Proiect de mobilitate Erasmus+: Strategies for Improving Classroom Atmosphere and Student Motivation in Schools. A Modern Challenge for Teachers

În perioada 23-29 noiembrie 2019, am participat împreună cu prof. Stan Ana Maria, la un curs de formare continuă în cadrul proiectului de mobilitate Erasmus+ “Competențe europene pentru profesorii din grădinițe”. Pe parcursul a 7 zile (35 de ore de curs) s-au desfășurat diferite activități metodice, care au avut drept scop: motivarea și încurajarea elevilor prin participarea la activități de comunicare orală, identificarea stilurilor de învățare și a inteligențelor multiple, utilizarea cântecelor și a muzicii în cadrul orelor, folosirea poveștilor, a video-urilor, a Internetului și activităților online, a dicționarelor pentru a organiza activități de învățare cât mai complexe și atractive pentru elevi.

Cursul ”Strategies for improving classroom atmosphere and student motivation in schools: A modern challenge for teachers” a fost organizat de Cervantes Training Institute, ALCALÀ DE HENARES, SPAIN și a vizat mai multe obiective:

  • Rezolvarea și reducerea nivelurilor de stres și dezvoltarea abilităților necesare pentru gestionarea conflictelor, managementul grupei de preșcolari, și integrarea copiilor cu CES;
  • Îmbunătățirea relațiilor interpersonale în mediul educațional;
  • Învățarea unei varietăți de instrumente și resurse pentru a crea starea de bine în sala de clasă.

Într-o atmosferă plăcută și creativă, având un formator experimentat, prima zi de curs a fost dedicată unei discuții libere pe tema motivației în învățare, ”Bine ați venit! ”- Prezentarea cursului, urmată de exerciții de Spargerea gheții, încurajare a elevilor să participe la activități comune cu profesorii ce vizează comunicarea orală și reducerea nivelului de stres.

Activitățile desfășurate în cea de-a doua zi s-au referit la cunoașterea reciprocă „Pe urmele lui Cervantes” o activitate socioculturală. Turul ghidat al orașului Alcalá de Henares, oraș ce face parte din Patrimoniul Mondial și este locul nașterii lui Miguel de Cervantes și Don Quijote s-a dovedit a fi un prilej de cunoaștere și întelegere a locului în care urma s-a petrecem câteva zile de excepție.

Activitățile desfășurate în următoarele zile de curs s-au referit la:
* Motivația în clasă – Prezentarea participanților și partajarea așteptărilor – Cum să îi motivezi pe copii? – Despre cooperare și colaborare; – Modalități de implementare a activităților în clasă pentru a motiva copiii; – Instrumente și resurse pentru crearea unei atmosfere bune în timpul activităților.
* Educația în secolul XXI – Educația în secolul XXI: Evoluția către Web 3.0. – Introducere în “gamificare” în educație. – Jocurile ca vehicul excelent pentru învățare. – Idei specifice și modalități de a “gamifica” sala de clasă.
* Starea de bine în educație -De ce bunăstare în educație? -Tehnici și strategii pentru a îmbunătăți atmosfera și starea de bine în clasă.
* În căutarea fericirii -Atenția în sala de clasă. -Beneficiile minții – Pentru profesori. -Meditare pentru profesori. -Atelier practic pentru crearea de proiecte care favorizează motivația elevilor Și cum tot ce este frumos trece repede, cursul a ajuns la final.

În ultima zi, într-o atmosferă festivă, ne-au fost înmânate certificatele de participare. Am schimbat adrese, cadouri, amintiri și ne-am fotografiat cu toată echipa.

Cursul ”Strategies for improving classroom atmosphere and student motivation in schools: A modern challenge for teachers” mi-a oferit posibilitatea de a afla noutăți cu privire la metodele de predare-învățare, exploatarea resurselor online și mi-a pus la dispoziție o gamă variate de materiale și metode didactice, care vor contribui la îmbunătățirea propriului demers didactic. În același timp, acest curs ne-a ajutat să comparăm didactica predării din România cu alte țări europene (Spania, Germania, Polonia, Letonia) și să dezvoltăm schimburi multiculturale cu profesorii din aceste țări. Activitățile pe care le-am desfășurat în cadrul acestui curs au pus accentul pe munca în echipă, pe dezvoltarea creativității și a motivației elevilor și pe crearea unui cadru favorabil utilizării metodelor interactive în mod spontan și eficient. Cursul de la Alcalá de Henares a reprezentat o experiență minunată. M-am simțit ca acasă! Este locul unde m-aș reîntoarce oricând, cu mare drag!

Proiectele de mobilitate Erasmus+ – acțiunea cheie 1 în domeniul educației școlare – sunt, în opinia mea, cea mai eficientă și productivă modalitate de formare a cadrelor didactice. Pe parcursul acestor formări se acumulează noi cunoștințe teoretice și practice, noi metode de predare-învățare, noi tehnici de evaluare, care aplicate la clasă, vor ajuta copii să-și formeze și să-și dezvolte competențe.

 

prof. Georgiana Livia Anghelache-Voica

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 14, Târgoviște (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/livia.voica

Articole asemănătoare