Proiectele Erasmus, un mod de construire a lumii de mâine!

Erasmus din Rotterdam a fost un cărturar umanist, a cărui viață a fost pusă în slujba afirmării părerilor sale, a adevărului, contrar superstițiilor, dogmelor sau regulilor constrângătoare ale unei perioade sau ale unui loc de cult. Astfel, programele Erasmus+ ale Comisiei Europene se desfășoară în spiritul unei experiențe nemijlocite, a unei realități care nu așteaptă să fie explicată, ci verificată direct, valorificând toate simțurile umane și toate achizițiile sociale, civice, tehnologice ale lumii moderne.
Prezentul articol propune o incursiune în tematica abordată de proiectul nostru, oferind descrieri și link-uri care pot constitui experiențe de învățare și de multiplicare, cu speranța că sunt de folos tuturor celor care le pasă ce se întâmplă cu viitorul planetei și cu generațiile ce vor urma.

Proiectul Erasmus+, domeniul Educație școlară, număr de referință 2024-1-RO01-A121-SCH-000224348, s-a desfășurat în anul 2024-2025 la Liceul Dimitrie Cantemir Darabani, județul Botoșani. Rolul mobilității a fost conștientizarea importanței educației ecologice pentru dezvoltarea tinerilor, dar a adus în prim plan mai ales importanța educației ecologice pentru supraviețuirea speciei.

Mobilitățile au avut două componente, pentru profesori și pentru elevi. Mobilitatea profesorilor, în vederea participării la curs pentru 5 zile, a fost realizată de 6 profesori: patru profesori au mers în Franța, în aprilie 2025 și doi profesori au realizat cursul în Norvegia în iulie 2025. Formarea a fost realizată de Eruditus School, o asociație care a acordat multă atenție atât spiritului cultural, cât și celui de descoperire a florei și faunei locale, a legendelor spațiului vizitat și a avut activități aplicate pe conștientizarea activităților oamenilor asupra mediului.

Surpriza pentru profesorii veniți la curs a fost că, odată cu realizarea efectivă a cursurilor, scopul proiectului nu a fost doar cel nominal, din proiect, adică realizarea formării a 30% dintre profesorii liceului ( aproximativ 16 profesori) în domeniul combaterii poluării și schimbărilor climatice prin cursuri și implicare elevi în 4 proiecte în cooperare și activități non-formale, ci conștientizarea faptului că fiecare gest făcut astăzi e o șansă pentru supraviețuirea urmașilor noștri.

Generația de astăzi este cea care garantează modul de a trăi al generației de mâine. Sensul responsabilizării s-a realizat printr-o serie de tutoriale, dar și jocuri sau platforme interesante, care au dat întregului curs sentimentului unui challenge perpetuu. Am primit detalii legate de activitatea Intergovernmental Panel of Climate Change, organizație ce are membri peste 195 de state și realizează rapoarte amănunțite despre efectele poluării din cauza încălzirii globale și propune strategii și politici de combatere a poluării. Am realizat chestionare de conștientizare a importanței deciziilor zilnice asupra biosistemului, apei, aerului pe care îl respirăm.  Câteva aplicații deosebite, de utilizat la clasă pentru observarea florei și faunei lumii este Quiver, o platformă care aduce foia desenată în realitatea 3 D, pentru un spectacol de sunet și culoare.

Pentru descoperirea locurilor deosebite, am folosit goosechase, o platformă în care poți oferi activități de tip treasure hunt, iar, bineînțeles, locațiile la care am fost direcționați sunt embleme ale păstrării biodiversității, chiar în spațiul foarte urbanizat al marilor orașe. Un exemplu ar fi Oaza lui Aboukir, din Paris, un spectacol al biodiversității pe un perete vertical de 25 de metri, care cuprinde mai mult de 7600 de plante și păsări, fapt ce demonstrează că soluții durabile se pot construi oricând și în orice loc.

Am fost încântați să știm că există o serie de carduri de joc, climate change cards, atât de conștientizare, cât și de obținere a unor bune practici în vederea conservării și protejării mediului și chiar un spațiu de învățare pe site-ul europa.eu. Ni s-au prezentat și strategiile din Minighidul de educatie verde, material al Uniunii Europene, pentru a afla strategiile și țintele urmărite în viitorul apropiat.

Atât de mult ne-a afectat ce am văzut, inclusiv dezastrele naturale care sunt rezultate ale folosirii fără responsabilitate a resurselor planetei, încât am planificat pentru anul următor ca informarea făcută generației noi să fie realizată în mod susținut,  prin cursuri opționale de educație ecologică.

Mobilitatea elevilor a fost realizată în Ankara, în mai 2025. Timp de 5 zile elevii au văzut care sunt practicile agricole de însămânțare, au realizat mulaje ecologice pentru semințe, care determină rezistența acestora în sol, în orice condiții, mai bine de 3 ani. Gazda noastră a fost Ayse Etbaș Dindar de la Gazi Anatolian Highscool  din Ankara, responsabilă cu implementarea proiectelor educaționale în capitala Turciei.

Elevii au participat la laboratoare de parfumuri și cosmetice din produse naturale, au realizat ateliere de creație plastică din produse reciclate. Vizita la Grădina botanică din Ankara, apoi de la târgul liceelor, eveniment-spectacol cu produsele realizate de fiecare liceu, cu elemente de creație în piatră, pictură, culinare au reprezentat alte dovezi ale implicării elevilor în susținerea unui trai sănătos, totodată adaptat nevoilor de protejare a mediului. Am realizat concursuri de educație ecologică pentru a cunoaște care produse poluează cel mai mult mediul. Nici nu ne gândeam că paharul de cafea din plastic este unul dintre cele mai poluante obiecte, din cauza faptului că un număr mare de oameni îl folosesc, chiar de mai multe ori pe zi. Am vizitat un centru de creație artistică din produse reciclate, Ankara Aquarium, si ne-am bucurat de vederea unor specii autohtone și exotice, peste 25000 de specii din întreaga lume.

Elevii și profesorii au realizat prezentări pentru diverse evenimente, Cercuri pedagogice, au realizat parteneriate cu bănci și alte licee pentru tranfer de informații și multiplicare, au realizat evenimente de  multiplicare cu ocazia Erasmus Days.

De asemenea, site-ul proiectelor Erasmus a devenit un spațiu de învățare care poate fi utilizat în permanentă. Cuprinde și tutoriale realizate de elevi și postate pe youtube, cu utilizarea diverselor programe (Arduino, Photoshop), o incursiune culturală în Istanbul și Ankara, prezentări realizate în cadrul diverselor evenimente – parteneriat cu Primăria, Erasmus Days, prezentări Casa Corpului Didactic Botoșani, Prezentare Casa de Cultură Darabani, prezentare licee, Liceul Petru Rares Suceava și Liceul Alexandru cel Bun din Botoșani.

Webografie
quivervision.com/
www.footprintcalculator.org/home/en
www.verticalgardenpatrickblanc.com/realisations/paris/loasis-daboukir-paris
learning-corner.learning.europa.eu/learning-materials/climate-action-board-game_en
erasmusldcd.ro/

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Ionela Lăcrămioara Aionesă

Liceul Dimitrie Cantemir, Darabani (Botoşani), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ionela.aionesa