În ultimii zece ani, cerința subiectului doi de la examenul pentru definitivare și a subiectului trei a examenului pentru titularizare, cu privire la elaborarea unei secvențe de plan de lecție destinată învățării sau consolidării unei deprinderi motrice din atletism prevede un complex de cinci exerciții eșalonate metodic.
Dacă studiem bibliografia observăm că autorii oferă un număr mai mare de exerciții pentru învățarea deprinderilor motrice. Candidații trebuie să aleagă doar cinci exerciții care să fie folosite într-o singură lecție pentru învățarea sau consolidarea acelor deprinderi pentru că cerința este foarte clară: elaborarea unei secvențe de plan de lecție.
Dacă nu se specifică clasa pentru care se realizează secvența, dozarea poate fi aleasă pentru elevii din clasele primare, gimnaziale sau liceale. Timpul total alocat secvenței trebuie să fie între 20 – 25 de minute.
Modelele propuse de mine nu sunt exhaustive, existând mai multe combinații care pot fi realizate. Am ales principalele deprinderi motrice care se realizează în învățământul preuniversitar, în școlile cu o dotare minimă spre medie, complexele de exerciții fiind destinate învățării acestor deprinderi.
Alergare de rezistență (pasul alergător lansat de semifond/ pasul alergător în tempo moderat)- învățare
(adaptare după: BARBU, C., STOICA, M., 2000. Metodica predării exerciţiilor de atletism în lecţia de educaţie fizică, pag.53 și Rinderiu, I.,Dragomir, M., Albină, A.,(2003), Atletism, Editura Universitaria, Craiova pag. 30):
1. Mers obișnuit până la semn (15 m), mers rapid cu pasul întins (35 m)
Dozare: 2 X 50 de m, pauză activă realizată prin mers- revenire la linia de start
Formația de lucru: grupe de 6-10 elevi în coloană
2. Mers cu pasul întins din ce în ce mai rapid ( 10 m), urmat de trecere în alergare ușoară (90 m)
Dozare: 2 X 100 de m, pauză activă realizată prin mers- revenire la linia de start
Formația de lucru: grupe de 6-10 elevi în coloană
3. Alergare în tempo moderat (și pe turnantă)
Dozare: 1 X 200 de m, pauză 1 minut
Formația de lucru: grupe de 6-10 elevi în coloană
4. Alergare în pluton strâns
Dozare: 1 X 200 de m, pauză 2 minute
Formația de lucru: grupe de 6-10 elevi
5. Alergare în pluton strâns, 100 de metri inspirație la un pas, expirație la doi pași, 100 de metri inspirație la doi pași, expirație la trei pași
Dozare: 1 X 200 de m, pauză 2 minute
Formația de lucru: grupe de 6-10 elevi
Alergare de viteză – învățare
(adaptare după: BARBU, C., STOICA, M., 2000. Metodica predării exerciţiilor de atletism în lecţia de educaţie fizică, pag.74 și Rinderiu, I.,Dragomir, M., Albină, A.,(2003), Atletism, Editura Universitaria, Craiova pag. 36):
1. Mișcarea brațelor ca în faza de alergare, pe loc apoi din mers
Dozare: 2 X 20 sec pe loc, 20 metri mers, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
2. Alergare accelerată în linie dreaptă cu atingerea vitezei maxime
Dozare: 2 X 30 de m, pauză activă realizată prin mers- revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
3. Alergare cu plecare din ghemuit
Dozare: 2 X 30 de m, pauză activă realizată prin mers- revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
4. Alergare cu start de jos, accelerată cu aplecarea trunchiului la final în dreptul liniei de sosire
Dozare: 2 X 50 de m, pauză activă realizată prin mers- revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
5. Alergare de viteză cu start de jos sub formă de concurs
Dozare: 2 X 50 de m, pauză activă realizată prin mers- revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
Pasul alergător de accelerare – învățare
(adaptare după: BARBU, C., STOICA, M., 2000. Metodica predării exerciţiilor de atletism în lecţia de educaţie fizică, pag.74 și Rinderiu, I.,Dragomir, M., Albină, A.,(2003), Atletism, Editura Universitaria, Craiova pag. 36):
1. Mișcarea brațelor ca în faza de alergare, pe loc apoi din mers
Dozare: 2 X 30 sec pe loc, 20 metri mers, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
2. Alergare cu joc de glezne urmată de alergare accelerată
Dozare: 2 X 10 metri joc de glezne, 30 metri alergare accelerată, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
3. Alergare cu genunchii sus urmată de alergare accelerată
Dozare: 2 X 10 metri joc de glezne, 30 metri alergare accelerată, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
4. Alergare accelerată în linie dreaptă cu atingerea tempoului 3/4
Dozare: 2 X 25 metri, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
5. Alergare în tempo variat
Dozare: 2 X 60 de metri, 20 de metri tempo ¾, 20 de metri tempo 4/4, 20 de metri tempo ¾, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
Pasul alergător lansat de viteză – învățare
(adaptare după: BARBU, C., STOICA, M., 2000. Metodica predării exerciţiilor de atletism în lecţia de educaţie fizică, pag.74 și Rinderiu, I.,Dragomir, M., Albină, A.,(2003), Atletism, Editura Universitaria, Craiova pag. 36):
1. Alergare accelerată în linie dreaptă cu atingerea vitezei maxime
Dozare: 2 X 30 de metri, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
2. Alergare accelerată, alergare liberă, alergare accelerată, alergare liberă
Dozare: 2 X 15 metri alergare accelerată, 10 de metri alergare liberă, 15 metri alergare accelerată, 10 metri alergare liberă, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
3. Alergare accelerată în linie dreaptă cu atingerea vitezei maxime, urmată de alergare liberă din inerție
Dozare: 2 X 20 metri alergare accelerată, 20 de metri alergare tempo 4/4, 10 metri alergare din inerție, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
4. Alergare cu accelerare în linie dreaptă
Dozare: 2 X 30 metri alergare accelerată, 10 metri tempo ¾, 20 metri tempo 4/4, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
5. Alergare cu accelerare pe turnantă
Dozare: 2 X 50 metri alergare accelerată, 20 metri tempo ¾, 30 metri tempo 4/4, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
Startul de jos și lansarea de la start – învățare
(adaptare după: BARBU, C., STOICA, M., 2000. Metodica predării exerciţiilor de atletism în lecţia de educaţie fizică, pag.75 și Rinderiu, I.,Dragomir, M., Albină, A.,(2003), Atletism, Editura Universitaria, Craiova pag. 39):
1. Start din picioare la comandă
Dozare: 2 X 10 de metri, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
2. Start din poziția ghemuit la comandă
Dozare: 2 X 15 metri, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
3. Poziția ”pe locuri” urmată de poziția ”gata”, la comandă
Dozare: 5 X fiecare linie, cu corectări, pauză pasivă, așteptarea rândului la linia de execuție
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
4. Startul de jos la comandă în linie dreaptă
Dozare: 2 X 20 metri, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
5. Starturi sub formă de întrecere
Dozare: 2 X 25 metri, pauză activă realizată prin mers – revenire la linia de start
Formația de lucru: linii formate din cinci elevi
Săritura în lungime cu elan (1 ½ pași în zbor) – învățare
(adaptare după: BARBU, C., STOICA, M., 2000. Metodica predării exerciţiilor de atletism în lecţia de educaţie fizică, pag.101 și Rinderiu, I.,Dragomir, M., Albină, A.,(2003), Atletism, Editura Universitaria, Craiova pag. 74 ):
1. Sărituri în lungime fără elan cu aterizare grupată, elastică, prin flexia progresivă în articulații
Dozare: 4 X, pauză pasivă, așteptare în coloană
Formația de lucru: coloană câte unul
2. Sărituri cu elan de 3, 5 pași de alergare, desprinderi în pas săltat și aterizare pe piciorul de bătaie
Dozare: 2 X elan 3 pași, 2 X elan 5 pași, pauză pasivă, așteptare în coloană
Formația de lucru: coloană câte unul
3. Sărituri cu elan de 3, 5 pași de alergare, desprinderi în pas sărit lung și aterizare pe piciorul de avântare
Dozare: 2 X elan 3 pași, 2 X elan 5 pași, pauză pasivă, așteptare în coloană
Formația de lucru: coloană câte unul
4. Cu elan de 9 pași, 13-15 pași, având marcate locurile pașilor de bătaie (penultimul și ultimul pas), în contextul relației lung-scurt, săritură cu 1 ½ pași în zbor, bătaia liberă
Dozare: 2 X elan 9 pași, 2 X elan 13 pași, pauză pasivă, așteptare în coloană
Formația de lucru: coloană câte unul
5. Sărituri în condiții de întrecere
Dozare: 4 X, pauză pasivă, așteptare în coloană
Formația de lucru: coloană câte unul
Aruncarea mingii de oină fără elan – învățare
(adaptare după: BARBU, C., STOICA, M., 2000. Metodica predării exerciţiilor de atletism în lecţia de educaţie fizică, pag.155 și Rinderiu, I.,Dragomir, M., Albină, A.,(2003), Atletism, Editura Universitaria, Craiova pag.134 ):
1. Aruncarea mingii de oină cu o mână de deasupra umărului din stând depărtat, fără îndoirea picioarelor
Dozare: 2 X, execuție la comandă, pauză pasivă
Formația de lucru: linie câte 5 elevi
2. Aruncarea mingii de oină cu o mână de deasupra umărului din stând depărtat, cu îndoirea picioarelor
Dozare: 2 X, execuție la comandă, pauză pasivă
Formația de lucru: linie câte 5 elevi
3. Aruncarea mingii de oină cu o mână, având brațul întins înapoi, odată cu răsucirea umerilor spre brațul aruncător, axa bazinului rămânând orientată înainte
Dozare: 1 X fără îndoirea picioarelor, 1 X cu îndoirea picioarelor, execuție la comandă, pauză pasivă
Formația de lucru: linie câte 5 elevi
4. Aruncarea mingii de oină cu o mână, brațul întins înapoi, din stând depărtat cu latura stângă spre direcția de arcuncare
Dozare: 1 X fără îndoirea picioarelor, 1 X cu îndoirea piciorului drept, execuție la comandă, pauză pasivă
Formația de lucru: linie câte 5 elevi
5. Aruncarea mingii de oină cu o mână, greutatea corpului pe piciorul stâng, jumătate întors la dreapta, mâna cu mingea se află deasupra umărului, pas înapoi cu piciorul drept, care se îndoaie odată cu arcuirea trunchiului și întinderea brațului înapoi
Dozare: 2 X, execuție la comandă, pauză pasivă
Formația de lucru: linie câte 5 elevi
Aruncarea mingii de oină cu elan – învățare
(adaptare după: BARBU, C., STOICA, M., 2000. Metodica predării exerciţiilor de atletism în lecţia de educaţie fizică, pag.157 și Rinderiu, I.,Dragomir, M., Albină, A.,(2003), Atletism, Editura Universitaria, Craiova pag.135):
1. Aruncarea mingii de oină cu elan de doi pași
Dozare: 2 X, execuție la comandă, pauză pasivă
Formația de lucru: linie câte 5 elevi
2. Aruncarea mingii de oină cu elan de trei pași, cu umerii întorși, brațul înapoi, cu ducerea brațului înapoi pe primul pas de elan
Dozare: 2 X, execuție la comandă, pauză pasivă
Formația de lucru: linie câte 5 elevi
3. Aruncarea mingii de oină cu elan de patru pași ”de aruncare” cu plecare de pe loc (din stând)
Dozare: 2 X, execuție la comandă, pauză pasivă
Formația de lucru: linie câte 5 elevi
4. Aruncarea mingii de oină cu elan preliminar de 3-5 pași de alergare, urmat de elanul de trei pași ”de aruncare”
Dozare: 2 X, execuție la comandă, pauză pasivă
Formația de lucru: linie câte 5 elevi
5. Aruncarea mingii de oină cu elan preliminar de 3-5 pași de alergare, urmată de elanul de patru pași ”de aruncare”
Dozare: 2 X, execuție la comandă, pauză pasivă
Formația de lucru: linie câte 5 elevi
Bibliografie
1. Barbu, C., Stoica M.,(2000), Metodica predării exercițiilor de atletism în lecția de educație fizică, Editura Printech, București.
2. Rinderiu, I.,Dragomir, M., Albină, A.,(2003), Atletism, Editura Universitaria, Craiova.
* * *
Prof. Conțiu Claudiu este metodist al ISJ Cluj.