Proiectul educațional Învățăm despre siguranță cu TEDI

Am ales să vă depăn şi vouă, dragi colegi, care veţi parcurge acest material, despre unul dintre proiectele mele de suflet „Învăţăm despre siguranţă cu Tedi! Online/ offline”, care a participat la selecţia naţională a modelelor de bune practici „Creatori de educaţie” şi s-a numărat printre proiectele câştigătoare. Voi încerca să descriu cât mai pe scurt acest proiect care s-a desfăşurat pe parcursul unui an şcolar. De fapt ideea mea de concepere a acestui proiect a fost de când ne-am alăturat programului naţional „Şcoala siguranţei TEDI” şi cu surprindere am sesizat cu câtă deschidere şi plăcere vorbesc steluţele mele de ursuleţul Tedi. Noi, dascălii, trebuie să găsim, să descoperim medode, mijloace, activităţi, care sunt „cu priză” la educabili. Prin urmare, am hotărât ca mascota TEDI să fie prietenul şi colegul nostru, care ne învaţă ce este siguranţa, ce presupune siguranţa, cum să fim noi în siguranţă, în orice mediu (on line, acasă, la şcoală, pe stradă, în vacanţă) şi chiar cum să fim în siguranţă la ore, să ne simţim bine şi în acelaşi timp să fim activi, interesaţi, fascinaţi de lucrurile noi. De aici şi titlul proiectului nostru – „Învăţăm despre siguranţă cu TEDI”.

„Să dăm şansa fiecărui copil să-şi poată folosi toate resursele.”

Când am implementat sau desfăşurat acest proiect, un moment nu m-am gândit că mă voi înscrie în cadrul selecţei de bune practici.  La finalul proiectului şi a anului şcolar, văzând ce încununată de succes a fost activitatea noastră (din acest an şcolar atipic şi deloc uşor), urmare  acestui proiect în care ne-a fost alături Tedi, care făcea „minuni” în actul didactic online sau offline, am luat hotărârea de a ne înscrie în selecţia pentru concursul naţional „Creatori de educaţie”.

Exemplul de bună practică, propus de mine, a contribuit la o abordare creativă a conţinuturilor de învăţare din programele şcolare, pe care le-am adaptat nevoilor fiecărui copil în parte. Am tratat cu mare seriozitate în perioada online modalităţile prin care copiii să fie conectaţi la mediul şcolar. Până să se primească tabletele din cadrul proiectului, am abordat mai multe situaţii de a ne conecta, lucrând pe mai multe grupe: o parte din clasă avea device-uri – lucram pe platforma Google Classroom şi pe Meet, cu alţi câţiva copilaşi desfăşuram activităţile pe messenger sau Wathsapp iar la 3 copilaşi le trimiteam fişe de lucru acasă. Tedi fiind cel care reuşea să ia legătura cu toate steluţele.

Activităţile practice în care au fost implicati elevii, variind spaţiile de învăţare,  au dus la valorificarea nevoilor de învăţare ale elevilor. Aşa că, eu cred că este destul de relevantă creativitatea, originalitatea, ingeniozitatea prin care am încercat să fac procesul didactic cât mai captivant, utilizând mascota- ursuleţul TEDI, care le pregătea copiilor jocuri interesante cu ajutorul aplicaţiilor Wordwall, Learningapp, WordArt, Chatherpix sau îi învăţa cum să le folosească ei, creând astfel diferite filmuleţe, familii de cuvinte, probleme prin care repetau noile cunoştinţe prin joc.

Elevii mei s-au implicat cu drag în activităţi,fiind motivaţi în permanenţă, ştiind că Tedi le pregăteşte în fiecare zi, cel puţin o surpriză. În acest an călătoria cunoaşterii, pe tărâmul literelor, a numerelor, a steluţelor din clasa I, împreună cu prietenul lor, Tedi, a fost ceva de vis. Împreună cu Tedi, copilaşii se simţeau în siguranţă la orice activitate, îmbinând cunoştinţele teoretice cu cele practice, găsind cele mai oportune mijloace motivaţionale pentru a crea o stare de bine şi de a fi în siguranţă (copilaşii spuneau că sunt în siguranţă  dacă sunt atenţi, activi şi atunci ştiu să răspundă cu uşurinţă).  Menţionez aici că am creat şi am publicat online resurse deschise pentru activităţile din proiect, utilizând aplicaţiile LearningApp, Wordwall,  Padlet, Book Creator, numărându-se şi ele printre tehnicile motivaţionale utilizate în activitatea şcolară.

Eficienţa acestui proiect, dat exemplu de bună practică, este evidentă şi în activităţile extraşcolare, în rezultatele de la concursurile şi proiecte educaţionale la care am participat în acest an, chiar dacă suntem doar clasa I. Am obţinut 4 premii I, 2 premii II, 3 premii III la Concursul Internaţional „Canguraşul Matematician”- din care unul a fost obţinut de un elev rrom, am obţinut un Premiu de Excelenţă la activitatea „Escape Room Virtual”, din cadrul proiectului national „Prietenia ne uneşte”, am obtinut Certificat de calitate pentru elevi şi profesor, la proiectul eTwinning „Christmas Ecards”, ne-am numărat printre câştigătorii ediţiei februarie-aprilie, clasându-ne pe primul loc, la Concursul Naţional „Şcoala Siguranţei TEDI”, am continuat proiectul naţional al doamnei Anca Târcă, pe care l-am început încă din clasa pregătitoare, „Toată şcoala/ clasa citeşte”, am fost colaboratori în Programul Colgate.

La acestea mai adaug implementarea şi desfăşurarea a două proiecte transnaţionale România-Moldova „Ursuleţul de plus” – în primul semestru şi „Inima naturii” – în al doilea semestru. Împreună cu Tedi am aflat despre cultura românilor din Republica Moldova, cum poţi fi în siguranţă oriunde, chiar şi când ne aflăm în altă ţară, am exersat acest lucru, călătorind virtual, ne-am făcut prieteni noi şi îmreună cu ei am desfăşurat activităţi de ecologizare şi protejare a mediului, pentru a trăi în siguranţă într-un mediu sănătos.

Pot afirma cu satisfacţie că s-a remarcat un progres şcolar pe întreg colectivul de elevi ai clasei I. Copiii aflaţi în situaţii de risc le-a crescut interesul faţă de şcoală, reducându-se astfel absenteismul, ceea ce este o mare realizare în rândul nostru.

Un alt factor motivaţional a fost implicarea persoanelor din exterior în actul educaţional. Pe parcursul anului şcolar, în cadrul activităţilor extraşcolare au fost implicaţi părinţii, bunicii, Primăria Comunei Nuşfalău- prin prezenţa domnului viceprimar la plantarea de copaci din cadrul proiectului „Inima naturii”, am avut ocazia să ne onoreze cu prezenţa 2 agenţi de poliţie de la IPJ Zalău, tocmai pentru a afla mai multe despre siguranţa noastră în cazul unor situaţii periculoase. Am avut marea bucurie să avem parteneri şi de peste hotare în cadrul acestui amplu proiect. Pe platforma eTwinning am avut parteneri din peste 10 ţări europene, iar împreună cu noii noştri prieteni din Republica Moldova, de la IP Gimnaziul Bumbăta, Raionul Ungheni, am desfăşurat  întâlniri virtuale în care am dezbătut o multitudine de teme privind măsurile pe care e necesar să le luăm pentru a avea un mediu sănătos ca să fim în siguranţă.

În perioada şcolii online, un actor educational care a inlesnit legătura mea cu copiii rromi a fost Fundaţia „God True Love” Nuşfalău- este centru de zi pentru copiii aflaţi în situaţii de risc, care avea porţile deschise şi în perioada pandemică.

Dovadă că activităţile extracurriculare împletite cu cele curriculare au avut un asemenea succes privind incluziunea şcolară a tuturor elevilor, inclusiv a celor aflaţi în situaţii de risc, la clasa I A, am hotărât să particip cu acest proiect la concursul naţional „Creatori de educaţie, unde am avut marea bucurie de a ne număra printre cei 20 de finalişti.

Acest proiect educaţional s-a finalizat odată cu absolvirea clasei I, însă instrumentele motivaţionale care sunt cu „priză la învăţăceii mei” se regăsesc în cadrul activităţilor noastre şi în acest an şcolar. Dintre acestea amintesc: mascota TEDI care ne pregăteşte surprize neaşteptat de plăcute, aplicaţiile Chatterpix, Wordart, Wordwall, LeaningApp, Padlet- care fac ca activitatea noastră să fie mai captivantă şi interactivă. Cum am mai menţionat elementele motivaţionale sunt vaste, variate, la îndemâna noastră, nu neceesită costuri mari, ci important este să le folosim cele care se pliază cu interesele educabililor şi potrivite actului educaţional.

Aşadar, noi, dascălii avem marea responsabilitate de a găsi cele mai potrivite mijloace care să le stărnească copiilor curiozitatea, motivaţia, setea de cunoaştere.

În concluzie, copilul trebuie să fie un actor activ în acest proces al vieţii – educaţia – care vine de plăcere la şcoală, este parte a actului educational,  nu un spectator, iar dascălul- un partener, interlocutor, sfătuitor, un pedagog, prieten şi nu în ultimul rând un creator în educaţie, care să găseasca cele mai potrivite instrumente motivaţionale, pentru ca şcoala să fie bucurie, incluziune, cunoaştere pentru toţi educabilii!

 

prof. Mirela Moisi

Școala Profesională Petri Mór, Nușfalău (Sălaj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mirela.moisi

Articole asemănătoare