Proiectul educațional Mă simt bine în școala mea a luat naștere din nevoia de a preveni violența din mediul școlar. După cum bine știm, când vine vorba de violență în școli, cea mai mare parte a cazurilor implică elevi care au abilități sociale ușor sub medie, mai puțin populari, care aparțin unui mediu cultural, religios sau rasial diferit de restul clasei sau recent transferați în colectiv. În acest context, elevii care sunt victimele unor acte de violență, chiar și minoră, sunt afectați de consecințe precum scăderea stimei de sine, stare generală de anxietate, refuzul de a merge la școală. Putem vorbi despre abandon școlar și chiar despre delincvență juvenilă în contextul hărțuirii susținute, pe termen lung, despre apariția atacurilor de panică, a reacțiilor fizice, a depresiei și chiar a gândurilor suicidare.
De aceea, se simte nevoia unei intervenții care să și prevină, dar să și asigure într-o manieră constructivă starea de bine a elevilor în școală, pentru ca aceștia să se simtă înțeleși, protejați și încurajați. Astfel, proiectul educational Mă simt bine în școala mea a cuprins o serie de activități ce au vizat prevenirea violenței, activități programate în intervalul ianuarie-mai 2024 (scoala22galati.ro/blog/ma-simt-bine-in-scoala-mea/ ).
Așadar, luna ianuarie a debutat cu o serie de activități organizatorice moment în care s-a făcut o analiză a celor programate și o responsabilizare a echipei de implementare prin repartizarea precisă a sarcinilor.
Crearea logo-ului proiectului, prima activitate de implicare a elevilor școlii, a facilitat promovarea proiectului și a obiectivelor acestuia la nivelul tuturor claselor de gimnaziu și primar. În cadrul acestei activități s-au realizat mai multe logo-uri care au avut ca scop principal reprezentarea proiectului prin ochi de copil. S-au selectat cele mai deosebite lucrări și s-a creat o expoziție temporară în școală și una permanentă în format digital (anyflip.com/wmkin/vptq/ ).
A doua activitate cu elevii din luna ianuarie a fost selectarea și formare a elevilor mentori și mediatori de către echipa de coordonare a proiectului, prezentarea proiectului, a obiectivelor precum și a responsabilităților ce le revin în cadrul acestuia. Această activitate s-a soldat cu crearea unei clase virtuale de comunicare facilă în cadrul pionilor principali ai proiectului elevi-cadre didactice și un grup de elevi metori (2 elevi pe fiecare clasă de gimnaziu) și mediatori.
Luna februarie a fost înțesată de activități de prevenire a fenomenului de bullying în mediul școlar desfășurate la toate clasele de primar și gimnaziu, de către profesorii diriginți în colaborare cu coordonatorii proiectului și consilierul școlar. Acestea au avut ca scop prezentarea fenomenului de bullying și consecințele acestuia, precum și modalități de gestionare a situațiilor apărute.
În următoarele două luni de derulare a proiectului, martie și aprilie, ni s-au alăturat și parteneri în desfășurarea activităților de combatere a violenței școlare precum: Secția 3 de Poliție, I. P. J. Galați, Judecătoria Galați și ONG Tinerii și Viitorul. Pe lângă aceste activități au avut loc mai multe sesiuni de mediere a unor conflicte ușoare apărute între elevii de gimnaziu, aspect care a dus la prevenirea evoluției acestora, înțelegerea cauzei ce a stat la baza conflictului și împăcarea celor implicați. Tot în această perioadă, un număr de 11 cadre didactice ale unității școlare, au participat la cursul de formare Prevenirea și combaterea bullying-ului și cyberbullying-ului în mediul școlar, furnizat de CCD Galați, dezvoltându-și abilitățile de prevenire și combatere a violenței și infracțiunilor.
Ultima lună de desfășurare a activităților din proiect, luna mai, este una de bilanț în care au continuat activitățile de mediere, dar și cele de creare a produselor proiectului, precum revista Mă simt bine în școala mea – online.anyflip.com/wmkin/zfgb/mobile/index.html și nu în ultimul rând momentul de celebrare, moment de reflecție asupra celor desfășurate și impactul avut la nivelul unității de învățământ.