Profilul de formare al elevului din ciclul primar, prezentat la prima ședință cu părinții

Sistemul educațional contemporan traversează o perioadă de profunde transformări, în care accentul se deplasează de la acumularea de cunoștințe către dezvoltarea de competențe integrate, esențiale pentru succesul școlar și personal al elevilor. În acest context, prima întâlnire dintre cadrul didactic și părinții elevilor de clasa pregătitoare capătă o importanță deosebită, reprezentând fundamentul unei colaborări care se va întinde pe parcursul întregului ciclu primar.

Această primă întâlnire constituie un moment crucial pentru stabilirea unei viziuni comune asupra traseului educațional al copilului, precum și pentru înțelegerea profilului de competențe pe care absolventul clasei a IV-a ar trebui să le dețină. Este esențial ca părinții să înțeleagă că educația modernă transcende simpla transmitere de informații, concentrându-se asupra dezvoltării unui set complex de abilități și competențe care vor pregăti copilul pentru provocările viitorului.

Dialogul deschis dintre cadrul didactic și părinți permite clarificarea așteptărilor și alinierea viziunilor asupra procesului educațional. Această aliniere este crucială pentru crearea unui mediu de învățare coerent, în care școala și familia colaborează armonios pentru dezvoltarea optimă a potențialului fiecărui copil. Profilul absolventului de ciclu primar, structurat pe opt competențe cheie, oferă un cadru comprehensiv pentru înțelegerea obiectivelor educaționale și a modalităților prin care acestea pot fi atinse.

Părinții trebuie să cunoască faptul că profilul absolventului descrie setul de opt competențe pe care cel care învață trebuie să le aibă, în diferite etape ale formării sale educaționale, pentru a-și cunoaște și maximiza potențialul, pentru a face față diferitelor contexte din afara spațiului școlar.

Competențele se referă la achizițiile absolventului din perspectiva următoarelor întrebări: ce știe?, ce poate? și ce vrea?

Pornind de la ceea ce îşi doresc părinţii, cadrul didactic va face legătura cu fiecare competenţă cheie din perspectiva modernă a sistemului educaţional. La fiecare competenţă cheie se vor lua în discutie cunoştinţele, deprinderile şi atitudinile.

1. În cadrul discuției despre competenţa de comunicare în limba maternă, părinţii vor înţelege că fiecare copil va fi capabil să îşi exprime opiniile, emoţiile, gândurile şi părerile atât în scris cât şi oral.
2. Dezvoltarea competenţei de comunicare în limbi străine urmăreşte înţelegerea unor mesaje scrise sau orale într-o altă limbă decât cea maternă, ce îl va ajuta pe copil să aprecieze diversitatea culturală şi comunicarea interculturală.
3. Competenţele matematice şi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologii vor pune accentul pe cunoaşterea terminologiei specifice matematicii, aplicarea în viaţa cotidiană a unor procese matematice de bază şi dezvoltarea dorinţei de a căuta motive şi de a le proba validitatea. Tot din această perspectivă se va dezvolta la copil interesul pentru propria sănătate şi pentru menţinerea unui mediu curat.
4. Dezvoltarea competenţelor digitale reprezintă subiectul de actualitate. Pănă la sfârşitul clasei a IV-a elevul va cunoaşte să utilizeze aplicaţii simple ale dispozitivelor digitale, va înţelege oportunităţile dar şi riscurile potenţiale ale internetului şi ale comunicării prin mediul electronic.
5. Competenţa “a învăţa să înveţi”,  presupune ca la finalul celor cinci ani, copilul poate înţelege sarcinile de lucru la o activitate de învăţare, sau dacă are neclarităţi poate formula întrebări în această direcţie. Va utiliza tehnici şi metode simple pentru a învăţa, se va putea concentra până la finalizarea unei sarcini şi îşi va verifica propria activitate.
6. Competența socială și civică presupune manifestarea interesului pentru cunoașterea de sine și punerea în practică a unor norme de conduit în contextul vieții de zi cu zi.
7. Competența legată de spirit de inițiativă și antreprenoriat reprezintă manifestarea curiozității în abordarea de sarcini noi și neobișnuite de învățare, fără rețineri și fără teama că va greși.
8. Competența intitulată sugestiv sensibilizare și exprimare cultural se referă la recunoașterea unor elemente ale contextului cultural local și ale patrimoniului național, internațional, universal.

La sfârşitul clasei a IV-a, elevul va putea aborda sarcini noi de învăţare fără teama de a greşi, işi va asuma realizarea unor obiective, va avea iniţiativă şi va coopera cu cei din jurul său, va participa la proiecte culturale organizate în şcoală şi în comunitatea locală şi va realiza cu ușurință diferite lucrări.

În contextul actual, în care schimbările sociale și tehnologice se produc într-un ritm alert, este vital ca părinții să înțeleagă că succesul școlar nu se măsoară exclusiv prin note și evaluări standardizate, ci prin capacitatea copilului de a-și mobiliza resursele cognitive, emoționale și sociale pentru a face față diverselor provocări ale vieții cotidiene. Cele opt competențe cheie reprezintă fundamentul acestei abordări holistice a educației, oferind copilului instrumentele necesare pentru o dezvoltare armonioasă și adaptare eficientă la cerințele societății moderne.

 

prof. Aurora Olaru

Școala Gimnazială Nr. 49 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/aurora.olaru

Articole asemănătoare