Pe parcursul anului școlar 2020-2021, am implicat elevii în derularea activităților din cadrul Proiectului Național „Ora de net“, având intenția de a-i ghida în periplul lor prin lumea internetului: în căutarea informațiilor pe internet, conform nevoilor personale, adecvate vârstei; în folosirea chibzuită a timpului acordat mediului virtual; în aplicarea celor mai bune modalități de a fi securizați în mediul online, după ce vor cunoaște pericolele la care vor putea fi expuși; în diferențierea știrilor false de cele adevărate.
Am ales Programului european „Ora de Net“ deoarece promovează utilizarea Internetului de către copii și adolescenți într-un mod creativ, util și sigur, fiind implementat la nivel național de Organizația Salvați Copiii România, membră a rețelelor internaționale INSAFE și INHOPE, oferind materiale și informații de calitate, puse la dispoziție gratuit, tuturor profesorilor implicați.
1. Proiectul experiențial „Micii exploratori digitali“ (noiembrie-decembrie) a deschis primul șir de întâlniri virtuale pe platforma TEAMS, programul școlar desfășurându-se în scenariul roșu.
Am folosit aplicația WordArt și printr-un brainstorming am realizat o evaluare inițială a elevilor, în ceea ce privește noțiunea de internet, apoi a urmat prezentarea unor filmulețe cu caracter educativ, de pe canalul YouTube, care abordează temele propuse de către organizatori. După vizionare, au urmat dezbateri, în cadrul unor ateliere de lucru interactive, despre obiceiurile online, găsind împreună răspunsuri la întrebările:
„Știm care sunt pericolele internetului?“, „Putem identifica modalități de protejare a datelor cu caracter personal?“, „Cum, cât și cu cine ne petrecem timpul în mediul online?“
A doua sesiune online a avut ca scop instruirea părinților, cu referire siguranța online a copiilor și la găsirea unor modalității eficiente de folosire a timpului petrecut pe internet de către copii, subliniindu-se rolul pe care-l au adulții-părinți, în acest scop. Părinții au considerat că este o temă de actualitate, care vine în sprijinul tuturor în această perioadă, când învățământul suferă foarte multe schimbări, provocate de criza pandemică.
Am aplicat în cadrul acestei activități cunoștințe dobândite în cadrul cursului „Profesor real într-o școala virtuală“, furnizat tot de Organizația Salvați Copiii, pe care l-am parcurs cu succes în acest an școlar, abordând cu ușurință următoarele teme: „Cum venim în sprijinul copiilor pentru a le asigura starea emoțională de bine atunci când învață în scenariul roșu sau hibrid?“, „Care sunt pericolele cyberbullying-ului?“, „Rămâi conectat cu Echipa Ora de Net!“.
Ultima activitate, intitulată Joc și joacă cu copiii pentru aplicarea celor învățate a constat în selectarea unor jocuri educative online pentru copii, adecvate vârstei; crearea unor animații simple (Quik, WordArt.com, Chatterpix); concursuri online folosind aplicațiile learningapps.org, wordwall.com (ciorchine, ilustrație prin desen, bandă desenată, pliant afiș, PPT, înregistrare video, eseu etc.).
Pentru a da frâu liber creativității, imaginației și spontaneității, dar și pentru a promova jocul în aer liber, elevii au primit ca temă de portofoliu să prezinte etapele unui joc în aer liber/de interior, fără a folosi tehnologia digitală, folosind o tehnică de lucru la alegere. Prezentarea trebuia să facă referire la: titlul jocului, etapele desfășurării jocului, regulile principale, alte aspecte importante( de exemplu- câte persoane pot participa, care sunt materiale necesare jocului, de ce recomanzi acest joc, când/ unde se poate juca etc).
Exemple de prezentare a jocului: ilustrarea printr-un desen a jocului, iar pe o foaie, separat, să se scrie etapele desfășurării; un „ciorchine“, pornind de la numele jocului descris; un pliant, pe fiecare pagină fiind adăugate imagini, informații despre jocul propus; un material stil „bandă desenată“ din care să se înțeleagă clar etapele jocului; album cu fotografii realizate în timp ce se desfășoară jocul; înregistrare audio/ video prin care se dau explicații referitoare la jocul preferat; crearea unei povestioare/ a unei poezii sau poate …chiar a unei cărți ilustrate.
2. Ziua Internațională a Siguranței pe Internet“(2-9 februarie) – întâlniri virtuale pe platforma Teams/ ateliere de lucru față- în- față
Mi-am propus să creez un spațiu colaborativ cu părinții, în urma căruia fiecare părinte să aibă posibilitatea de a reflecta la propria lui relație cu tehnologia și cum poate să-l sprijine pe copil în a utiliza tehnologia într-un mod sigur, cu scopul dezvoltării armonioase. În acest sens, am făcut referire la Campania „Creștem o generație fără frică“. Recomandând părinților sursele puse la dispoziție de Salvați Copiii (farafrica.ro/crestemfarafrica), provocându-i la discuție, aceștia își vor învinge în timp temerile pe care le pot avea cu privire la faptul că nu au toate răspunsurile la problemele pe care copiii lor le întâmpină pe internet, mai ales când este vorba despre un subiect atât de sensibil precum cyberbullying.
De asemenea, am participat împreună cu părinții la Webinarul Părinte responsabil în era digitală, eveniment care a abordat tema riscurilor pe care fenomene precum cel de cyberbullying le pot avea asupra copiilor, transmis în direct pe pagina de Facebook Salvați Copiii România.
3. „FOMO și presiunea de a fi mereu online”(mai- iunie), a constat în derularea a trei activități față în față, cu elevii, după cum urmează:
– Am vizionat filmulețe educative pentru înțelegerea conceptelor de FOMO(Fear Of Missing Out) vs JOMO(Joy Fear Of Missing Out) și a efectelor negative FOMO pe care le poate avea asupra sănătății fizice sau mintale asupra fiecăruia dintre noi.
– Am aplicat și interpretat chestionarul „TU ai FOMO?“, am centralizat rezultatele și am subliniat câteva concluzii generale; am conceput mesaje, care ar putea fi trimise către ajutor@oradenet.ro, iar la final am lansat ideea de a realiza un Jurnal de autoreflecție, în care să fie monitorizată pe o perioadă de o săptămână activitatea personală pe rețelele de socializare pe care este activ fiecare.
– Am îndrumat elevii în realizarea și prezentarea unor miniproiecte creative de grup cu tema „Cum să reducem FOMO?“. Elevii și-au prezentat miniproiectele, în fața clasei, apoi am tras câteva concluzii referitoare la efectele pe care le poate avea fenomenul FOMO asupra sănătății fizice și mentale ale fiecăruia dintre noi:
a) efecte psihologice: obsesia pentru verificarea conturilor, pierderea încrederii în sine – raportarea permanentă la „ce cred alții despre mine“, schimbări bruște de dispoziție, evitarea întrevederilor față în față, pierderea unor momente plăcute care ar fi putut fi valorificate în timpul liber, scurtarea timpului pentru efectuarea temelor și a altor lucruri care dezvoltă personalitatea umană.
b) efecte fizice: dureri de cap, scăderea acuității vizuale, somn agitat din cauza mesajelor primite la ore nepotrivite.
Din discuțiile purtate cu elevii, am centralizat câteva propuneri pentru a reduce FOMO:
- Să ne dăm întâlnire la o anumită oră pentru a ne întâlni în parc!
- Să închidem telefoanele când ne facem temele!
- Să ne facem o listă cu pasiunile pe care le avem și să ne urmăm „visul“!
- Să ne facem un orar cu activități, în care socializarea online să ocupe un loc mai puțin însemnat!
Voi continua să consolidez parteneriatul cu părinții, aducându-le la cunoștință faptul că au un rol foarte important în asigurarea stării de bine emoționale a copiilor, că pot contribui esențial la blocarea cyberbullying-ului și al sexting-ului, a discursurilor instigatoare la ură, dacă vor urmări îndeaproape, cu tact activitatea copiilor pe internet.
De asemenea, și cu elevii voi mai participa și pe viitor la programul „Ora de net“, pentru a reuși să îi fac să conștientizeze că internetul poate da dependență, importantă fiind voința și stăpânirea de sine pentru a zice STOP NET pentru o perioadă limitată de timp.
Referințe
oradenet.ro