezvoltarea abilităților de colaborare, comunicare și rezolvare de probleme;
- Stimularea inițiativei, imaginației și a gândirii strategice;
- Promovarea învățării active, prin joc și mișcare în aer liber.
Carte colaborativă
În cadrul parteneriatului educațional internațional, elevii au participat la o activitate creativă și colaborativă cu un puternic caracter intercultural: realizarea unei cărți digitale comune pe platforma StoryJumper, alături de colegi din alte școli participante în proiect.
Cartea a fost construită în mod colaborativ, fiecare grup de elevi contribuind cu un text original și ilustrații proprii, reflectând tema aleasă în comun – „Ritmul în natură”. Activitatea a încurajat exprimarea liberă, creativitatea și cooperarea între copii din culturi diferite. Obiectivele activității au fost:
- Dezvoltarea competențelor digitale și lingvistice;
- Promovarea cooperării internaționale între elevi;
- Stimularea creativității prin scriere, desen și povestire;
- Exersarea exprimării în limba engleză (sau altă limbă de proiect);
- Familiarizarea cu platforme educaționale moderne, precum StoryJumper.
„Hidden in my rhythm” a oferit o experiență de învățare complexă și memorabilă, în care ritmul a devenit puntea de legătură între artă, cultură și prietenie europeană.
Toate aceste activități au demonstrat valoarea integrării metodelor interactive, artistice și interdisciplinare în procesul educativ. Fie că a fost vorba despre exprimarea emoțiilor prin pictură abstractă, explorarea muzicii prin jocuri și provocări, comunicarea în limbi străine sau prin limbajul semnelor, ori colaborarea internațională prin platforme digitale, elevii au fost în centrul unui demers educativ viu, creativ și incluziv.
Prin aceste experiențe s-au consolidat cunoștințele muzicale și artistice într-un mod aplicat și atractiv, s-au promovat valorile cooperării, empatiei și exprimării libere, s-au cultivat gândirea critică, inițiativa și sensibilitatea culturală, și, nu în ultimul rând, s-au deschis perspective internaționale prin colaborări reale, care i-au conectat pe elevi cu lumea.
Activitățile prezentate pot fi considerate modele de bună practică, contribuind la formarea unor copii creativi, empatici și implicați. Ele reflectă o viziune modernă asupra educației, în care învățarea este un proces activ, relevant și profund uman.