Proiectul Erasmus+ A STEM Approach Bridges between Countries

Sunt încântată să vă împărtășesc detalii despre un proiect deosebit, din care face parte Colegiul Național Militar Tudor Vladimirescu din Craiova împreună cu partenerii noștri din Ungaria, Macedonia de Nord și cu coordonatorul proiectului Turcia, al cărui acronim este Know Disasters Now Disasters. Proiectul Erasmus+ „A STEM approach bridges between countries: Understanding natural disasters and climate change with an educational and instructive app design”, cu număr de referință 2023-2-TR01-KA210-VET-000182686, este desfășurat în perioada 1 martie 2024 – 28 februarie 2026.

Motivația proiectului

Asistăm în fiecare an la diferite dezastre naturale în lume și în țara noastră, iar efectele și consecințele acestor dezastre asupra societăților au un mare impact: se crede că aproximativ 250 de milioane de oameni sunt afectați de dezastre. Se estimează că acest număr va crește și mai mult în următorul deceniu, ajungând la 350 milioane de oameni, iar jumătate din acest număr vor fi copii. Din cauza cutremurelor, au avut loc pierderi mari de vieți omenești și proprietăți. Aceste experiențe dureroase ne-au învățat că trebuie să știm foarte bine ce să facem și cum să ne comportăm înainte, în timpul și după un dezastru.

În contextul în care a crescut intensitatea și frecvența dezastrelor naturale, a apărut nevoia de educație preventivă și de gestionarea a dezastrelor, punând accentul pe noile tehnologii și STEM.

Obiectivele proiectului

Acest proiect are bine definite următoarele obiective:

  • Conștientizarea efectului dezastrelor naturale și schimbărilor climatice actuale;
  • Promovarea învățării STEM prin aplicații educaționale și simulări computerizate;
  • Colaborarea internațională între tinerii din diferite țări.
  • Îmbunătățirea competențelor profesorilor în învățarea bazată pe investigație, învățarea bazată pe proiecte, STEM, activități și abordări CLIL;
  • Dezvoltarea unei game de materiale inovatoare de conștientizare pentru a educa elevii cu privire la dezastre pregătirea și răspunsul; (Jocuri cu cărți duble, carte digitală);
  • Întărirea sentimentul de autonomie al participanții prin crearea unei game de aptitudini transferabile precum munca în echipă, antreprenoriat, abilități de comunicare, participare la mobilitate, auto-organizare, învăţare independentă şi colaborativă;
  • Să ofere studenților competențe în Codare și STEM (Joc mobil prin Unity).

Beneficiarii proiectului

Beneficiarii proiectului sunt elevi cu vârste între 15-18 ani, curioși despre tehnologie, dezastre naturale și inteligență artificială, comunitățile locale care vor beneficia de soluțiile propuse de elevii și profesorii care vor integra STEM în predarea lor. Dimensiunea internațională a acestui parteneriat va face posibilă consolidarea cooperării între toți elevii din departamentele celor 4 VET-uri, în special elevii din domeniile Tehnologiei Informației. Acest parteneriat ne va permite să realizăm obiective realiste și potențial măsurabile.

Impactul așteptat

Atelierele tematice STEM, AI, Robotică și codificare, seminare oferite de către experții în domeniu și vizitele la unități vor crește atractivitatea cursurilor care vor facilita învățarea interdisciplinară. Grupurile de studenți turci, romi, maghiari și macedoneni vor desfășura săptămânal activități concrete legate de crearea eTwinning: logo, roll up; un joc mobil pe tema dezastrelor naturale, un joc de cărți de tip Dobble și jocuri de societate; reviste de mobilitate; videoclipuri de mobilitate.

Concluzie

Dereglarea climei ca realitate în curs, din ce în ce mai perceptibilă prin fenomenele meteo extreme și mai alarmantă prin consecințele produse, reclamă trecerea grabnică la acțiuni energice de atenuare, adaptare și reziliență față de efectele (în parte deja ireversibile) ale schimbărilor climatice. Tranziția ecologică generală, având în centrul său pe cea energetică și sobrietatea colectivă și individuală, implică mutații majore și în planul pregătirii capacităților profesionale necesare abordării noilor probleme societale generale în acest context.

Dincolo de inițiativele și experiențele în materie deja înregistrate, un Erasmus privind formarea pentru tranziția climatică contribuie la generalizarea acesteia, dialog pertinent, eficiență și reacție solidară mai ales în plan european.

 

prof. Ioana-Mădălina Popescu

Colegiul Național Militar Tudor Vladimirescu, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ioana.popescu3

Articole asemănătoare